Show simple item record

dc.contributor.advisorWæge, Kjersti
dc.contributor.authorBerg, Kristian
dc.date.accessioned2021-09-08T19:05:19Z
dc.date.available2021-09-08T19:05:19Z
dc.date.issued2021-05-24
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke løsningsstrategier og type argumenter et utvalg elever bruker når de løser programmeringsoppgaver. Programmering kom inn på læreplanen til grunnskolen høsten 2020 (Utdanningsdirektoratet, 2020) og er nytt for mange lærere og lærerstudenter. Tanken bak programmering i skolen er å forberede elevene på å kunne delta i et raskt utviklende samfunn. Formålet med forskningsprosjektet er å belyse hvordan elever arbeider med programmeringsoppgaver med å se på løsningsstrategier og nivåer av argumentasjon. Forskningsspørsmålet for studien er dermed: Hvilke løsningsstrategier og type argumentasjon bruker elever i programmeringsoppgaver? Dette er en casestudie der jeg benytter meg av observasjon og semistrukturert intervju for å samle inn data. Undervisningsopplegget som går over to undervisningsøkter, er planlagt og gjennomført av meg. For å kunne svare på forskningsspørsmålet har jeg benyttet teori om problemløsning, algoritmisk tenkning, algoritmisk metode og nivåer av argumentasjon. Dette skal sammen med dataanalysen bidra til å svare på mitt forskningsspørsmål. Studien min viser at elevene benytter seg av to forskjellige løsningsstrategier og argumentasjonene er like. Den strategien som blir mest brukt er testing og feilsøking, der elevene tester hele programmet gjør noen endringer før programmet kjøres på nytt. Inkrementell og iterativ er den andre strategien som blir brukt, her jobber elevene mer trinnvis med å bygge opp programmet og tester underveis. Elevenes argumentasjon baseres på en generalisering basert på tidligere testing og kombineres med noe matematiske betraktninger.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22463
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectLRU-3903 Matematikkdidaktikken_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleEleveres arbeid med Scratch. En kvalitativ studie om elevers bruk av løsningsstrategier og typer argumentasjon i programmeringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)