Kontekstualisering av arkiv om urfolk. En analyse av Nuohtti og Library and Archives Canada
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33912Dato
2024-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Lamøy, Maria EriksenSammendrag
Denne oppgaven handler om hvordan urfolk blir kontekstualisert på to utvalgte digitale arkivportaler. Arkivportalene som undersøkes er Nuohtti og Librarys and Archives Canada. Urfolksarkivmaterialet som befinner seg i disse to arkivportalene er henholdsvis om samer og First Nations, Métis og inuitter. Utvalgte fotografier i arkivportalene skal analyseres, der det vil bli diskutert om de viderefører marginaliseringen urfolk er blitt utsatt for tidligere, eller om de kan sees på som en styrking av deres kultur. De etiske retningslinjene til Nuohtti og Library and Archives Canada vil også undersøkes for å bidra til ytterligere kontekstualisering. Oppgaven vil til slutt se på hvordan proveniensprinsippet og sentrale arkivfaglige prinsipper knyttet til arkivmaterialet om urfolk er løst i arkivportalene.
Det er viktig å sette søkelys på arkivets makt og historiske rolle i usynliggjøringen av urfolk. I dag kan digitale arkiv hjelpe urfolk å løfte seg og sin kultur frem og ta sin rettmessige plass i samfunnet. Arkivene kan også hjelpe til i forsoningen mellom storsamfunnet og urbefolkningen.
Arkivportalene i seg selv har som mål å styrke urfolks kultur og rettigheter ved å gjøre deres arkivmateriale tilgjengelig, men fotografiene som møtes i arkivportalene er fremdeles preget av dets proveniens og koloniale agenda. Det jeg kom frem til var at arkivmateriale skapt med en kolonial agenda basert på datidens syn på urbefolkningen er vanskelig å avkolonisere sett fra et arkivfaglig ståsted. Dette da både proveniens og arkivfaglige prinsipper som autentisitet og integritet må brytes for å få avkolonisert arkivmaterialet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: