La integración de los contenidos pragmáticos en el aula de ELE
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9196Dato
2015-09-03Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Gjerløw, TorillSammendrag
For å få med seg alle nyansene i et fremmedspråk som spansk, er det viktig å kjenne til og å forstå effekten av de ulike grammatikalske, språklige, kontekstuelle, sosiale og diskursive mekanismene som gjør seg gjeldende i kommunikasjonssituasjonen. Målsetningene i læreplanverket for grunnskolen og den videregående skolen tar høyde for dette, med det er en kjensgjerning at den grammatiske/leksikale delen av opplæringen vies mer oppmerksomhet enn den pragmatiske.
Denne oppgaven henvender seg til lærere som underviser i spansk som fremmedspråk, og som savner en måte å presentere og integrere et pragmatisk teorigrunnlag og ditto praksis i undervisningssituasjonen. I den teoretiske delen introduseres og drøftes begrepet pragmatikk og noen av de didaktiske modellene som preger den pedagogiske tankegangen i det gjeldende læreplanverket for norsk skole. De påfølgende forslagene til konkrete didaktiske program baserer seg på en grundig analyse av den pragmatiske funksjonen til diskursmarkørene og de to fortidsformene av verbet på spansk, og kan benyttes som et undervisningsopplegg i spanskklassen, - eventuelt inspirere spansklærere til å utvikle nye didaktiske program som ivaretar det pragmatiske elementet i spanskklassen..
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: