Show simple item record

dc.contributor.advisorHiss, Florian
dc.contributor.advisorJohnsen, Ragni Vik
dc.contributor.authorJerijærvi, Frida Nilsen
dc.contributor.authorFoss, Sunniva Amalie
dc.date.accessioned2024-09-10T04:07:03Z
dc.date.available2024-09-10T04:07:03Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractDenne studien har som formål å undersøke hvordan tre lærere på 1. trinn tilpasser læringsmiljøet for flerspråklige elever. Med ønske om å løfte frem lærernes praksis, erfaringer og holdninger tar studien utgangspunkt i en kvalitativ metode og en mikroetnografisk tilnærming. Datamaterialet er samlet inn gjennom to uker feltarbeid ved to skoler i ulike kommuner. Dette består av i to intervjusamtaler med lærerne om deres erfaringer og holdninger, observasjoner av praksiser, feltnotater og to skriftlige oversikter over språk blant elevene. Studien viser en stor kontrast mellom lærerne ved de to skolene. Kontrasten kommer til syne gjennom deres uttrykte holdninger til språk og didaktisk praksis. Studiens første funn viser at lærernes holdninger og erfaringer tilknyttet språk og flerspråklige elever er avgjørende i deres undervisning. Det andre funnet viser store forskjeller i hvordan lærerne arbeider med å tilpasse læringsmiljøet, og at en av lærerne opplever dette arbeidet svært utfordrende. Studiens siste funn viser at skolene ikke tilbyr særskilt språkopplæring for de flerspråklige elevene. Resultatene peker mot et behov for holdningsendring og økt kunnskap blant lærere tilknyttet flerspråklighet og tilpasset opplæring. Avslutningsvis fremmes behovet for ytterligere forskning om hvordan en helhetlig begynneropplæring kan bidra til et inkluderende læringsmiljø for flerspråklige elever.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34595
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectFlerspråklige eleveren_US
dc.subjectBegynneropplæringen_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectLæringsmiljøen_US
dc.titleInkludering eller assimilering?: En kvalitativ studie om tilpasninger i læringsmiljøet for flerspråklige elever på 1. trinnen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)