Show simple item record

dc.contributor.advisorAuklend, Morten
dc.contributor.authorJohansen, Marina
dc.date.accessioned2023-08-24T06:00:57Z
dc.date.available2023-08-24T06:00:57Z
dc.date.issued2023-05-30en
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på hvordan Janne Tellers roman Intet kan skape refleksjon og debatt rundt de to tverrfaglige begrepene demokrati og medborgerskap i et klasserom ved å være et slags demokratisk vrengebilde. Jeg har brukt litterær analyse og nærlesing som metode, og modellert et undervisningsopplegg via begrepet dialogisk undervisning. For å få faglig tyngde i tolkningen av Intet, og i drøftingen rundt de didaktiske spørsmålene, gjør jeg rede for begrepene demokrati og medborgerskap, den narrative forestillingsevnen og noen psykologiske faktorer som spiller inn på atferden til medlemmer i en gruppe. Analysen og tolkningen av Intet viser at det er mulig å gjennomføre en tematisk tilnærming til romanen. Derfor har jeg i grove trekk forsøkt å vise hvordan en kan tilrettelegge for en tematisk tilnærming til Intet i klasserommet med utgangspunkt i begrepene demokrati og medborgerskap, og et mulighetsrom der Intet er i sentrum og det åpne øyeblikket styrer undervisningen. Ut ifra et teoretisk hypotetisk didaktisk perspektiv skal det være mulig ved å bruke åpne og spesifikke spørsmål som utgangspunkt i klasseromsdiskusjonen. Det er tenkelig at de åpner romanen, samtidig som de skaper noen føringer for videre diskusjon. Det forutsetter at man som lærer har god kontroll over teori tilknyttet begrepene demokrati og medborgerskap og er oppmerksom på hvordan man får elevene til å bidra, samtidig som en opptrer som jevnbyrdig overfor elevene. Det til tross for asymmetri i tilegnet kunnskap. På den måten kan bruk av Intet i undervisning kunne legge til rette for å utvikle kompetanse knyttet til det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30281
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDNOR-3983
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042en_US
dc.titleDemokrati, medborgerskap og ingenting.en_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)