dc.contributor.author | Nordli, Ingrid C. | |
dc.contributor.author | Opdal, Pål anders | |
dc.date.accessioned | 2022-05-18T11:46:35Z | |
dc.date.available | 2022-05-18T11:46:35Z | |
dc.date.issued | 2022-04-22 | |
dc.description.abstract | I denne studien diskuterer vi studentrespons på formativ vurdering i forbindelse med et bachelorkurs i akademisk skriving. Formativ vurdering er underveisvurdering og -veiledning, den former læring og bringer den lærende fremover (Bennett, 2011, 2018; Wiliam, 2018). Vårt formål med studien er å utforske hvilke typer formativ vurdering studenter opplever som verdifulle for utvikling av ferdigheter i akademisk skriving. Underveisvurdering krever tre sentrale prosesser: a) at underviseren er klar over hvor den lærende er, b) hvor den lærende er på vei og c) hva som kreves for å komme dit (jf. Black & Wiliam, 2009). Følgelig, hva studenter allerede kan og hva underviseren forstår og gjør, er avgjørende for studentenes læring. Med to faglærere og samarbeidslæring som kursramme, undersøkte vi studentenes respons på følgende typer underveisvurderinger: | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/article/view/4895>https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/article/view/4895</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Nordli IC, Opdal Pa. Økte skriveferdigheter gjennom formativ vurdering. Læring om læring. 2022;8(1) | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2018892 | |
dc.identifier.issn | 2535-4108 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25168 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NTNU | en_US |
dc.relation.journal | Læring om læring | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | en_US |
dc.title | Økte skriveferdigheter gjennom formativ vurdering | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |