dc.contributor.advisor | Pedersen, Helge Christian | |
dc.contributor.author | Lian, Bjørn-Harald | |
dc.date.accessioned | 2022-01-06T10:26:57Z | |
dc.date.available | 2022-01-06T10:26:57Z | |
dc.date.issued | 2021-06-02 | |
dc.description.abstract | I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i
ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og
samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn,
innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg
utgangspunkt i problemstillingen:
Hvordan opplever samfunnfagslærere i ungdomsskolen, sin egen kompetanse i undervisninga
om samisk kultur og samfunnsliv?
Vider har jeg søkt svar på følgende to forskningsspørsmål:
Hvilke faktorer mener lærer er viktigst for at eleven skal nå kompetansemål etter 10. trinn?
Får samfunnsfagslærere frem samisk mangfold i sin undervisning?
Teorigrunnlaget i oppgave bygger på tidligere forskning av Kristin Eriksen, Lisbeth Johanson
og Åse Røthing. Stikkord her er : fremstilling av samer i lærebøker, bruk av lokal samisk
kunnskap i undevisning og undervisning/ forebygging av fordommer.
Undersøkelsen er egenutviklet og dataene i undersøkelsen er hentet inn gjennom en
tverrsnittundersøkelse (N= 35), og presenteres grafisk og deskriptivt. I undersøkelsen er det er
det signifikante funn på at bruk av lokal samisk kunnskap og fokus fra skolens ledelse
oppleves av lærere som viktigste faktorer i undervisning om samisk kultur og samfunnsliv.
Videre kommer det tydelig frem at lærere opplever det vanskelig å få frem samisk mangfold i
undervisningen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/23618 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen
kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |