Hva gjøres for å fremme fysisk aktivitet i barnehager? En komparativ studie av førskolelæreres virksomhet i 1981 og 2009
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/31025Dato
2013-01-01Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Stokke, AnneSammendrag
Artikkelen viser empiri fra to like spørreskjemaundersøkelser, fra 1981 og 2009, der førskolelærerne selv skriver hva de gjør av virksomhet for å fremme fysisk aktivitet. Sammenlignes resultatene, viser det at det gjøres mer i dag for å fremme fysisk aktivitet enn i 1981. ”Å fornye det fysiske miljøet” var det eneste tiltaket det var gjort mindre av. En forklaring kan være mer naturmiljø i barnehagene – dermed trengs ikke fornying som på lekeplasser. Å ”gi ros” hadde høyest skår og ”å gi enkeltbarn ekstra hjelp” hadde lavt skår i begge undersøkelsene. ”Å sette i gang aktiviteter” og ”å lede aktiviteter” er de tiltakene med minst økning, men de var mye brukt begge år. Resultatene viser en økning i virksomhet. Det kan bety at det gjøres mer i dag, men mer forskning trengs for å se hva som virkelig gjøres.
Forlag
Cappelen Damm AkademiskSitering
Stokke A. Hva gjøres for å fremme fysisk aktivitet i barnehager? En komparativ studie av førskolelæreres virksomhet i 1981 og 2009. Barn. 2013;31(1):7-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2013 The Author(s)