dc.contributor.advisor | Johansen, Åse Mette | |
dc.contributor.advisor | Sollid, Hilde | |
dc.contributor.author | Bewalitz, Katharina Andersen | |
dc.date.accessioned | 2022-10-11T05:33:57Z | |
dc.date.available | 2022-10-11T05:33:57Z | |
dc.date.issued | 2022-05-14 | en |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om norsklæreres praksis og tanker ved bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i videregående skole. Jeg har undersøkt hvilke læremidler og tematikker som tas i bruk, samt hvilke roller enkeltlæreren, skolen og lokalsamfunnet har i disse valgene. Prosjektet bygger på empiri fra fire kvalitative intervju med ulike lærere i videregående skole. Oppgavens teoretiske ramme inkluderer stedsbasert pedagogikk, interkulturell kompetanse og kritisk mangfoldskompetanse, samt flerspråklig pedagogikk.
Analysen viser at læreboka blir erstattet av andre læremidler. Lærerne har noen holdepunkter for valgene av disse. Dette bygger på stedsbasert didaktikk, flerspråklighetsdidaktikk, kritisk mangfoldskompetanse, interkulturell kompetanse og emosjonelt orienterte tilnærminger. Lærerne i prosjektet bruker stedet og klasserommets (språk)mangfold aktivt i undervisningen om samiske tema.
Alle elever i den norske skole har krav på tilstrekkelig kunnskap om samiske tema (jf. Kunnskapsløftet 2020), uavhengig av hvilken lærer man har. Funnene viser at lærerne har behov for mer tilgjengelige læremidler som framstiller samiske tema på en tilstrekkelig måte. Skolen kan også bidra gjennom prioriteringer av samisk innhold, i form av eksempelvis kursing. Læreren behøver god kunnskap om samiske tema, samt høy interkulturell og kritisk mangfoldskompetanse for å gjøre gode valg av læremidler. Slik er det behov for kompetanseløft for kunnskap om urfolksperspektivet og samisk innhold, både i den norske skolen og lærerutdanningen. Dette kan ha en utjevnende effekt på eventuelle kvalitetsforskjeller i undervisningen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/27008 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | NOR-3982 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Samisk språk: 031 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Sami language: 031 | en_US |
dc.subject | Samisk språk | en_US |
dc.subject | Norskfaget | en_US |
dc.subject | Samisk innhold | en_US |
dc.subject | Samiske tema | en_US |
dc.subject | Samisk | en_US |
dc.subject | Stedsbasert pedagogikk | en_US |
dc.subject | Flerspråklig pedagogikk | en_US |
dc.subject | Kritisk mangfoldskompetanse | en_US |
dc.subject | Interkulturell kompetanse | en_US |
dc.subject | Urfolk | en_US |
dc.subject | Urfolksperspektiv | en_US |
dc.subject | Kunnskapsløftet 2020 | en_US |
dc.subject | Læremidler | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 | en_US |
dc.subject | Samisk litteratur | en_US |
dc.subject | Samisk historie | en_US |
dc.subject | Videregående skole | en_US |
dc.subject | Språklig mangfold | en_US |
dc.title | «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |