Viser treff 1-20 av 7453

    • The relationship between self-assessment of language proficiency and measures of lexical diversity and syntactic complexity: evidence from bilingual speakers of Italian in Croatia 

      Hržica, Gordana; Kosutar, Sara; Poropat Jeletić, Nada (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-08-29)
      A wide range of tools have been used to assess the language proficiency of bilingual speakers. The validity and high reliability of lexical diversity and syntactic complexity measures as instruments for measuring language proficiency have been demonstrated in previous studies across different languages. However, the relationship between self-assessment and the two measures has not yet been investigated. ...
    • Enhancing Executive Functions in Pediatric Epilepsy: Feasibility and Efficacy of a Computerized Cognitive Training Program 

      Tapia, José Luis; Aras, Luis Miguel; Dunabeitia Landaburu, Jon Andoni (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-04-18)
      Epilepsy, a prevalent neurological disorder characterized by recurrent seizures, significantly impacts individuals’ neurobiological, cognitive, and social lives. This report presents a feasibility study investigating the effects of a computerized cognitive training program on enhancing executive functions, particularly inhibitory control, in children and adolescents with epilepsy. Employing a ...
    • The quest for a sustainable industry: mining, path dependency and post-carbon regime in the European Arctic 

      Vidal, Florian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-06-10)
      The goal of the European Union’s Green Deal industrial plan is to achieve an ecological transition over the next three decades. This transition includes the electrification of energy and transport systems. Achieving such a transformation requires access to critical raw materials for the technologies that will enable the post-carbon transition of European societies. In this context, the European ...
    • Jugoslaviske fanger i Norge 1942–1945. Fra SSʼ dødsarbeidsleirer til Wehrmachts krigsfangeleirer 

      Stokke, Michael (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2024-10-11)
      4049 jugoslaviske fanger var i tysk fangenskap i Norge fra 1942 til 1945. Fangene fra Jugoslavia var primært sendt til Norge for å bygge vei i Nord-Norge. Fangene var sivile og de fleste hadde vært partisaner. SS-offiserer med erfaring fra konsentrasjonsleirene i Tyskland ledet dødsarbeidsleirene. En av mine konklusjoner er at fangene kom til Norge for å arbeide og så dø. Etter ni måneder under SS ...
    • Use of directed quasi-metric distances for quantifying the information of gene families 

      Thorvaldsen, Steinar; Hössjer, Ola (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-06-12)
      A large hindrance to analyzing information in genetic or protein sequence data has been a lack of a mathematical framework for doing so. In this paper, we present a multinomial probability space X as a general foundation for multicategory discrete data, where categories refer to variants/alleles of biosequences. The external information that is infused in order to generate a sample of such data ...
    • Being a heritage speaker matters: the role of markedness in subject-verb person agreement in Italian 

      Di Pisa, Grazia; Pereira Soares, Sergio Miguel; Rothman, Jason; Marinis, Theodoros (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-03-14)
      This study examines online processing and offline judgments of subject-verb person agreement with a focus on how this is impacted by markedness in heritage speakers (HSs) of Italian. To this end, 54 adult HSs living in Germany and 40 homeland Italian speakers completed a self-paced reading task (SPRT) and a grammaticality judgment task (GJT). Markedness was manipulated by probing agreement with ...
    • Den moderne teknikkens legitimitet 

      Vorren, Sivert (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Hva er den moderne teknikkens status? Beriker den våre liv eller frarøver den vår tilværelse mening? Med utgangspunkt i konfliktlinjen mellom den klassiske teknikkfilosofien og den empiriske vendingen forsvarer herværende oppgave en forståelse av den moderne teknikken som bejaer den moderne teknikken som meningsskapende. Jeg søker å ivareta den klassiske teknikkfilosofiens enhetlige og historiske ...
    • Hvorfor velger elever på videregående skole programfaget psykologi? 

      Busch, Mari Veierud (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-05-07)
      Psykologi er blitt et svært populært programfag blant elever på studiespesialiserende utdanningsprogram. Det er tre hypoteser om hvorfor elever velger psykologi: (1) At det er et fag det er lett å få gode karakterer i, rigour hypothesis, (2) at elever med psykiske utfordringer velger faget som verktøy for selvterapi, therapy hypothesis, og (3) at faget velges fordi det oppfattes som et interessant ...
    • What eye and hand movements tell us about expectations towards argument order: An eye- and mouse-tracking study in German 

      Schlenter, Judith; Westergaard, Marit Kristine Richardsen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-04-12)
      Previous research on real-time sentence processing in German has shown that listeners use the morphological marking of accusative case on a sentence-initial noun phrase to not only interpret the current argument as the object and patient, but also to predict a plausible agent. So far, less is known about the use of case marking to predict the semantic role of upcoming arguments after the subject/agent ...
    • Ledelsespraksis i oppstarten av skolers arbeid for utvikling av tilpasset opplæring 

      Yttergård, Vegard; Vennebo, Kirsten Foshaug (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2024-03-22)
      Denne artikkelen rapporterer fra en studie der vi undersøker ledelsespraksiser i oppstarten av skolers arbeid for utvikling av tilpasset opplæring iverksatt på initiativ fra skoleeieren. Studien har et aksjonsforskningsdesign med fire deltakende skoler og ledergrupper. Samlet viser studien hvordan ledelsespraksiser som er preget av distribuert og samhandlende «tettpå-ledelse», kjennetegnet av ...
    • The Phenomenology of Pain and Pleasure: Henry and Levinas 

      Dahl, Espen; Rolfsen, Theodor Sandal (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-04-12)
      While Henry and Levinas are often juxtaposed, little attention has been given to their shared views on pain and pleasure. Both phenomenologists converge on the argument that an adequate account of pain and pleasure requires a critical confrontation with the theory of intentionality. This raises further questions. What roles do interiority and exteriority play in pain and pleasure? Should they be ...
    • «Hvis det var så tydelig fra lærerne sin side at jeg strevde, hvorfor gjorde de ingenting med det?» En kvalitativ undersøkelse av hvordan elevene selv, støttesystemet og lærere forstår en sen dysleksi diagnose 

      Jacobsen, Henriette Johanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Det er ca. 5-10% av Norges befolkning som har dysleksi. Denne prosentandelen gjelder også på verdensbasis. Mange av de individene det gjelder har fått påvist dysleksi i sen alder. I dagens samfunn er en avhengig av å kunne lese og skrive, og det gjelder innenfor utdanning, arbeidsmiljø og fritid. Med bakgrunn i dette er problemstillingen min: «Hvilke faktorer kan spille inn på sen oppdagelse av ...
    • «Skraper den når den trekker seg tilbake også?» 

      Sørensen, Nora Straumbotn (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Isbre er et godt utgangspunkt for undervisning om bærekraft. Det er lite forskning på elevers oppfatning av isbre (Corrochano & Gómez-Gonçalves, 2019). Det fins likevel noe, Felzmann (2017) forsket på elevers oppfatning av isbre og istiden, og Francek (2013) skriver i sin studie blant annet om misoppfatninger om isbre. Det meste av litteraturen handler om klasseromsundervisning. Denne studien ...
    • Været e bipolart - En kvalitativ studie om ungdommers bruk av diagnosespråk 

      Fischer-Dybfest, Hannah Elisabeth (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-29)
      Denne kvalitative studien utforsker norske ungdommers kommunikasjon gjennom psykiske diagnoser, med tematikken "Ungdommers bruk av diagnosespråk". Ved å innhente data gjennom semistrukturerte intervjuer med seks ungdommer fra ungdomsklubber, fikk jeg resultater som knyttes til studiens tre forskningsspørsmål: (1) Hvordan bruker ungdom psykiske diagnoser i dagligtalen? (2) Hvor har ungdom fått ...
    • "Har du møtt én elev med ufrivillig skolefravær, så har du kun møtt én" - En kvalitativ studie om tre aktørers opplevelse av det tverrfaglige samarbeidet i saker som omhandler ufrivillig skolefravær i grunnskolen 

      Hernæs, Christine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Denne kvalitative studien undersøker hvordan ansatte i skolen, PPT og BUP opplever det tverrfaglige samarbeidet rundt grunnskoleelever med ufrivillig skolefravær, og hvordan de mener at samarbeidet kan optimaliseres for å bedre støtte disse elevene. Studien avdekker varierende begrepsbruk, forståelse og kompetanse blant informantene, samt utfordringer knyttet til identifisering, roller, ansvarsfordeling ...
    • Barns innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen 

      Wilhelmsen, Kaja Ripman (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Denne studien undersøker hvordan pedagoger i barnehagen forstår barns innagerende atferd, og hva de vektlegger for å fremme og ivareta disse barnas psykiske helse gjennom tilretteleggingen av barnehagens psykososiale miljø. Formålet med prosjektet var å bidra med mer kunnskap og en større forståelse av hvordan barn med innagerende atferd har det og kan bli møtt i barnehagen. Det er en kvalitativ ...
    • Dialogbasert undervisning i samfunnsfag 

      Dahl, Cecilie Mannsverk (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Denne mastergradsoppgaven tar for seg dialogbasert undervisning i samfunnsfag, spesielt er studien spisset inn mot oppøving av kritisk tenkning i dialogiske undervisningspraksiser. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer av et utvalg samfunnsfagslærere ved en ungdomsskole har jeg hatt som mål å undersøke følgende problemstilling: «Hvordan forstår utvalgte samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet dialogbasert ...
    • Modellering i matematikk på 10.trinn 

      Romsdal, Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Formålet med forskningen var å undersøke hvordan lærere kan fremme matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter. Problemstillingen ble følgende: «Hvordan kan lærere fremme matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter? I denne forskningen har jeg som forsker vært aktiv deltaker i hele forskningsforløpet, og gjennomført et eget-designet undervisningsopplegg i modellering i matematikk. ...
    • Spesialpedagogers forståelse og arbeid med tema livsmestring i grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet etter innføring av LK20. En kvalitativ intervjustudie om praksiserfaringer fra pedagoger i grunnskolen 

      Heie, Mona (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan spesialpedagoger forstår og jobber med livsmestring som tema innenfor grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet. Ut fra en hermeneutisk tilnærming har jeg jobbet fram følgende problemstilling: «Spesialpedagogers forståelse og arbeid med tema livsmestring i grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet etter innføring av LK20». En kvalitativ intervjustudie om ...
    • De stille barna på skolen 

      Guttorm, Inger lise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Formålet med studien har vært å belyse erfaringer og refleksjoner om hvordan lærere tilpasser opplæring for stille barn. Gjennom studien er det ønskelig å få en bredere forståelse og kunnskap om temaet for å bli tryggere i egen profesjonsutøvelse som spesialpedagog. Følgende problemstilling ble formulert for denne oppgaven: Hvordan tilpasser samiske lærere opplæring for barn som viser stille ...