dc.contributor.advisor | Ruiz Pareja, Raquel | |
dc.contributor.author | Wikran, Erika Lovise | |
dc.date.accessioned | 2022-06-03T05:35:16Z | |
dc.date.available | 2022-06-03T05:35:16Z | |
dc.date.issued | 2022-05-14 | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en studie der kvalitativ og kvantitativ metode utfyller hverandre i en feilanalyse av fem norske spanskelevers prestasjoner i verbbøyninger i den spanske fortidsformen pretérito indefinido. Studien har en morfologisk-didaktisk tilnærming der morfologiens rolle i fremmedspråksundervisningen belyses, med et mål om å finne ut hvordan man kan anvende morfologisk analyse i didaktikken for å lette innlæringen av pretérito indefinido blant norske spanskelever.
Grammatikken har tradisjonelt sett hatt en hovedrolle i fremmedspråksundervisningen, men med nyere tids fokus på mening og bruk av språket er ikke presisjon og korrekt språk like høyt prioritert. Derimot er grammatikkens struktur, og dermed grammatikkundervisningen, uunnværlig for en spontan bruk av fremmedspråket, og i elevenes møter med grammatiske utfordringer kan det å anvende morfologisk analyse i den didaktiske metoden være med på å gjenoppfinne og forenkle innlæringen av spansk grammatikk.
Med morfologi som grunnlag gjennomførte de fem elevene, på nivå II, flere prøver der de ble testet i verbbøyningene i pretérito indefinido. Av resultatene fremkommer det at elevene hadde ulikt utbytte av grammatikkundervisningen, som er å forvente, men også at de generelt sett viser en tendens til å begå flere feil i enkelte kategorier enn i andre. Blant annet er det tydelig at samsvarsbøyning og rettskriving representerer betydelige utfordringer. I tillegg sliter de med å svare på oppgavene, i frykt for å svare feil, en ikke uvanlig tendens innenfor fremmedspråksfag. Alt sett under ett er det likevel progresjon blant elevene, og morfologi i undervisningen har vist seg å være gunstig, da spesielt i en undervisningsmetode der grammatikk står tilnærmet sidestilt med meningsinnholdet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25359 | |
dc.language.iso | spa | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPA-3982 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Spansk språk: 026 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Spanish language: 026 | en_US |
dc.subject | Pretérito indefinido | en_US |
dc.subject | Morfologi | en_US |
dc.subject | Feilanalyse | en_US |
dc.subject | Andrespråkstilegnelse | en_US |
dc.subject | Fremmedspråksdidaktikk | en_US |
dc.title | La enseñanza morfológica del pretérito indefinido en español: Un análisis de errores aplicado a alumnos noruegos | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |