Erfaringens kontinuum - om ungdom og identitetsmarkører
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/24796Dato
2015-12-17Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Arnesen, JonSammendrag
Artikkelen er basert på et utviklings- og forskningsarbeid (2011 – 2014) ved
barnevernspedagogutdanningen ved Høgskolen i Harstad. Artikkelen utforsker kunstdidaktikk gjennom
en kroppsnær estetisk praksis som gir rom for estetisk erfaring. Den har fokus på hvordan estetisk
kompetanse basert på en performativ praksis kan utvikles hos fremtidige barnevernspedagoger.
Forfatteren undersøker hvilke fenomen som inngår i praksisen, og hvilken kunstdidaktisk forståelse som
kan knyttes til en slik estetisk kompetanse. Den estetiske praksis påvirker både lærer- og studentrollen.
Læreren går fra å være foreleser til å bli inspirator, deltagende observatør og ressursperson på
sidelinjen. Studenten går fra å være mottaker til å bli en estetisk aktør basert på egne
ungdomserfaringer. I artikkelen beskrives en mulig bro mellom miljøarbeid og estetisk praksis i en
profesjonsutdannelse. Artikkelen viser at kunstdidaktisk praksis ved barnevernspedagogstudiet
innebærer refleksjon i handling der man tar strategiske valg basert på intuitiv sensitivitet med rom for
det uventede.
Forlag
OsloMet - Oslo Metropolitan UniversitySitering
Arnesen J. Erfaringens kontinuum - om ungdom og identitetsmarkører. InFormation - Nordic Journal of Art and Research. 2015;4(2)Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)