Show simple item record

dc.contributor.authorStokke, Anne
dc.date.accessioned2023-09-15T12:52:59Z
dc.date.available2023-09-15T12:52:59Z
dc.date.issued2013-01-01
dc.description.abstractArtikkelen viser empiri fra to like spørreskjemaundersøkelser, fra 1981 og 2009, der førskolelærerne selv skriver hva de gjør av virksomhet for å fremme fysisk aktivitet. Sammenlignes resultatene, viser det at det gjøres mer i dag for å fremme fysisk aktivitet enn i 1981. ”Å fornye det fysiske miljøet” var det eneste tiltaket det var gjort mindre av. En forklaring kan være mer naturmiljø i barnehagene – dermed trengs ikke fornying som på lekeplasser. Å ”gi ros” hadde høyest skår og ”å gi enkeltbarn ekstra hjelp” hadde lavt skår i begge undersøkelsene. ”Å sette i gang aktiviteter” og ”å lede aktiviteter” er de tiltakene med minst økning, men de var mye brukt begge år. Resultatene viser en økning i virksomhet. Det kan bety at det gjøres mer i dag, men mer forskning trengs for å se hva som virkelig gjøres.en_US
dc.identifier.citationStokke A. Hva gjøres for å fremme fysisk aktivitet i barnehager? En komparativ studie av førskolelæreres virksomhet i 1981 og 2009. Barn. 2013;31(1):7-27en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1027412
dc.identifier.doi10.5324/barn.v31i1.3714
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.issn2535-5449
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31025
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.journalBarn
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleHva gjøres for å fremme fysisk aktivitet i barnehager? En komparativ studie av førskolelæreres virksomhet i 1981 og 2009en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)