Viser treff 841-860 av 7377

    • Hvordan kan jeg som rektor lede og legge til rette for lærernes læring og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap? 

      Rasmussen, Merete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Min forskning handler om ledelse og hvordan leder kan legge til rette for lærernes læring og forståelse for, og utvikling og deltakelse i det profesjonelle læringsfellesskapet og skolen som organisasjon
    • Den hjerneoperertes syn på et godt liv. En personlig historie om livet med kognitive senskader etter hjernesvulstoperasjon 

      Haug, Mads (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Endringsvilje er en sentral del av menneskers liv. Både på et personlig og kollektivt plan. Vi må kunne tilpasse, lære og være fleksibel for å skape en bedre hverdag. I særlig grad gjelder vilje til endring i periode etter sykdom. Det har gjennom flere tiår kommet stadig mer forskning som tilsier at sykdom ikke bare kan ses fra et klinisk perspektiv, men må også forstås som en større helhet. I min ...
    • Lærarerfaringar i møte med elever i risikogruppa for fråfall – korleis finne vegen inn? 

      Frette, Marthe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Samandrag I dagens samfunn står vi overfor utfordringar knytt til fråfall i skulen og talet på unge som står utan tilbod, arbeid og utdanning er altfor høgt. Det er difor nødvendig å undersøkja korleis vi kan finna vegen inn til elevar i risikosona for å bli ein del av denne statistikken. Korleis få ned fråfallet i vidaregåande skule har gjennom dei seinare åra vore gjenstand for mykje forsking og ...
    • Funksjonell skriving i begynneropplæringen. En enkeltcasestudie om et skriveopplegg på første trinn 

      Goffeng, Alette Mikkelsen; Mortensen, Marthe Strifeldt (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Formålet med studien vår har vært å innhente og utvikle kunnskap om hvordan funksjonell skriveopplæring på første trinn kan gjennomføres, og oppnå innsikt i hvilke synspunkter som ligger til grunn for denne skriveopplæringen. På denne måten håper vi å kunne bidra med kunnskap på forskningsfeltet, samtidig som vi kan utvikle oss som lærere i den første lese- og skriveopplæringen. For å belyse ...
    • En kvalitativ studie av samarbeidet mellom skolen og PP-tjenesten 

      Økland, Fredrik Carstensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      Masteroppgaven tar utgangspunkt i hvordan samarbeidet mellom skolen og Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) fungerer med mål om å legge best mulig til rette for barn og unge. Denne kvalitative studien utforsker opplevelser de ansatte i PPT og i skolen har overfor hverandres samarbeid. Studiens problemstilling er: «Hvilke faktorer muliggjør og begrenser samarbeidet mellom skolen og PP-tjenesten?» ...
    • Leseopplæring ved Guttas Campus’ sommerleir 

      Leiknes, Karianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-13)
      Formålet med denne undersøkelsen var å få innsikt og vurdere leseopplæringen på Guttas Campus, en pedagogisk sommerleir for demotiverte gutter på 9. trinn. For å samle inn data deltok jeg på den to uker lange sommerleiren i 2022, der jeg utførte oppgaver som leselærer sammen med to erfarne leselærere. Det ble gjort et utvalg av tre fokuselever blant de 43 deltakende guttene. Rammen for forskningen ...
    • Análisis de errores en la concordancia nominal del español. Un estudio sobre un grupo de estudiantes noruegos de ELE 

      Barrera, Fabiola Silva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-09)
      El aprendizaje del español como lengua extranjera es uno de los ámbitos de investigación más activos en la actualidad. En este contexto, y como docente, la presente investigación trata sobre el tema de la concordancia nominal, un tema fundamental y básico dentro del aprendizaje del español -tanto en la competencia escrita como oral-. La presente investigación se focaliza en estudiar y describir ...
    • «Det handler om å alltid ha vært»: Transidentitet og aktørskap i bildeboka Ollianna 

      Mjelstad, Kaja; Solbakken, Hedvig (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      I denne artikkelen analyserer vi framstillinga av transmotivet i bildeboka Ollianna (Dahle & Nyhus, 2020) og drøfter hvilke forestillinger om barn og barndom som ligger til grunn. Særlig undersøker vi om framstillinga av trans- og cispersonene i Ollianna er normativ, og i hvilken grad boka bidrar til å utfordre eller opprettholde eksisterende kjønnsnormer. Analysen undersøker hvordan boka skildrer ...
    • Matematisk kompetanse gjennom samhandling på 1. trinn 

      Joensen, Marte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-25)
      Målet for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan matematisk kompetanse kommer til uttrykk i samhandling blant elever på 1. trinn. Problemstillingen er: «Hvordan uttrykker elever på 1. trinn matematisk kompetanse når de samhandler i en konstruksjonsaktivitet?». I undersøkelsen av dette har jeg gjennomført en kvalitativ enkeltcasestudie. Jeg har benyttet videoopptak som datainnsamlingsmetode for ...
    • «Det finnes ikke vanskelige barn, det finnes barn som har det vanskelig». En kvalitativ intervjustudie om læreres erfaringer med å håndtere elever med eksternaliserende atferdsvansker. 

      Svendsen, Solveig Azar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-01)
      Atferdsvansker er blant de mest utfordrende problemene i skolen og blant vanskene som forekommer oftest. Atferdsvansker er et ettertraktet tema som berører lærernes daglige utøvelse av deres yrkesprofesjon, og krever en sammensatt forståelse, kunnskaper og handlingskompetanse for å imøtekomme skolens verdigrunnlag og prinsipper som skal ivareta elevene. Masterprosjektets søkelys rettes mot læreres ...
    • Overgangssituasjoner i barnehagehverdagen 

      Nilsen, Michael (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-30)
      Når det er snakk om «overganger» for barn og unge, benyttes begrepet vanligvis om de store overgangene som barnehage-skole, ungdomsskole-videregående skole eller ungdomstiden-voksenlivet (Helsedirektoratet, 2019). I Rammeplan for barnehagen (2017) benyttes begrepet «overgang» i hovedsak når barn begynner i barnehagen, ved overganger mellom avdelinger eller i overgangen fra barnehagen til skolen ...
    • Elevens møte med matematiske problemer 

      Sundelin, Kaisa N.; Kvammen, Kristin B. (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-28)
      Problemløsning er i dag en sentral del av læreplanen i matematikk. Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som undersøker hvordan lærere arbeider for å utvikle gode problemløsere. Studien har et særlig fokus på hvordan lærere støtter elvenes inngang til matematiske problemer. Dette innebærer hvilke grep lærere gjør for at elevene skal forstå og investere i et problem. Den sosiokulturelle ...
    • Kan man leke seg til tallforståelse? 

      Slettstrand, Alicia; Nyvoll, Lene (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om undervisning om tallforståelse gjennom lek på andre trinn. Hensikten med studien er å forske på hvilken måte leken blir ivaretatt i undervisning om tallforståelse. Vi ønsket i tillegg å øke vår kompetanse om faglige og sosiale valg som tas når en lærer skal undervise på varierende og aktive måter. Målet for studien innebar å undersøke ulike pedagogiske og faglige valg ...
    • Å bruke variabler i programmering i matematikk En observasjons og intervjustudie om variabler i tekstbasert og visuell programmering 

      Berg, Dag-Martin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Sammendrag Tittel «Å bruke variabler i programmering i matematikk» Bakgrunn og formål Bakgrunnen for masteren er innføring av programmering i matematikkfaget ved innføringen av LK20. Det som er mest brukt i programmering er variabler (Karlsen, A. i Sund, 2023). Derfor ville jeg se nærmere på bruk av variabler i programmering i matematikkfaget. Formålet er å se om det er forskjell på å jobbe ...
    • Fornorskningsprosessen av samene Kan man forvalte både en norsk og en samisk identitet? 

      Martinsen, Michelle (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Fornorskningsprosessen av samene har satt dype i spor. Den prøvde å fjerne alt som hadde med det samiske å gjøre, det var ikke plass til samisk språk eller kultur i det nye Norge. Dette var målet med fornorskingsprosessen, og de lyktes neste. Men hvordan er det nå? Kan man i dag si at man er både samisk og norsk? Kan man forvalte både en samiske og norsk identitet? Det blir vanskelig å se på seg ...
    • Nyutdannede barnehagelæreres tilretteleggingskompetanse for komplekst traumatiserte barn i barnehagen 

      Torgersen, Lisa Sørflaten (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Studiens hensikt er å undersøke nyutdannede barnehagelæreres kompetanse om komplekst traumatiserte barn i barnehagen, med problemstillingen: «Hvordan beskriver nyutdannede barnehagelærere sin tilretteleggingskompetanse for barn med komplekse traumer i barnehagen?». For å spisse problemstillingen ytterligere har prosjektet fire forskningsspørsmål: 1. Hvordan oppfatter barnehagelærerne begrepet ...
    • En bevegelig leseopplæring 

      Hansen, Vilde Elise; Bjørgo, Kristin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke muligheter og utfordringer lærere har erfart med bruk av fysisk aktiv læring (FAL) i den første leseopplæringen. Denne studien bygger på et helhetlig og sosiokulturelt læringsperspektiv. Nasjonale og internasjonale føringer for inkludering av bevegelse og fysisk aktivitet i skolen skal sørge for at elevene gis glede, mestring, opplevelser, ...
    • Representasjoner i musikk og matematikk. Tverrfaglig temaarbeid i musikk og matematikk 

      Riise, Brage Zylla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      I denne masteravhandlingen undersøker jeg hvilke mønstre og strukturer som fremkommer i elevers musikk, hvordan de representerer den, og om den kan tolkes som matematikk. Fremgangsmåten har vært intervensjonsbasert og metoden var designbasert forskning. Jeg designet et undervisningsopplegg hvor elevene komponerte og skreiv notasjon egen musikk. Det var viktig for meg at elevene skulle oppleve musikken ...
    • Matematikk og kommunikasjon – en kraftig kombinasjon? En kvalitativ studie av elevers kommunikasjon i et Tenkende klasserom 

      Stefanussen, Runar; Mannsverk, Håvard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Denne studiens tema er elevkommunikasjon under implementeringen av Tenkende klasserom. Gjennom en kvalitativ studie utviklet vi et rammeverk bestående av ti kategorier elevutsagn: korte svar og påstander, argumenter, utfordringer, evalueringer og avklaringer, forklaringer, spørsmål, forslag, resonnementer, kommentarer og ikke-faglig. Videre har vi sett på hvor ofte hver type utsagn oppsto blant tre ...
    • "Ka sei elevan..." - En kvalitativ case-studie om elevers kommunikasjon med arbeid ved vertikale tavler 

      Oxem, Theresa; Akselsen, Silje Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Vår masteroppgave setter søkelys på den matematiske kommunikasjonen mellom elever. Målet er å få en dypere innsikt i hvordan samtalene mellom elevene foregår i klasserommet når det arbeides med vertikale tavler. Problemstillinga vår er «Hva kjennetegner den matematiske kommunikasjon mellom elever ved bruk av vertikale tavler?». I det teoretiske rammeverket presenteres teori om sosiokulturelt ...