| dc.contributor.advisor | Pedersen, Helge Christian |  | 
| dc.contributor.author | Lian, Bjørn-Harald |  | 
| dc.date.accessioned | 2022-01-06T10:26:57Z |  | 
| dc.date.available | 2022-01-06T10:26:57Z |  | 
| dc.date.issued | 2021-06-02 |  | 
| dc.description.abstract | I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i
ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og 
samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn,
innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg 
utgangspunkt i problemstillingen: 
Hvordan opplever samfunnfagslærere i ungdomsskolen, sin egen kompetanse i undervisninga 
om samisk kultur og samfunnsliv?
Vider har jeg søkt svar på følgende to forskningsspørsmål:
Hvilke faktorer mener lærer er viktigst for at eleven skal nå kompetansemål etter 10. trinn?
Får samfunnsfagslærere frem samisk mangfold i sin undervisning?
Teorigrunnlaget i oppgave bygger på tidligere forskning av Kristin Eriksen, Lisbeth Johanson 
og Åse Røthing. Stikkord her er : fremstilling av samer i lærebøker, bruk av lokal samisk 
kunnskap i undevisning og undervisning/ forebygging av fordommer.
Undersøkelsen er egenutviklet og dataene i undersøkelsen er hentet inn gjennom en 
tverrsnittundersøkelse (N= 35), og presenteres grafisk og deskriptivt. I undersøkelsen er det er 
det signifikante funn på at bruk av lokal samisk kunnskap og fokus fra skolens ledelse 
oppleves av lærere som viktigste faktorer i undervisning om samisk kultur og samfunnsliv. 
Videre kommer det tydelig frem at lærere opplever det vanskelig å få frem samisk mangfold i 
undervisningen. | en_US | 
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/23618 |  | 
| dc.language.iso | nob | en_US | 
| dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US | 
| dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US | 
| dc.rights.accessRights | openAccess | en_US | 
| dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) |  | 
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US | 
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US | 
| dc.subject.courseID | LRU-3905 |  | 
| dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US | 
| dc.title | «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen
kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv | en_US | 
| dc.type | Master thesis | en_US | 
| dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |