Now showing items 1301-1320 of 7379

    • Predator co-occurrence in alpine and Arctic tundra in relation to fluctuating prey 

      Rød-Eriksen, Lars; Killengreen, Siw Turid; Ehrich, Dorothee; Ims, Rolf Anker; Herfindal, Ivar; Landa, Arild; Eide, Nina Elisabeth (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-12-18)
      1. Large carnivores influence ecosystem dynamics in multiple ways, for example, by suppressing meso-carnivores and providing carrions for smaller scavengers. Loss of large carnivores is suggested to cause meso-carnivore increase and expansion. Moreover, competition between meso-carnivores may be modified by the presence of larger carnivores. In tundra ecosystems, the smallest meso-carnivore, ...
    • En kvalitativ fenomenologisk studie som undersøker hvordan pedagoger påvirkes av begrepet makt i barnehagen 

      Jørgensen, Sandra Flaate (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-31)
      Det kan være vanskelig å forholde seg til begrepet makt, det er et stort og komplekst begrep. Mange har et forhold til begrepet makt, uten å kanskje helt tenke over hvor stor betydning begrepet har i hverdagen. Ulike former for makt finner vi over alt gjennom de 24 timene vi har tilgjengelig i døgnet. Makt påvirker i stor grad vår arbeidsplass. Derfor har jeg valgt å undersøke hvordan begrepet makt ...
    • Utfordringer knyttet til implementering av gender-arbeidet ved UNFICYP 

      Bade, Dorothea; Nyfløt, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-30)
      Studiens formål er å belyse hvilke utfordringer lederne på et operasjonelt nivå møter når gender settes på agendaen ved FN-misjonen på Kypros (UNFICYP), samt om lederne gjør tiltak for å minimere utfordringene. Bakgrunnen for dette er at UNFICYP har en forpliktelse gitt i FN-resolusjon 1325 om å implementere gender-perspektivet i sitt daglige virke i den hensikt å øke effekten av misjonen og oppdragene. ...
    • Fjernledelse i en operativ beredskapsorganisasjon 

      Gamst, Per-Ivar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-28)
      Denne masteroppgaven har tema fjernledelse i en operativ beredskapsorganisasjon. Fjernledelse i en operativ beredskapsorganisasjon gir en del utfordringer sett i forhold til den mer tradisjonelle nærledelsen. Formålet med oppgaven har vært å sette søkelys på om fjernledelse påvirker oppdragsløsning i Sivilforsvaret, og om fjernledelse påvirker samarbeide med eksterne samvirkepartner. Spesifikke ...
    • Eigarstyring i kommunale føretak – har samansetning av styret noko å seie? - Kva meiner norske ordførarar? 

      Midtbø, Linda Mortensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-27)
      Emnet for denne masteroppgåva er om korleis norske kommunar forsøker å utøve eigarstyring av kommunale føretak gjennom samansetning av føretaket sitt styre. Kor medviten er måten kommunar sett saman styret på, og har samansetning av styret noko å seie for kva ein oppnår? Fokuset er retta mot kva ordførarane meiner om dette spørsmålet. Utifrå tilbakemeldinga frå ordførarane er det ikkje eintydig kven ...
    • Hvilken rolle har mellomleder ved implementering? En litteraturstudie av mellomlederens ivaretakelse av sine roller i implementeringsprosesser 

      Erlandsen, Katrine; Hagen, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-26)
      I denne masteroppgaven ønsker vi å se på hvordan mellomlederen jobber med implementering, og hvordan rollene ivaretas når mellomlederen jobber som endringsleder. Endringsbehovet i moderne organisasjoner handler om at omgivelsene organisasjoner befinner seg i, stadig er i endring, både teknologisk, politisk og økonomisk. En organisatorisk endring kan defineres som en bevisst planlagt endring i ...
    • Kommunesammenslåing – en gyllen mulighet til et digitalt løft? Om oversetting og overføring av statlig IKT-politikk på lokalplanet 

      Johannessen, Grethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-01)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan hovedprioriteringene i den nasjonale IKT-politikken er forsøkt tatt inn i en kommune gjennom en digitaliseringsstrategi. Den nasjonale IKT-politikken framgår av Meld. St. 27 (2015-2016) Digital agenda for Norge. Oppgaven har en tredelt problemstilling: 1) Hvordan reiser den statlige IKT-politikken inn i kommunen, 2) Hvordan og av hvem tilpasses ...
    • Handlingsrom og strukturer til besvær En narrativ fremstilling om en mellomleders opplevde handlingsrom etter Nærpolitireformen 

      Stock, Unni Pedersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-31)
      Nærpolitireformen er et resultat av «terrorhandlingene 22. juli 2011 og de svakhetene og manglene ved norsk politi som ble avdekket i håndteringen av hendelsene den dagen» (NOU:2013:17). Nærpolitireformen var en todelt reform: en kvalitetsreform og en strukturreform. Studien tar for seg den interne strukturelle delen, og har som formål å se nærmere på mellomlederens handlingsrom etter nærpolitireformen. ...
    • Tillit og kontroll – å balansere på en knivsegg? En kvalitativ dokumentundersøkelse om svindelsaken i Tana kommune 

      Kannisto, Kati; Nilsen, Anu (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-28)
      Økokrim vurderer at det kan forventes 60- 90% sannsynlighet for korrupsjon i kommunal sektor. Økokrims trusselvurdering fra 2022 konkluderer at selv om avdekket korrupsjonsomfang i kommunal sektor er lite, er det sannsynlig at det foregår og at slik kriminalitet kan pågå uoppdaget i flere år. Det er oppsiktsvekkende at ni av ti ordførere og kommunale ledere likevel mener at korrupsjon, kameraderi ...
    • Individuelle opplæringsplaner - arbeidsverktøy eller arkivfyll? 

      Welz, Merethe Niva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-01)
      Formålet med dette prosjektet var å få mer kunnskap om hvordan lærere arbeider med individuelle opplæringsplaner i grunnskolen. I tillegg ønsket jeg å finne ut om skoleledelsen legger noen føringer eller rammer for dette arbeidet, hva lærerne som utarbeider planene vektlegger, og også hvordan de reflekterer rundt sine erfaringer med IOP arbeid, og kanskje kan funnene lede fram mot en forbedring av ...
    • Teknologi i arbeidet med kommunikasjon og sosial kompetanse i barnehagen 

      Green, Tanita Anthi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-02)
      Denne studien er en del av min mastergrad i pedagogikk. Studien tok sikte på å undersøke hvilke gevinster som finnes ved å introdusere digital teknologi i planlagte aktiviteter i små grupper i barnehagen for barns kommunikasjon og sosiale utvikling. Oppgaven har et sosiokulturelt syn på barns utvikling med et spesielt fokus på barns utvikling gjennom leken. Barna i studien fikk utforske ulike ...
    • Innføring av samtaletrekk i en klasse. En case-studie av hvilke virkninger innføring av samtaletrekk kan ha på elevene i en klasse 

      Foshaug, Kristine; Olsen, Kent Jørgen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-31)
      Hensikten med denne studien var å undersøke elevaktiviteten i en klasse hvor man innførte Chapin et al. (2009) og Kazemi og Hintz (2014) sine samtaletrekk som verktøy for elevaktiv kommunikasjon i klassen. Underveis i hele prosessen har problemstillingen vår: «Hvilken virkning kan innføring av samtaletrekk i matematikkundervisningen ha på elevene i en klasse?» vært i fokus og styrt valg vi har tatt ...
    • Inkludering og elever med innagerende atferd 

      Walde, Eirin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-30)
      Denne masteroppgaven baserer seg på en kvalitativ intervjustudie med tre kontaktlærere. Formålet med intervjustudien var å få kunnskap om hvordan kontaktlærere på ungdomstrinnet tilrettelegger for elever med innagerende atferd, for å fremme inkludering. Jeg ønsket kunnskap som kan være nyttig for skolen i fremtiden, og som kan bidra til et styrket fokus på elever med innagerende atferd i skolen. På ...
    • "Du må rekke opp hånda mer!" 

      Sellevoll, Vilde; Mørtberg, Anniken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-29)
      Temaet for denne oppgaven er lærerstudenter med innagerende atferd, og deres opplevelser og erfaringer. Muntlig aktivitet er en stor del av skolehverdagen, og norskfaget har et særskilt ansvar for muntlige ferdigheter (Utdanningsdirektoratet, 2020). Det blir knyttet forventinger til at man blant annet skal delta i fremføringer og samtaler, og norsk muntlig er et eget vurderingsfelt hvor man får en ...
    • Er politiet sikker eller sikre? Adjektivkongruens ved kollektiver i norsk 

      Nesset, Tore; Enger, Hans-Olav; Janda, Laura Alexis (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022)
      Dette er en empirisk studie av adjektivkongruens i norsk. We undersøker setninger med et kollektivt substantiv som subjekt og et predikativt adjektiv i singular eller plural. Med utgangspunkt i data fra to elektroniske korpora og en informantundersøkelse viser vi at pluralkongruens er utbredt i setninger av den typen vi analyserer. Følgende faktorer kan knyttes til valget mellom singular og plural: ...
    • Veiledning som lederstøtte i skoleutvikling: den utfordrende oppstarten 

      Abrahamsen, Lena; Aas, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-02)
      Skoleledelse har betydning for skoleutvikling og påvirker dermed elevenes læring indirekte. Av den grunn trenger skolen ledere som har kunnskap om å lede endrings- og utviklingsarbeid, og en slik kompetanse kan utvikles gjennom veiledning eller coaching. I denne studien undersøker vi hva som skjer i en middels stor kommune i Norge når skoleeieren etablerer og iverksetter en veilederordning for å ...
    • Distributividad recalcitrante y nombres colectivos 

      Fábregas, Antonio (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-12-31)
      Los predicados recalcitrantemente distributivos son aquellos que, combinados con pluralidades, se aplican exclusivamente a los individuos particulares y nunca al conjunto (Estas cajas son largas). Estos predicados pueden combinarse con algunos nombres no contables o masa (arroz largo), si contienen unidades aislables, pero sorprendentemente no dan con facilidad la misma lectura con nombres ...
    • El género inclusivo: una mirada gramatical 

      Fábregas, Antonio (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-12-01)
      En los últimos años se ha visto emerger un nuevo marcador de género en español al que se identifica como género inclusivo, lo cual da lugar a sustantivos con tres formas de género –niño, niña, niñe–. El objetivo de este trabajo es alejar esta cuestión de consideraciones políticas o sociales y examinar los rasgos gramaticales internos que tiene esta nueva forma, como una vía para encuadrar cualquier ...
    • The trajectory of the “Možno ja X?” construction: variation in speech acts of request in contemporary Russian 

      Zhamaletdinova, Elmira (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-26)
      I explore the ongoing language change in which the impersonal modal word možno ‘can, be possible’ takes a personal clause (možno + NOM) as its complement instead of the Experiencer in the Dative case (možno + DAT) and the infinitival clause in the speech act of request in Contemporary Russian. The corpus-based evidence reveals that the construction možno + DAT is gradually being replaced by možno + ...
    • Egor Letov 

      Steinholt, Yngvar B. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-02-02)
      Egor (Igor’) Fedorovich Letov, a Siberian singer-songwriter, poet, musician, sound producer, and graphic artist, was born 10 September 1964 in Omsk, USSR, and died 19 February 2008 in Omsk, Russian Federation. Letov is most frequently associated with his songwriting. He wrote and recorded nearly 600 songs, co-authorship excluded. However, in two periods of his life, between 1982-86 and 1994-97, ...