Et blikk på barns vilkår for fysisk aktivitet inne i barnehager : en komparativ studie, 1981 og 2009
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30993Date
2012-01-01Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Stokke, AnneAbstract
Det fysiske miljøet har betydning for barns lek og læring og det er viktig for kvaliteten i barnehagers virksomhet. Hvilke innemiljø tilbys barna, hvor mye tid får barna til lek inne og hvilke restriksjoner finnes knyttet til fysisk aktiv lek? Artikkelen vil især fokusere på kroppslig lek og endringer over tid. Derfor vil resultatene fra en landsrepresentativ kvantitativ spørreundersøkelse i norske barnehager i 2009 sammenlignes med en tilsvarende kartleggingsundersøkelse fra 1981 (Stokke 1982). Resultatene viser at endringene er relativt store og for det meste negative med tanke på barns muligheter for fysisk aktivitet inne. Hvis flere utebarnehager kan forklare at innemiljøene er blitt fattigere med tanke på muligheter til fysisk aktivitet, er det positivt. Andre forklaringer kan være uegnede bygg, lite vektlegging av og kunnskap om det fysiske miljøets betydning for lek eller en vektlegging av mer skoleforberedende aktiviteter. Hvis dette betyr flere stillesittende inneaktiviteter og mindre utelek, ser jeg dette som uheldig ut fra et fysisk aktivitetsperspektiv.
Publisher
Cappelen Damm AkademiskCitation
Stokke A. Et blikk på barns vilkår for fysisk aktivitet inne i barnehager : en komparativ studie, 1981 og 2009. Barn. 2012;30(1):37-54Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2012 The Author(s)