dc.contributor.advisor | Fabregas, Antonio | |
dc.contributor.author | Ulloa Donoso, Maria Claudia | |
dc.date.accessioned | 2014-09-04T08:45:49Z | |
dc.date.available | 2014-09-04T08:45:49Z | |
dc.date.issued | 2014-05-16 | |
dc.description.abstract | I den spansktalendeverden er abort fortsatt et tema som skaper polemikk i samfunnet. Meninger om abort uttrykkes fra forskjellige perspektiver og er ofte omtalt i mediene.
Mediene påvirker kulturen, politikken og samfunnsstrukturer, og ikke minst påvirker de oss som enkeltindivider. Mediene påvirker våre meninger og hvordan vi utrykker disse, og på hvilken måte vi kommuniserer med hverandre dvs. de påvirker våre tanker og vårt språk .
Denne oppgaven presenterer en analyse av hvordan språket brukes til å uttrykke meninger om abort. Jeg skal analysere tekster med utgangspunkt i Lakoffs og Johnsons kognitiv metaforteori, og Lakoffs teorier om den kognitive ramme.
Ved å analysere språkbruken ønsker jeg å vise hvordan ulike konseptuelle metaforer basert på det samme ordet vil generere dannelsen av ulike kognitive rammer med ulike semantisk innhold.
Den ideologiske språket som vises i disse debattinnlegg, vil påvirke leseren, og plassere den under en bestemt kognitiv rammeverk som vil føre til meldingen av argumentene skal tolkes i henhold til ideologi av forfatterne av disse tekstene.
Metafor er sentral og nødvendig når man skal uttrykke meninger om et følsom tema som abort. Betydningen av ordet “abort” er avhengig av hvilke type metaforer som brukes.
Meninger om abort kan oppleves som en uløselig krig mellom abortmotstandere og abortforkjempere. Jeg mener at Lakoffs teori om den kognitive ramme er relevant i denne debatten. Disse to gruppene befinner seg i to helt forskjellige kognitive rammer, og dette gjør at kommunikasjonen og en mulig vei til konsensus virker uoppnåelig. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6617 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6217 | |
dc.language.iso | spa | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPA-3991 | en |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 | en |
dc.title | EL USO DE METÁFORAS CONCEPTUALES Y EL PROCESO DE FORMACIÓN DE MARCOS COGNITIVOS: análisis al debate sobre el aborto en España | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |