Fra klasserommet til søppelfyllinga. Fremstillingen av mediematerielle konsekvenser i den offentlige samtalen omkring digitalisering av skolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/14344Dato
2018-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Smirnov, AlexeiSammendrag
Ved å ta utgangspunkt i pilotprosjektet «Digital Skolehverdag» som innførte nettbrett til samtlige elver, lærere og administrasjonsarbeidere ved flere skoler i Bærum kommune, skal denne oppgaven forsøke å måle pulsen på den offentlige samtalen omkring digitalisering av skolen. Undersøkelsen i denne masteroppgaven forsker på om det eksisterer bakenforliggende og ukjente aspekter ved digitalisering av samfunnet, som ikke tas med i betraktning av de norske massemediene, her eksemplifisert gjennom fire norske nettaviser. Oppgaven bruker en fagretning innen klassisk medievitenskap ved navnet mediematerialitet, til å kartlegge «livssyklusen» til en gjennomsnittlig digital gjenstand, av den typen mange av skolene tar i bruk for å realisere deres digitale tiltak. Kombinasjonen av den kartlagte «livssyklusen» og medievitenskapelig innholdsanalyse, gjør det mulig å sette den mediematerielle innfallsvinkelen opp mot den offentlige samfunnsdiskursen omkring digitalisering av skolesystemet i Norge.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: