Now showing items 541-560 of 1695

    • Norsk, utlending eller begge deler ? En studie av ungdom med flerkulturell bakgrunn som vokser opp på ulike steder i Norge 

      Karabulut, Dilara (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      Formålet med dette prosjektet er å få en forståelse av minoritetsungdoms opplevelse av egen identitet, og undersøke betydningen av identitet for tilhørighet i ulike grupper. Som en sosial person er det å føle tilhørighet et av våre primærbehov, og jeg vil undersøke hvilke forhold som tillegges vekt og hvordan ungdom utvikler identitet og tilhørighet. Minoritetsungdom er en gruppe i samfunnet som det ...
    • Lærere og elevers erfaringer med digital kompetanse og ulike digitale verktøy; Overgangen fra en «iPadskole» til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad 

      Hammari, Ann Charlott; Arnesen, Maria Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-20)
      Denne masteroppgaven handler om "Overgangen fra en iPadskole til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad". I den sammenhengen er formålet å belyse problemstillingen; Hvordan opplever/erfarer elever og lærere overgangen fra iPadskole til andre skoler uten kontinuerlig bruk av iPad, og hvordan kan dette påvirke undervisningen og den digitale kompetansen? I vår undersøkelse har vi benyttet en ...
    • Et øyeblikksbilde av en vurderingspraksis 

      Kulseng, Håkon Fagersand (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      Denne masteroppgaven er en enkeltcasestudie i en hvordan en erfaren norsklærer gir skriftlige tilbakemeldinger på en skriveoppgave i nynorsk sidemål. Læreren tok bruk av egne formulerte skriftlige tilbakemeldinger og Gyldendal Norsk Forlag sine vurderingsskjemaer for fagartikkel, debattinnlegg og novelle. Hensikten var å ta et dypdykk i hva som var fokusområdene og hva som ble vektlagt av læreren i ...
    • Selvbestemmelse som grunnlag for læringslyst i kroppsøving - En litteraturstudie om hvordan lærerens kunnskap om selvbestemmelse kan påvirke elevens læringslyst 

      Hellberg, Øystein (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-17)
      Hensikten med denne oppgaven er å ta et dypdykk i litteraturen som er publisert på tematikken rundt selvbestemmelse og medbestemmelse i kroppsøvingsundervisning. Gjennom dette ønsker jeg å svare på problemstillingen «Hvordan er lærerens kunnskap om elevmedvirkning og selvbestemmelse viktig for å kunne tilrettelegge for elevers læringslyst i kroppsøvingsundervisningen?». Den metodiske tilnærmingen ...
    • Positiv segregering? - Elevers fortellinger om skolehverdagen i spesialpedagogisk base på videregående skole 

      Bertheussen, Thomas Sigurd (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)
      «Positiv segregering?» er en kvalitativ studie om elevers beskrivelser av deres hverdag i spesialpedagogiske baser. Formålet med studien er å undersøke elevers subjektive meninger om skolehverdagen i en organiseringsform som av mange er sett på som lite inkluderende. For å undersøke dette ble problemstillingen og forskerspørsmål formulert slik: «Hvordan beskriver elever i videregående skole sin ...
    • Vurdering fra et elevperspektiv: En kvalitativ studie om hvordan elever på ungdomstrinnet forstår tilbakemeldinger på en skriveoppgave i norsk 

      Møller, Ina Helén (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-14)
      Hvordan forstår et utvalg elever på 9. trinn lærerens tilbakemeldinger på en skriveoppgave i norsk? Problemstillingen som danner utgangspunktet for denne studien, fokuserer på vurdering fra et elevperspektiv. Fordi vurdering er til for elevenes læring, er det viktig å forstå hvordan elevene selv forstår tilbakemeldinger de får. Det foreligger mye forskning omkring god responspraksis, men hvordan ...
    • Å stå alene: Pedagogisk arbeid med barnehagebarn i fosterhjem 

      Skaug, Linda Severine Kolloen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-11)
      Tittel: Å stå alene: Pedagogisk arbeid med barnehagebarn i fosterhjem. Bakgrunn og formål: Barn i fosterhjem kan ha en risiko for en svakere sosial- emosjonell fungering på grunn av omsorgssvikt. Ved 8 årsalder viser barn som ble plassert før 2-3 årsalder mer utagerende og innadvendt atferd. Det er også en risiko for svakere allsidig utvikling. Barnehagen er en arena for tidlig innsats, og det ...
    • En kvalitativ undersøkelse om hvordan man kan legge til rette for barn med selektiv mutisme i barnehagen 

      Eriksen, Gunnhild (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      Denne oppgaven handler om tilrettelegging av selektiv mutisme i barnehagen. I oppgaven sammenlignes selektiv mutisme med sjenanse, sosial angst og fobi, diagnosekriterier ICD-11 og DSM-5 brukes for å få en større forståelse av diagnosen. Konsekvenser for selektiv mutisme kan være problemer med vennskap og dårlig selvtillit, det er sjeldent barn vokser fra seg denne diagnosen. problemstillingen i ...
    • I’m not as bright as I used to be – pupils’ meaning making of reduced academic performance after trauma 

      Schultz, Jon-Håkon; Skarstein, Dag (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-11-12)
      Post-traumatic stress disorder (PTSD) is associated with temporary, distinct cognitive impairment. This study explores how cognitive impaired academic performance is recognized and explained by young Norwegians who survived the Utøya massacre of July 22, 2011. Qualitative interviewing of 65 students (aged 16–29 years) was conducted 2.5 years after the traumatic event. A total of 25% (n = 16) respondents ...
    • Kompetanseutvikling i et mangfoldig landskap - Om virkninger av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten 

      Andrews, Therese Marie; Lødding, Berit; Fylling, Ingrid; Hustad, Bent-Cato (Research report; Forskningsrapport, 2018-08)
      Dette er sluttrapport fra evalueringen av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten (SEVUPPT), som Nordlandsforskning, NIFU og Nord universitet har gjennomført på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Evalueringen har rettet søkelyset mot temaer som strategiens innretning, oppslutning om tilbud, aktørbildet, tilbudsstruktur og mulige virkninger av strategien. Datamaterialet er rikt og ...
    • Sammenhenger mellom representasjonsformer av rasjonale tall. 

      Åsheim, Lisa Strand (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Målet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hva matematikklærere på 7. trinn anser som viktige faktorer i undervisningen om sammenhenger mellom de ulike representasjonsformene av rasjonale tall; brøk, prosent og desimaltall. Kvalitative data ble samlet inn gjennom intervju av fire lærere, ved hjelp av intervjutypen ”Interview guide approach” av Patton (Cohen, Manion & Morrison, 2011). Ved ...
    • Masteroppgave i matematikkdidaktikk: Super:bits overføringsverdi til matematikk. En studie angående læreres tanker og erfaringer rundt Super:bits eventuelle overføringsverdi for elever på 5-10.trinn 

      Bårdgard Jakobsen, Bente Nina; Parken, Mia Hammari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      Med utgangspunkt i fagfornyelsen (LK20, Utdanningsdirektoratet, 2020a) der programmering og tilknyttede begreper nå har fått en vesentlig plass, ønsker vi å undersøke hvilke tanker og erfaringer lærere har rundt Super:bit. Super:bit-oppdraget er en satsing i regi av Vitensenteret for å få programmering inn i alle skoler, og vi retter derfor denne oppgaven mot lærere som har vært deltakende på ...
    • «Jeg trodde ikke tekstanalyse var noe for småtrinnet». En litteraturdidaktisk modell for arbeid med skjønnlitteratur 

      Ingilæ, Anne-Kari; Isaksen, Kristin Elisabeth Bakkehaug (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      I forbindelse med masterarbeidet vårt utviklet vi en modell for arbeid med skjønnlitteratur. Den skal fungere som et verktøy for læreren i arbeidet med å utvikle elevenes litterære kompetanse. Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke modellens funksjonalitet for både lærers bruk og elevens læring. Som forskningsdesign har vi benyttet aksjonsforskning, som er et forskende partnerskap med ...
    • Verb som meningsbærende element i kompetansemål. En analyse av fem kompetansemål i MAT01-05. 

      Riibe, Karina (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-10-31)
      Denne mastergradsoppgaven begynner i det Goodlad omtaler som den formelle læreplanen og fortsetter over i den oppfattede læreplanen. Jeg har gjennomført en analyse av fem utvalgte kompetansemål fra den nye læreplanen i matematikk, MAT01-05. Fenomenet jeg undersøker er verb som meningsbærende element i kompetansemålet. For å finne ut om verbene har betydning for det langsiktige målet som i LK20 er ...
    • Sammenhengen mellom praksis og læreplan i bruk av uteskole 

      Flatmo, Maiken Iselin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-02)
      Denne studien har som mål å undersøke sammenhengen mellom uteskole i praksis og Fagfornyelsen. Problemstillingen for studien er følgende: I hvilken grad er det sammenhenger mellom praksis og læreplan i bruk av uteskole? For å besvare problemstillingen har jeg formulert to forskningsspørsmål. Første forskningsspørsmål har som mål å undersøke hvilke intensjoner og føringer Fagfornyelsen legger for ...
    • «Å finne sin plass på ny». En kvalitativ studie om overgangen mellom barne- og ungdomsskolen 

      Hansen, Keiy Celorico (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-26)
      I Norge ønsker myndighetene at skoleløpet fra 1.klasse og til elevene får vitnemål fra videregående skole, skal anses som, og oppleves som en helhet. Elevene må likevel gjennomgå opp til to overganger mellom opplæringssted, og den fra barne- til ungdomsskole er én av dem. Problemstillingen for mitt prosjekt lyder som følger: Hvordan blir elevenes sosiale omstilling fra barne- til ungdomsskolen ...
    • Kartleggingsprøver i matematikk, er det verdt det? 

      Karlsen, Markus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-21)
      Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvordan kartleggingsprøver og kartleggingsresultater blir benyttet i skolen. For å svare på min problemstilling har jeg valgt en kvalitativ tilnærming, med intervju som metode. Jeg har presentert relevant teori, rettet mot matematisk kompetanse og vurdering, for å ha et bedre grunnlag i min analysedel. UDIR (2021a) skriver at en av ...
    • «Vi var veldig glade for å være en digital skole da landet stengte ned» - En kvalitativ studie om muligheter og utfordringer ved bruken av lærebrett på lærebrettskoler 

      Høgås, Marlin Lyshoel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Med den økte digitaliseringen i skolen, er det flere og flere skoler som velger å satse på innføringen av lærebrett. Formålet med denne studien er å undersøke hvilke muligheter og utfordringer lærere opplever med bruken av lærebrett på lærebrettskoler. Studien er en kvalitativ enkelcasestudie, med intervju som metode for datainnsamling. Jeg gjennomførte et gruppeintervju med fire lærere, og alle ...
    • Uteskole - Året rundt. "Mesteparten av det man lærer om i skolen finnes jo ikke inne i klasserommet!" 

      Håkonsen, Kaja Rustad; Helle Danielsen, Ida Margrethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      Temaet for denne masteravhandlingen er hvordan lærere planlegger og gjennomfører uteskole gjennom hele året. Vår interesse for uteskole startet med vårt engasjement for virkelighetsnære, elevorienterte og lekpregede arbeidsmåter. Vi har gjennomført en kvalitativ studie, hvor vi har samlet inn data gjennom intervju, observasjon, dokumentinnsamling og en workshop. Ved hjelp av informasjon hentet ...
    • «Mannsstemme er det største hinderet for å bli tatt for å være kvinne» Logopeders erfaringer med feminisering av stemmen til kvinner født som menn 

      Gabrielsen, Sigrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om logopeders erfaringer i arbeid med å feminisere stemmen til kvinner som ble født som menn, men har en kjønnsidentitet som kvinne. For denne brukergruppen er det viktig for livskvaliteten å ha en stemme som samsvarer med det kjønnet de identifiserer seg med. Det å feminisere stemmen er en utfordrende prosess. Logopeden skal hjelpe kvinner født som menn med å fremstå ...