«Jeg hadde tatt imot maten om jeg hadde vært fange!» En kvantitativ undersøkelse om bruk av tegneserie og utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinn.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34593Date
2024-05-31Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Kjær, June MariAbstract
I denne masteroppgaven har jeg sett på om bruk av tegneserie kan være med på å utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinnet. Problemstillingen for oppgaven er:
I hvilken grad kan tegneserie brukes til å utvikle historisk empati hos elever på ungdomstrinnet.
For å kunne svare på problemstillingen har jeg følgende forskningsspørsmål:
Hvordan kan man måle historisk empati blant elever på ungdomstrinnet?
Relevant teori for denne studien inkluderer Helga Harnes' doktoravhandling, samt arbeider av Endacott & Brooks og Seixas & Morton. Metodene som er brukt for å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålet er en kvantitativ panelstudie, ved bruk av spørreundersøkelse, en for- og en etterundersøkelse. Studien er gjennomført i tre skoleklasser på ungdomsskoler utenfor urbane områder
Det var tre hovedfunn og et bifunn. Det første funnet handler om økning av svarprosent på et alternativ i spørsmål 3. Det andre funnet handler om hvordan elevene endret svarene sine i etterundersøkelsen for spørsmål 5. Det tredje funnet handler om økningen i empatiske svar i spørsmål 5. Bifunnet viser at elevene ikke ser på lesing i bøker som en god læringsmetode. Resultater fra funnene og analysen tyder på at bruk av tegneserie kan bidra til å utvikle historisk empati, til en viss grad. Dette skyldes at tegneserier bidrar til å visualisere hendelser og kjente historiske personer.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: