Marinen – En lærende organisasjon? En studie av fokusområder for lærende organisasjoner blant Marinens ansatte
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22392Date
2021-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Hensikten med studien er å undersøke i hvilken grad Marinen kan sies å være en lærende organisasjon. Studien stiller to forskningsspørsmål hvor det ene tar for seg Marinen som helhet, mens det andre ser på relative forskjeller mellom avdelinger i organisasjonen.
Studien er basert på resultater fra en spørreundersøkelse gjennomført julen 2020, blant Marinens ansatte. Denne var basert på “The Learning Organization Survey”, beskrevet i den vitenskapelige artikkelen “Is Yours A Learning Organization”. I alt var det 455 respondenter som utgjorde datagrunnlaget for studien. Gjennom vår analyse vurderte vi grunnlaget for å være representativt for populasjonen, og at studiens totale gyldighet var å anse som tilfredsstillende.
Funn i studien indikerer at Marinen har et generelt støttende læringsmiljø, som vil si at psykologisk trygghet, åpenhet for nye ideer, verdsettelse av forskjeller og tid til refleksjon er til stede på gruppenivå i organisasjonen. Videre viser studien at Marinen har et forbedringspotensial innen konkrete læringsprosesser og praksiser, noe som innbefatter områder som eksperimentering, innsamling, analyse og deling av informasjon, samt utdanning og trening. Funn indikerer også at Marinen har et forbedringspotensial innen ledelse som forsterker læring. Til slutt viser studien at enkelte avdelinger i Marinen, likevel kan sies å inneha stor grad av karakteristikker tilknyttet lærende organisasjoner. Studien konkluderer med at Marinen i noe mindre grad kan sies å være en lærende organisasjon.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: