Kognitive metaforer i stortingsmeldinger om høgre utdanning
dc.contributor.author | Bartnes, Asbjørn Ivar | |
dc.date.accessioned | 2006-09-08T11:49:21Z | |
dc.date.available | 2006-09-08T11:49:21Z | |
dc.date.issued | 2002-05-13 | |
dc.description.abstract | Oppgava er todelt. I den teoretiske delen presenteres utviklinga av metaforteorien fra ei retorikkorientert klassisk tilnærming til etableringa av en kognitiv metaforteori. Funksjonen kognitive metaforer har som struktureringsprinsipp for språket, drøftes i forhold til det språklige relativitetsprinsippet (Sapir/Whorf-hypotesen). I analysedelen anvendes den kognitive metaforteorien på tre stortingsmeldinger om høgre utdanning (St.meld. 66 (1984-1985), St.meld. 40 (1990-1991), St.meld. 27 (200-2001)). Analysen utleder i hovedsak metaforiske struktureringsprinsipper for sentrale utdanningsbegreper (utdanning, kunnskap, arbeidsliv, kvalitet og styring). | en |
dc.format.extent | 3054799 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/177 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_76 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2002 The Author(s) | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Allmenn språkvitenskap og fonetikk: 011 | en |
dc.subject | nasjonalforsamling | en |
dc.subject | konstruktivisme | en |
dc.subject | språklig relativitet | en |
dc.subject | kognitiv lingvistikk | en |
dc.subject | metafor | en |
dc.subject | offentlig publikasjon | en |
dc.title | Kognitive metaforer i stortingsmeldinger om høgre utdanning | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |