Show simple item record

dc.contributor.advisorMoen, Kjersti Mordal
dc.contributor.authorKristoffersen, Andreas
dc.date.accessioned2024-09-10T04:07:11Z
dc.date.available2024-09-10T04:07:11Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractHensikten med masteroppgaven har vært å utforske hvordan kroppsøvingslærere tilrettelegger kroppsøvingsundervisningen med å utvikle elevers motoriske kompetanse. For å undersøke dette spørsmålet er det brukt kvalitativt forskningsintervju som metode, gjennom semi-strukturerte individuelle intervjuer. Fem kroppsøvingslærere som jobber på barneskole, har delt sin innsikt i deres tilnærminger til å tilrettelegge for elevers motoriske utvikling i kroppsøvingsundervisning. Datamaterialet er analysert ved bruk av Braun og Clarke (2022) sin refleksiv tematisk analyse modell. Min studie er relevant i forskningsfeltet, ettersom at det er begrenset forskning på hvordan kroppsøvingslærere tilrettelegger for motorisk utvikling på barneskolen. Min analyse viser at lærerne i min studie har flere sentrale strategier for å tilrettelegge for motorisk utvikling hos elevene. For det første forteller lærerne at variasjon av aktiviteter og læringsarena er et viktig element for at elevene skal utvikle seg motorisk. Lærerne mente at variasjon av undervisning skaper nye bevegelser for elevene, slik at de er nødt til å utvikle seg motorisk, samtidig som det ga en mulighet for å øke deltakelse i undervisningen. For det andre la lærerne vekt på å sørge for at elevene opplever mestring i undervisningen. Gjennom åpne oppgaver opplever lærerne at elevene lettere tilpasser aktiviteten etter deres nivå, slik at elevene opplever mestring og utvikler seg motorisk. I tillegg vektlegger lærerne lekpregede aktiviteter, ettersom at de opplever at elevene ofte opplever mestring og ønsker å delta i slike aktiviteter, samtidig som det utvikler elevenes motoriske kompetanse. Til slutt fremhever lærerne viktigheten av å skape et trygt og positivt miljø der elevene føler seg trygge. Slik mente lærerne at elevene får en vilje til å delta i aktiviteter i undervisningen som bidrar til at elevene tørr å utforske og reduserer den sosiale barrieren i klassen. Slik vil et trygt læringsmiljø indirekte påvirke elevenes motoriske utvikling. Studien min konkluderer med at kroppsøvingslærere som brukere en variert tilnærming til aktiviteter og læringsarenaer, fokuserer på mestringsopplevelser i undervisningen og skaper et positivt læringsmiljø, har større sannsynlighet for å tilrettelegge for motorisk utvikling hos barneskoleelever. Funnene fra studien gir verdifull innsikt for lærere som arbeider med å utvikle elevers motoriske kompetanse på barneskolen. Funnene er sett i lys av tidligere forskning, den dynamiske systemteorien, psykologisk læringsklima og sosiokulturelt læringssyn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34597
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3906
dc.subjectKroppsøving, motorisk utvikling, tilrettelegging, lærernes erfaringer, variasjon av undervisning, mestringsopplevelser, læringsklima.en_US
dc.titleMotorisk utvikling i kroppsøvingsundervisning: En kvalitativ studie om tilrettelegging av undervisning for motorisk utviklingen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)