Show simple item record

dc.contributor.advisorLarsen, Rolf Inge
dc.contributor.authorKjær, June Mari
dc.date.accessioned2024-09-10T04:06:54Z
dc.date.available2024-09-10T04:06:54Z
dc.date.issued2024-05-31en
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg sett på om bruk av tegneserie kan være med på å utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinnet. Problemstillingen for oppgaven er: I hvilken grad kan tegneserie brukes til å utvikle historisk empati hos elever på ungdomstrinnet. For å kunne svare på problemstillingen har jeg følgende forskningsspørsmål: Hvordan kan man måle historisk empati blant elever på ungdomstrinnet? Relevant teori for denne studien inkluderer Helga Harnes' doktoravhandling, samt arbeider av Endacott & Brooks og Seixas & Morton. Metodene som er brukt for å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålet er en kvantitativ panelstudie, ved bruk av spørreundersøkelse, en for- og en etterundersøkelse. Studien er gjennomført i tre skoleklasser på ungdomsskoler utenfor urbane områder Det var tre hovedfunn og et bifunn. Det første funnet handler om økning av svarprosent på et alternativ i spørsmål 3. Det andre funnet handler om hvordan elevene endret svarene sine i etterundersøkelsen for spørsmål 5. Det tredje funnet handler om økningen i empatiske svar i spørsmål 5. Bifunnet viser at elevene ikke ser på lesing i bøker som en god læringsmetode. Resultater fra funnene og analysen tyder på at bruk av tegneserie kan bidra til å utvikle historisk empati, til en viss grad. Dette skyldes at tegneserier bidrar til å visualisere hendelser og kjente historiske personer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34593
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3904
dc.subjectTegneserieen_US
dc.subjectHistorisk empatien_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectUngdomsskoleen_US
dc.title«Jeg hadde tatt imot maten om jeg hadde vært fange!» En kvantitativ undersøkelse om bruk av tegneserie og utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinn.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)