dc.contributor.advisor | Kvivesen, Mona | |
dc.contributor.advisor | Jan, Höper | |
dc.contributor.author | Hellenes, Fred Even | |
dc.date.accessioned | 2022-08-10T11:47:51Z | |
dc.date.available | 2022-08-10T11:47:51Z | |
dc.date.issued | 2022-05-15 | en |
dc.description.abstract | I denne oppgaven belyses problemstillingen: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Bakteppet er fagfornyelsen og de nye læreplanene som ble tatt i bruk fra 2020. Her blir det lagt større vekt på å innlemme samisk tradisjonell kunnskap (árbediehtu) i naturfag, og koble denne sammen med bærekraftig ressursbruk. Jeg samlet inn data til oppgaven, ved å intervjue reindriftsutøvere og elever som hadde deltatt på reinsanking. Jeg diskuterer mine funn fra intervjuene, i lys av relevant litteratur rundt samisk tradisjonell kunnskap og naturfagdidaktikk. På bakgrunn av dette foreslår jeg følgende momenter som kan være relevante for undervisning i naturfag om tradisjonell samisk kunnskap.
1. Gjennom praktisk arbeid utendørs med naturbruk, kan elevene få innsikt i samisk tradisjonell kunnskap, samtidig som det kan legges til rette for tilknytning til naturen og nærområdet. I en slik kontekst kan elevene også få inn et bredt spekter av annen naturfaglig kunnskap.
2. Slakting på tradisjonelt, samisk vis, samt bearbeiding av dyret, kan være et utgangspunkt for å lære verdien av å utnytte ressurser effektivt.
3. Normer og verdier i reindriften kan være utgangspunkt for å snakke om å bruke naturen for å livnære seg selv, uten å gjøre store permanente inngrep i naturen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26088 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3905 | |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480 | en_US |
dc.subject | Naturfag | en_US |
dc.subject | Samisk tradisjonell kunnskap | en_US |
dc.subject | Reindrift | en_US |
dc.subject | Bærekraft | en_US |
dc.subject | Árbediehtu | en_US |
dc.subject | Læreplan naturfag | en_US |
dc.subject | Bærekraftig ressursbruk | en_US |
dc.subject | Uteskole | en_US |
dc.title | Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |