Now showing items 461-480 of 1695

    • I møtet med faglig motgang: En kvalitativ studie av studiespesialiserende elevers opplevelse av påfølgende motivasjon etter faglige nederlag. 

      Davidsen, Amalie Fredheim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      I denne studien har jeg undersøkt elevers motivasjon etter faglige nederlag. Hensikten med studien er å danne en forståelse for ungdommers opplevelse av faglige nederlag. Med det som utgangspunkt, skal jeg undersøke innvirkningen det kan ha på elevenes faglige motivasjon. Studiens problemstilling er som følgende: Hvordan opplever studiespesialiserende elever faglige nederlag, og hvordan kan det ...
    • Skolens møte med barneverntjenesten 

      Gundersen, Charlotte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      Det er skadelig for barn å leve i hjem der de ikke føler seg trygge. Gode oppvekstsvilkår i barndommen gir forutsetninger for et godt liv, mens vold og overgrep påfører barn sår og traumer som preger både barndom og voksenliv (Mevik, Lillevik & Edvardsen, 2016, s. 14). Traumatiske hendelser som vold og overgrep kan virke inn på utviklingsforløpet til barnet og kan forstyrre dette. For eksempel kan ...
    • Tidlig kartlegging av risiko for å utvikle dysleksi hos barn med annet første språk enn norsk 

      Poryadina, Arina (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      Dette masterprosjektet handler om tidlig kartlegging av risiko for å utvikle dysleksi hos 5-åringer med norsk som andrespråk (L2_ sammenlignet med 5-åringer med norsk som førstespråk (L1) Datainnsamlingen skjer gjennom et kartleggingsverktøy som heter Risiko Indeks 5. Dette er et spørreskjema for barnehagelærere og foresatte som ble utviklet i «Ut med språket!»-prosjektet med det formålet å fange ...
    • Barns medvirkning i barnehagen under Covid-19. En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020. 

      Paulsen, Bård Henry Landsem (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      I mars 2020 stengte store deler av Norge ned som en følge av Covid-19. Etter 39 dager ble barnehagene gjenåpnet, med ekstraordinære smitteverntiltak. For å ivareta smitteverntiltakene måtte barnehagene iverksette omfattende omorganiseringer. Denne kvalitative studien utforsker barnehageansattes opplevelser av arbeidet under denne pandemien, samt hvordan omorganiseringen påvirket barns medvirkning i ...
    • Collaborative Autonomy–Support–A Pivotal Approach in the Legislation Regulating School–Home Collaboration in Norwegian Upper Secondary Schools 

      Vedeler, Gørill Warvik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-07-20)
      This article explores how current legislation addresses adolescents’ need for support in upper secondary school through school–home collaboration and introduces the framework of collaborative autonomy–support as the pivotal approach for analyses. Self-determination theory is used to describe adolescents’ need for competence, relatedness and autonomy. The study involved a document analysis in which ...
    • «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv 

      Lian, Bjørn-Harald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-02)
      I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn, innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever ...
    • Designing and Reflecting on Process Quality: A Case Study of Encounters and Clashes among First-year Students in Teacher Education 

      Ekeland, Torun Granstrøm (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-29)
      Quality assurance is a major topic in discussions of higher education. General quality indicators for learning processes emerge as a part of the concept to emphasise dimensions that predicts students’ learning outcomes. How can teaching designed as inquiry-based learning (IBL) improve process quality? By exploring how the curriculum is applied in an unfolding teaching and learning process for ...
    • A Sporting Nation: Creating Sámi Identity through Sport 

      Pedersen, Helge Christian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-24)
      Sport and identity are closely interrelated; sport creates identity and identity creates sport. This is also the case in the development of Sámi sport, as the Indigenous Sámi population in the north of Finland, Sweden and Norway has used sport to contribute to (re)building Sámi identity for over 40 years. This sporting identity has been based on an essentialized past, portraying Sámi culture and ...
    • Seasonal variations in physical activity among Norwegian elementary school children in Arctic regions 

      Danielsen, Karin Helene; Vårnes, Thilde Kleppe; Sagelv, Edvard Hamnvik; Heitmann, Kim Arne; Mathisen, Gunnar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-21)
      The aim of this study was to measure seasonal variations in physical activity (PA) during Polar Nights (PN) and Polar Days (PD) among elementary school children in the Arctic regions of Norway. One hundred and seventy-eight schoolchildren from 1<sup>st</sup>, 3<sup>rd</sup>, 5<sup>th</sup> and 7<sup>th</sup> grade participated in the study. Physical activity was measured for seven consecutive days ...
    • Reported language attitudes among Norwegian speaking in-migrants in Tromsø 

      Sætermo, Monica; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-03)
      Today, in an era of increased mobility and migration, there is also increased in-migration within regions and countries. In the case of Norway, there is high tolerance for dialect use, and in this context, it is interesting to ask which kinds of sociolinguistic strategies in-migrants consider to be available given their current situation. This article explores the reported language attitudes from ...
    • Virtual and augmented reality in social skills interventions for individuals with autism spectrum disorder: A scoping review 

      Dechsling, Anders; Orm, Stian; Kalandadze, Tamara; Sütterlin, Stefan; Øien, Roald A; Shic, Frederick; Nordahl-Hansen, Anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-16)
      In the last decade, there has been an increase in publications on technology-based interventions for autism spectrum disorder (ASD). Virtual reality based assessments and intervention tools are promising and have shown to be acceptable amongst individuals with ASD. This scoping review reports on 49 studies utilizing virtual reality and augmented reality technology in social skills interventions for ...
    • Being Able to Stay or Learning to Stay: A Study of Rural Boys’ Educational Orientations and Transitions 

      Stenseth, Anna-Maria Helena; Bæck, Unn-Doris K. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-26)
      This study explores the influence of geographical location on young pupils’ educational orientations and their transition from lower to upper secondary school; it pays particular attention to the voices of male youths from a rural area. More specifically, it investigates the interplay between gender and geographical contexts and the significance of these factors in understanding the processes ...
    • 'I are in New York’: om tilegnelsen av samsvarsbøyning i engelsk blant innlærere med norskspråklig bakgrunn 

      Killie, Kristin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-02)
      Artikkelen diskuterer tilegnelsen av samsvarsbøyning (mellom subjekt og verbal) ved be i engelsk blant 12–13- og 15–16-åringer med norsk språkbakgrunn. Det legges fram data fra the Corpus of Young Learner Language som tyder på at en del 12–13-åringer overgeneraliserer formen are i presens, mens innlærere fra begge aldersgrupper overgeneraliserer was i preteritum. Mens overgeneraliseringa av are ...
    • A case study of specialized science courses in teacher education and their impact on classroom teaching 

      Sæleset, Johannes; Friedrichsen, Patricia (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-09-16)
      Specialized science courses (SSCs) integrate content knowledge (CK) with pedagogical content knowledge (PCK) and prepare pre-service teachers (PSTs) for reform-oriented teaching. Studies of individual SSCs report positive short-term outcomes, including an increase in self-efficacy and CK. However, few studies explore the longer-term impact of SSCs on classroom teaching. We carried out an exploratory ...
    • Encounters in and with Summer Camps—Happy Childhood, Alternative Bildung, or What? 

      Afonkina, Iuliia; Bigell, Werner; Chernik, Valerii; Granstrøm Ekeland, Torun; Kuzmicheva, Tatiana; Stien, Kirsten Elisabeth; Zoglowek, Herbert (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-09-23)
      Although they commonly are associated with recreation, summer camps for children can be seen as educational arenas that both supplement and challenge school education. Summer camps provide education in a broad sense of bildung. The article aims at describing what is experienced in summer camps and proposes various theoretical frames for these bildung processes. The main focus is on summer camps ...
    • Stress-coping Strategies amongst Newly Qualified Primary and Lower Secondary School Teachers with a Master’s Degree in Norway 

      Bjørndal, Kristin Emilie W; Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-10-18)
      Research studies have documented the causes of perceived stress in teachers, while less attention has been given to identifying appropriate stress-management strategies. The aim of this article is to provide insight into the strategies for coping with stress that newly qualified primary and lower secondary school teachers with a five-year integrated master’s degree from a Norwegian teacher education ...
    • Skolestruktur i Alta kommune 

      Johansen, Marthe Heggeli; Thomassen, Lotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Med vår forskning ønsker vi å besvare to forskningsspørsmål knyttet til Altas valg av framtidig skolestruktur. Besvarelsen av våre to spørsmål tar sikte på å belyse hvordan valg av skolestruktur kan påvirke muligheten for å rekruttere lærere som ivaretar nye og økte kompetansekrav, og slik sikre skolens nåværende- og framtidige fagmiljø. Det andre forskningsspørsmålet skal gi svar på i hvilken grad ...
    • Kjennetegn på læreres iscenesettelse og elevenes konseptualisering i undersøkende matematikkundervisning 

      Borch, Johanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Denne oppgaven er et resultat av en kvalitativ innholdsanalyse på undervisningsøkter karakterisert som undersøkende matematikkundervisning. Formålet med studien har vært å finne kjennetegn på hvordan lærere gjennomfører oppstarten av undersøkende matematikkundervisning, og hvordan elevene går i gang med utfordringen de blir gitt. Lærerens oppstart er referert til som iscenesettelse, og hvordan elevene ...
    • “I am Cristiano Ronaldo, and I want to be a teacher!”. Motivating L2 English learners through fan fiction-inspired writing 

      Hind, Guro Rebekka (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      This thesis presents a qualitative study based on a lesson plan that introduces fan fictioninspired writing to pupils. Two classes in a lower secondary school participated in the study and completed lessons which gave them the opportunity to choose a fictional character or a celebrity they are fan of and write two texts. The texts they wrote were a resume and a job application, and they were ...
    • Samisk 1.språk på universitetene 

      Ballari, Jon Isak Guttorm (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-25)
      Dette er en kvalitativ studie som vil belyse utfordringer med samenes overgang fra å ha samisk 1. språk gjennom hele barndommen, til situasjoner hvor de må praktisere akademisk norsk på universiteter og høgskoler. I intervjuer med fem personer som er knyttet til det 1. språklige samiske samfunnet, belyses noen av de mest utslagsgivende faktorene som oppstår blant samer i det norske akademiske ...