Viser treff 2101-2120 av 7380

    • Epilogue 

      Olsen, Torjer Andreas; Keskitalo, Pigga Päivi Kristiina; Virtanen, Pirjo (Chapter; Bokkapittel, 2021-05-03)
    • Contemporary Indigenous Research within Sámi and Global Indigenous Studies Contexts 

      Virtanen, Pirjo; Olsen, Torjer Andreas; Keskitalo, Pigga Päivi Kristiina (Chapter; Bokkapittel, 2021-05-03)
      This chapter addresses the genealogy of Indigenous studies, and how it is conceptualized and practised in the Sámi context. It discusses the inclusion of Indigenous knowledges and Indigenous ways of doing research in academia, as well as the role of Indigenous research methodologies in this effort. We link our chapter to larger academic Indigenous discussions on the concepts of ‘knowledge’, ...
    • Making the smart grid through pilot projects. Insights, lessons and ways forward 

      Skjølsvold, Tomas Moe; Henriksen, Ida Marie; Kristoffersen, Berit; Hojem, Johannes Fjell; Stoychova, Iva (Research report; Forskningsrapport, 2021)
      This report analyses 30 pilot and demonstration projects that advance smart grids with flexible consumption and high levels of renewable energy production in Norway.<p> <p>• We see pilot and demonstration projects as key sites in the production of future societies.<p> <p>• Such projects are usually evaluated based on techno-economic criteria, while their contribution to broader societal processes ...
    • Det russiske konstruktikonet: Hvordan vi bygger en database med syntaktiske konstruksjoner 

      Janda, Laura Alexis; Endresen, Anna; Nesset, Tore (Conference object; Konferansebidrag, 2021-06)
      Et konstruktikon er et stort strukturert inventar av grundig beskrevete og illustrerte konstruksjoner (Lyngfelt et al. 2018). Slike allment tilgjengelige digitale databaser er viktige ressurser for både språkforskere og andrespråkstudenter, men foreløpig bygges det konstruktikon for et svært lite antall språk, inkludert svensk, tysk, spansk, brasiliansk portugisisk, koreansk, japansk og russisk. Vår ...
    • Student questioning generated from an inquiry of an authentic reindeer head 

      Misund, Stig; Strand, Jo Espen Tau; Ødegaard, Marianne (Conference object; Konferansebidrag, 2021-06)
      This study pays special attention to students’ curiosity in science topics, and analyzes their capability in formulating adequate questions for deeper learning. One 5thgrade class and one 6 thgrade class, each divided into smaller groups, were given authentic reindeer heads and challenged to use their “own-hands-skills” in search for new knowledge. Each group had to agree upon at least three ...
    • Studielivskvalitet i norsk høyere utdanning. En kvalitativ intervjustudie om hvordan studenter opplever studielivskvalitet 

      Aikio, Kristina Johansen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-09)
      Dette er en kvalitativ studie som utvikler kunnskap om studenters opplevelser av studielivskvalitet i et studieforløp. Det er utført tre individuelle intervjuer av studenter i på master- eller bachelornivå for å få et fenomenologisk innblikk i hvordan de anser studielivskvaliteten i sitt studieforløp. Studien er en replikasjonsstudie av Damsgaard (2019) studie Studielivskvalitet. Studenters erfaringer ...
    • Psykososiale intervensjoner i klasserommet: Dugnadsarbeid på læreres bekostning? En kvantitativ undersøkelse av lærerperspektivet i Better Learning Program 2, Vestbredden-piloten 

      Jørgensen, Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-02)
      Better Learning Program 2 er en psykososial intervensjon utviklet av Flyktninghjelpen (NRC) og UiT- Norges arktiske universitet, som har som formål å senke stress og øke skoleferdigheter hos elever i konfliktområder som har redusert skolefungering som følge av stress og traumer. Intervensjonen ble gjennomført som et pilotprogram på Vestbredden første halvdel av 2019. I forkant av gjennomføring ble ...
    • Klargjørende debatt eller polarisering? En argumentasjonsanalyse om saklighet i debatten om manualbaserte programmer og standardisert kartlegging i norsk barnehage 

      Jenssen, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-10-31)
      I denne oppgaven undersøker jeg hva som preger den akademiske debatten om manualbaserte programmer og standardisert kartlegging i norske barnehager. Forskere på begge sider av debatten hevder de er opptatte av saklighet. Mitt inntrykk er at debatten føres med virkemidler som polariserer og skaper fiendebilder, og at praksis i barnehagen dermed ikke drives videre på et hensiktsmessig vis. I oppgaven ...
    • Lærerens oppfatninger om vokabularutvikling for elever med Down syndrom på videregående trinn 

      Firsova, Svetlana (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-10-29)
      I denne studien har jeg fordypet meg i fenomenet vokabularutvikling og forsøkte å besvare problemstillingen «Hva kjennetegner vokabularutvikling for ungdom med DS på videregående trinn?». Dette er en kvalitativ studie der jeg plasserer meg i konstruktivistisk fortolkende paradigme og har valgt hermeneutisk-fenomenologisk vitenskapsteoretisk tilnærming. I datainnsamlingsprosessen har jeg gjennomført ...
    • Weathering the storm: Children’s resilience against bullying and harassment 

      Hansen, Karl Tobias (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-02)
      Resilience is a concept of growing interest in the research field, as well as bullying and quality of life. Resilience has gained rising interest over the past decade because it has capacity for systematically informed prevention and intervention (Elbau et al. 2019). This study looks at data from a former study “Trivsel I Tromsø” with children and adolescence victims to bullying and harassment (N=237) ...
    • Sen onset ved stamming og komorbide språkvansker 

      Johansen, Eli Bavda (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-08)
      Sammendrag Tittel Sen onset ved stamming og komorbide språkvansker. Bakgrunn og hensikt I denne masteroppgaven vil jeg studere komorbiteten, samtidigheten, mellom stamming og andre språkvansker hos barn med sen onset, stammingens starttidspunkt. Er det en sammenheng mellom disse to, og hvilke språkvansker er eventuelt representert. Problemstilling Hvordan er forekomsten av komorbide ...
    • Utsatt skolestart - en nødvendig rettighet? 

      Solbakken, Sandra Helen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Fleksibilitet i skolestartalder har i løpet av de seneste årene fått ny oppmerksomhet i etterkant av Stoltenbergutvalgets forslag om utprøving av fleksibel skolestart (NOU 2019:3). Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som omhandler rettigheten til utsatt skolestart. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte individuelle intervjuer, i hovedsak digitalt, på grunn av ...
    • «Også spurte han at ‘skal vi være venner?’ også svarte jeg JA!» En kvalitativ studie om hvordan barna opplever skolestarten, og hvordan de voksne legger til rette for de beste forutsetninger for at barna skal mestre sin nye hverdag 

      Johansen, Marianne Kristin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Formålet med denne studien var å få innsyn i barnas opplevelser av skolestarten, og de voksnes erfaringer om hvordan barna forberedes for å gi de best mulig forutsetning for å mestre sin nye hverdag. Med dette ønsket jeg at barnas stemme skulle ha en sentral plass i studien, samtidig som de voksne som står barna nærmes også var viktig for å belyse studiens tematikk. Ved hjelp av informasjon hentet ...
    • I møtet med faglig motgang: En kvalitativ studie av studiespesialiserende elevers opplevelse av påfølgende motivasjon etter faglige nederlag. 

      Davidsen, Amalie Fredheim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      I denne studien har jeg undersøkt elevers motivasjon etter faglige nederlag. Hensikten med studien er å danne en forståelse for ungdommers opplevelse av faglige nederlag. Med det som utgangspunkt, skal jeg undersøke innvirkningen det kan ha på elevenes faglige motivasjon. Studiens problemstilling er som følgende: Hvordan opplever studiespesialiserende elever faglige nederlag, og hvordan kan det ...
    • Skolens møte med barneverntjenesten 

      Gundersen, Charlotte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      Det er skadelig for barn å leve i hjem der de ikke føler seg trygge. Gode oppvekstsvilkår i barndommen gir forutsetninger for et godt liv, mens vold og overgrep påfører barn sår og traumer som preger både barndom og voksenliv (Mevik, Lillevik & Edvardsen, 2016, s. 14). Traumatiske hendelser som vold og overgrep kan virke inn på utviklingsforløpet til barnet og kan forstyrre dette. For eksempel kan ...
    • Tidlig kartlegging av risiko for å utvikle dysleksi hos barn med annet første språk enn norsk 

      Poryadina, Arina (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      Dette masterprosjektet handler om tidlig kartlegging av risiko for å utvikle dysleksi hos 5-åringer med norsk som andrespråk (L2_ sammenlignet med 5-åringer med norsk som førstespråk (L1) Datainnsamlingen skjer gjennom et kartleggingsverktøy som heter Risiko Indeks 5. Dette er et spørreskjema for barnehagelærere og foresatte som ble utviklet i «Ut med språket!»-prosjektet med det formålet å fange ...
    • Barns medvirkning i barnehagen under Covid-19. En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020. 

      Paulsen, Bård Henry Landsem (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      I mars 2020 stengte store deler av Norge ned som en følge av Covid-19. Etter 39 dager ble barnehagene gjenåpnet, med ekstraordinære smitteverntiltak. For å ivareta smitteverntiltakene måtte barnehagene iverksette omfattende omorganiseringer. Denne kvalitative studien utforsker barnehageansattes opplevelser av arbeidet under denne pandemien, samt hvordan omorganiseringen påvirket barns medvirkning i ...
    • Collaborative Autonomy–Support–A Pivotal Approach in the Legislation Regulating School–Home Collaboration in Norwegian Upper Secondary Schools 

      Vedeler, Gørill Warvik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-07-20)
      This article explores how current legislation addresses adolescents’ need for support in upper secondary school through school–home collaboration and introduces the framework of collaborative autonomy–support as the pivotal approach for analyses. Self-determination theory is used to describe adolescents’ need for competence, relatedness and autonomy. The study involved a document analysis in which ...