Show simple item record

dc.contributor.advisorJohansen, Åse-Mette
dc.contributor.advisorBentzen, Kristine
dc.contributor.authorFørlie, Sofie Alstad
dc.date.accessioned2024-06-27T06:33:41Z
dc.date.available2024-06-27T06:33:41Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractDen overordnede problemstillingen for denne avhandlingen er: Læreroppfatninger av flerspråklighet og overgangen fra internasjonal skole til videregående skole. Jeg skal i denne oppgaven undersøke hvordan lærere definerer, forstår og jobber med flerspråklighet, og undersøke hvordan de jobber med overgangen fra internasjonal skole til norsk videregående skole. Empirien i studien baserer seg på to kvalitative fokusgruppeintervju med lærere fra en internasjonal grunnskole og ved en norsk videregående skole. Funnene i analysen viser at lærere ved de to ulike skolene forstår og jobber med flerspråklighet og flerspråklighet som ressurs på ulike måter. Lærerne ved den internasjonale skolen jobber i stor grad med flerspråklighet som ressurs ved at de veksler mellom å bruke norsk og engelsk i undervisningen. Ved den videregående skolen virker det som om lærerne i større grad konsentrerer seg om elevers språkkompetanse i norsk heller enn deres samlede språkkompetanse. Dette påvirker måten de jobber med flerspråklighet som ressurs på. Studien gir innsikt i en overgang i utdanningssystemet det i liten grad tidligere har blitt forsket på. Lærere fra både den internasjonale skolen og den norske videregående skolen erfarer at elevenes ferdigheter i norsk er en avgjørende faktor for hvordan elevene opplever begynnelsen på sin videregående utdanning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33936
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDNOR-3982
dc.subjectFlerspråkligheten_US
dc.subjectOvergangen_US
dc.titleFlerspråklighet i overgangen fra internasjonal grunnskole til norsk videregående skole: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatning og håndtering av flerspråklighet i overganger i utdanningssystemeten_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)