dc.contributor.advisor | Roksvold, Jan Nyquist | |
dc.contributor.author | Nilsen, Leni Anita Berg | |
dc.date.accessioned | 2024-10-11T04:05:18Z | |
dc.date.available | 2024-10-11T04:05:18Z | |
dc.date.issued | 2024-08-15 | en |
dc.description.abstract | Denne kvalitative studien handler om å undersøke hvorvidt et undervisningsopplegg som vektlegger sammenhengen mellom geometri og algebra i løsning av andregradslikninger, bidrar til at elevene sitter igjen med strukturforståelse av løsningsmetoden, abc-formelen. Hensikten med oppgaven var å planlegge og gjennomføre et annerledes undervisningsdesign innenfor temaet andregradslikninger i en videregåendeklasse, der geometriske figurer ble brukt som hjelpemiddel i de algebraiske forklaringene av likningsløsning. Med dette formålet i fokus utformet jeg følgende problemstilling:
Hvordan kan en undervisning som har til mål å legge til rette for at elevene sitter igjen med strukturforståelse av abc-formelen, se ut?
Svaret på problemstillingen undersøkte jeg ved hjelp av designforskning. Over en periode på tre undervisningsøkter forsøkte jeg å trekke tydelige linjer mellom de geometriske forklaringene på løsningsmetodene elvene på videregående skole lærer for å løse andregradslikninger, abc-formelen og fullstendig kvadraters metode.
Ved hjelp av oppgavebesvarelser fra elevene underveis i undervisningen og fra en prøve noen uker etter undervisningen, har jeg gjort meg opp en mening angående hvorvidt undervisningen lyktes i å gi elevene strukturforståelse eller ikke.
Det viste seg at elevene i liten grad oppnådde denne typen forståelse etter de kriterier som var satt. Årsakene til dette var trolig flere, men de største hindrene på veien så ut til å være forkunnskapene til elevene, og de sosiomatematiske normene som allerede var etablert i klasserommet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/35191 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MAT-3907 | |
dc.subject | Strukturforståelse | en_US |
dc.subject | Abc-formelen | en_US |
dc.subject | Andregradslikninger | en_US |
dc.subject | Designforskning | en_US |
dc.title | Strukturforståelse av abc-formelen | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |