dc.contributor.advisor | Aamold, Svein | |
dc.contributor.author | Thorbjørnsrud, Eva Irene | |
dc.date.accessioned | 2008-06-16T14:03:45Z | |
dc.date.available | 2008-06-16T14:03:45Z | |
dc.date.issued | 2008-05-15 | |
dc.description.abstract | Innen diskursen kunst i det offentlige rom har den utøvende praksisen innen
utsmykningsfeltet på stedet Svolvær vært knyttet til etablerte moderne institusjoner som
Utsmykkingsfondet og Nordnorsk kunstnersenter.
Kunstfestivalens praksis og kunstobjekter i perioden 1992 – 2004 sees som et bidrag til denne
forandring. (Disse verkene er avbildet på side 4 i oppgaven) De taes her til inntekt for den
postmoderne vending slik det fremkommer i Rosalind Krauss teoriske konstruksjon om
skulpturen i det utvidete feltet.
I et historisk perspektiv videreutvikler de Peter Bürger teorier om avantgarden og det
avantgardiske verket. Hal Foster og Hubert van den Berg videreutvikler Bürgers teorier.
Imidlertid fremkommer det i gjennomgang av det empiriske materialet at det parallelt med
dette og skjer en rizomatisk vending i Gilles Deleuzes terminologi – en fornyelse av
festivalens praksis – som kan i gjenspeiles i forhold til andre deloffentligheter og andre felt.
Denne utvidende og inkluderende vending påvises i enkelte kunstneres temporære
festivalprosjekter og vises i valg av strategier og tematikk under festivalens sene periode fra
1999. Imidlertid kan begge disse perspektivene og ledetrådene konkret påvises i verk som er
oppført i det offentlige rom i perioden 1996 - 2004. | en |
dc.format.extent | 1277826 bytes | |
dc.format.extent | 2076 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | text/plain | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/1448 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_1229 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2008 The Author(s) | |
dc.subject.courseID | KVI-3900 | nor |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 | en |
dc.title | LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |