Mastergradsoppgaver i pedagogikk: Recent submissions
Now showing items 121-140 of 195
-
Unge læreres tenkning om pedagogikk, læring og undervisning. Hva innebærer det å være ung profesjonell lærer?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Denne masteroppgaven baserer seg på intervjuer med seks forholdsvis nyutdannede lærere. Den belyser spørsmål omkring deres motivasjon for å bli lærer, og undersøker hvordan de karakteriserer sin tenkning i undervisningsspørsmål. Lærerne har fortalt om sin lærerpraksis, og hvordan lærerutdanningen har vært til hjelp med å gi begreper, og både teoretisk og praktisk grunnlag for undervisningsarbeidet. ... -
Voksne kvinner i høyere utdanning. Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning - eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-12)Denne masteroppgaven handler om hvordan det oppleves å være voksen kvinne med omsorgsforpliktelser i høyere utdanning. Problemstillingen for forskningsarbeidet er: Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning – eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning? Det er utarbeidet fire forskningsspørsmål for å svare på problemstillingen. ... -
Dame i eget hus? Lærerfortellinger om skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt grad av medbestemmelse hos lærere. Gjennom intervju av fem lærere, har jeg sett nærmere på deres rolle i en skole preget av stor reformvirksomhet og motsetningsfylte ideologier. Er lærere ”hands on” i skolens reformarbeid; er de entusiastiske og aktive premissleverandører, eller er de passive, instrumentelle iverksettere av andres idéer? Føler de eierskap ... -
Elloset dearvan giellamet. Sámegiella nubbigiella oahpahus joatkkaskuvllas
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-05)Abstract This master thesis is about education in second language Sami. My research is done in schools based in a city outside of Sami language administrative area. In the research, both students and teachers in the Northern Sami postgraduate studies have evaluated the different aspects of the education. Students in this research belong to different studies, and they represent all the different ... -
Sjenansens betydning - En studie av Pierre Bourdieus sjenansebegrep
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie bygget på etablert teori, med en empirisk del. Formålet med studien var å undersøke hvilken praktisk betydning Bourdieus sjenansebegrep har for individet, klassestrukturer og pedagogikken. For å finne grunnlag for dette, tar studien for seg helhetlig kunnskap om Bourdieus praksisteori, og redegjør for sentrale begreper som habitus, felt og smak. ... -
Being bullied, quality of life and gender. A quantitative study of students at lower secondary school on bullying and self-perceived quality of life
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)The subject of this thesis is bullying. The thesis is related to the project “Trivsel i Tromsø”-TiT (Well-being in Tromsø), which is managed by The Department of Education at the University of Tromsø. A questionnaire within the frame of the TiT-project has been answered by pupils, their teachers and parents at 6 schools in Tromsø. It included both a standardized “Strengths and Difficulties ... -
Ellos dearvan giellamet. Sámegiella nubbigiella oahpahus joatkkaskuvllas
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-05)Abstract This master thesis is about education in second language Sami. My research is done in schools based in a city outside of Sami language administrative area. In the research, both students and teachers in the Northern Sami postgraduate studies have evaluated the different aspects of the education. Students in this research belong to different studies/branches of study, and they represent all ... -
Klasseledelse. Lærerens betydning for elevens læring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-16)Utgangspunktet for denne studien var å undersøke klasseledelsen ved en barne- og ungdomsskole som har gjennomgått en omfattende organisasjonsutvikling i klasseledelse. Følgende aspekter ved lærerens klasseledelse ble studert: Relasjonskompetanse, regelledelseskompetanse og didaktikkompetanse (hvor kommunikasjon og samhandling blir vektlagt). Følgende problemstilling ble utformet: Hva er god ... -
Det stille barnet "Det var jo det som var problemet, vi fikk ikke respons". Hva kan jeg finne av beskrivelser i foreldreintervju og i barnas journaldokumenter av kjennetegn, som kan gi mistanke om språkvansken utviklingsmessig verbal dyspraksi?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Masteroppgaven omhandler en lavfrekvent språkvanske som heter utviklingsmessig verbal dyspraksi. Målet var å gi meg selv og andre kunnskap om kjennetegn på språkvansken. Utviklingsmessig verbal dyspraksi er en nevrologisk tale lyd vanske som vises fra barndom av. Det handler om at presisjon og konsistens av bevegelser underliggende tale er svekket. Vansken har ukjent årsak. Hovedsvekkelsen til ... -
Interkulturell studentutveksling: ny forståelse av andre og en selv. En studie av læringsprosesser hos russiske elever / studenter i deres møte med nytt utdanningssystem og nye sosiokulturelle kontekster
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-02)Oppgaven handler om russiske studenter på Universitetet i Tromsø, som tidligere har vært elever på Den Norsk-Russiske Videregående Skolen (NRS) i Murmansk, Russland. NRS er et resultat av samarbeid om internasjonal studentutveksling mellom Troms fylkeskommune og Murmansk fylke. På NRS går 10 russiske elever og 10 norske elever i samme klasse i ett studieår og følger VG3 programmet . Russiske elever ... -
Intensiv lesetrening for to elever med dysleksi - En effektstudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)Dette arbeidet er en effektstudie av lesetreningsprogrammet Tempolex bedre lesing. Programmet bygger på repetert lesing av bokstaver, stavelser, orddeler og hele ord, til elven mestrer å lese disse med flyt. Problemstillingene i arbeidet er: «Har trening med Tempolex bedre lesing i en begrenset periode effekt på leseferdighetene til to elever med dysleksi?» og, «Dersom tiltaket har effekt på ... -
Kulturbasert matematikkundervisning. En studie av et tverrfaglig undervisningsopplegg i en sørsamisk skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-02)Denne studien tar utgangspunkt i et tverrfaglig undervisningsopplegg på en sørsamisk skole. Tjaalehtjimmie, den sørsamiske ornamentikken, danner basis for matematikk- og samiskundervisningen. Fokuset er på hvordan læreren opplever at eleven endrer forståelsen for matematikk når faget bygger videre på formene i ornamentikken. Mellin-Olsen (1984) viser til at forståelsen av matematikk kan deles i tre, ... -
"Usynlige" språkvansker i skolen. En kvantitativ spørreundersøkelse om språkvansker i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)Spesifikke språkvansker beskrives som et skjult handicap i litteraturen. Det er ikke lett å se eller høre at et barn har språkvansker og det er heller ikke lett å forstå eller diagnostisere vanskene (Lian & Ottem, 2007) Vansker med språket kan ofte være mer «synlig» i førskolealder enn i skolealder. Når barn med språkvansker kommer i skolealder kan de ha utviklet et tilsynelatende godt hverdagsspråk, ... -
Effekt av logopedisk behandling i forbindelse med talevansker. Ervervet hjerneskade
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)Formålet med denne studien har vært å finne ut av følgende problemstilling: Hvilket logopedisk behov har en person med talevanske som følge av ervervet hjerneskade? I hvilken grad kan en intensiv, individuelt tilpasset logopedisk behandling innenfor en tidsramme på to uker bidra til bedring? Gjennom en kvalitativ undersøkelse og kasusstudie har jeg arbeidet med et intensivt behandlingsopplegg. ... -
Språkrelaterte vansker hos minoritetsspråklige barn, is i magen … eller grunn til bekymring.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)Prosjektets tema er på hvilken måte kan skolen avdekke språkvansker hos minoritetsspråklige elever på et tidligst mulig tidspunkt og hvilke pedagogiske konsekvenser har det for undervisningen i skolen. Formålet med masterprosjektet er å belyse utfordringene rundt minoritetsspråklige elevers andrespråklæring og forståelsen av vanskene på bakgrunn av andrespråklæring eller en kombinasjon av andrespråklæring ... -
”Vi e små, men vi e mange”. Oppdagelsen av egen samisk fortid blant ”Riddu Riđđu generasjonen” i Gàivuotna-Kåfjord
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007)I denne teksten søker jeg å forstå hva som ligger til grunn for revitalisering av samisk identitet blant folk som tidligere har forstått seg selv som norsk. Jeg tar utgangspunkt i egne erfaringer, og den samiske kulturreisningen som har skjedd i Nord-Troms kommunen Gàivuotna-Kåfjord de siste 30 årene. Jeg er oppvokst i kommunen, og er selv en av de kåfjordingene som har valgt å endre etnisk ... -
"Det er ikke bare en fonologisk vanske, men en større vanske i det språklige systemet." En kvalitativ studie om logopeders kliniske arbeid med førskolebarn som er tilmeldt på grunn av fonologiske vansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)Bakgrunn: Fonologiske vansker blir ofte sett på som en forløper til dysleksi, og stimulering av fonologisk bevissthet har blitt ansett for å virke forebyggende for at dysleksien får utvikles. I tillegg sees andre språkvansker hos barn som senere får dysleksi. Hensikt: Målet med denne oppgaven var å få tak i logopeders opplevelse av å arbeide med fonologiske vansker og andre språkvansker som kan ... -
Filosofi på småbarnsavdeling i barnehagen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)I 2006 trådte en ny rammeplan for barnehagens i kraft. Denne inneholdt betydelige endringer i forhold til den foregående planen. En av endringene var at fagområdene både hadde økt i antall, fra fem til syv, og også innholdsmessig - slik at de ble lik fagene som barna senere skal møte i grunnskolen. Ett av disse nye fagområdene er «Etikk, religion og filosofi». Etikk og religion var del av ett av ... -
Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)Dette er en kvalitativ undersøkelse med fokus på praksislæreren når hun skal samarbeide med lærerstudenter om FoU-arbeid i praksisfeltet. Bakgrunnen er at høsten 2010 ble det iverksatt en ny reform for grunnskolelærerutdanningen i Norge. I Tromsø ble den startet opp som et prøveprosjekt med 5-årige integrerte mastergradsutdanninger kaldt «Pilot i Nord». Den nye lærerutdanningen innebærer blant annet ... -
Barnehageansattes utfordringer ved melding til barneverntjenesten. Tvilens seier, på barns bekostning.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)Temaet i avhandlingen er barnehageansattes utfordringer ved melding til barneverntjenesten. Formålet med studien har vært å undersøke hvilke utfordringer barnehageansatte opplever i forhold til å melde sin bekymring til barneverntjenesten, og hvilke grunner de eventuelt oppgir til at melding uteblir. Ved å avdekke og forstå deres utfordringer kan tiltak settes inn for å øke antallet meldinger fra ...