Mastergradsoppgaver i ledelse og organisasjonsvitenskap (erfaringsbasert): Nye registreringer
Viser treff 21-33 av 33
-
Faktorer som påvirker kompetanseutvikling i en disiplinær organisasjon
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-15)Denne oppgavens problemstilling, støttet av teori om kompetanseutvikling og endring, er «hvordan påvirker ulike faktorer kompetanseutvikling i en disiplinær organisasjon?». Organisasjonen som er undersøkt er det taktiske helikoptermiljøet i Luftforsvaret, som nylig har avsluttet sitt oppdrag i Afghanistan. Dette oppdraget utgjør konteksten for oppgaven, og de ulike faktorene som er undersøkt er ... -
Overføring av opplæring blant nyutdannede befal i HMKG : en undersøkelse av faktorer som hemmer og fremmer overføring av kompetanse fra Grunnleggende Befalsutdanning til Hans Majestet Kongens Garde
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-15)Befalselever som gjennomfører sin utdanning i Hans Majestet Kongens Garde gjennomgår først et skoleår i regi av Hærens Befalsskole, og deretter et praksisår som sersjanter. Problemstillingen for denne oppgaven har vært: "Hvilken kompetanse fra skoleåret opplever nyutdannede sersjanter ved HMKG å ha overført til arbeidsplassen? Hvilke faktorer knyttet til individet, utdanningssituasjonen og ... -
Seleksjonsprosesser i statlige disiplinære organisasjoner : en studie av i hvilken grad Forsvaret, politiet og kriminalomsorgen selekterer med bakgrunn i kandidatens kompetanse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-14)Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan statlige disiplinære organisasjoner vurderer kompetansen til kandidater som søker på stillinger. Vi har også undersøkt om de fremgangsmåter og verktøy som blir brukt er beskrevet i kompetansestrategiene til virksomhetene, og om organisasjonene har noe å lære av hverandre. For å kunne gi et svar på dette, har vi formulert følgende problemsti ... -
Intensjonsbasert ledelse i ikke-militære organisasjoner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-11-15)Oppgavens tittel; Intensjonsbasert ledelse i ikke-militære organisasjoner, skisserer også oppgavens formål. Oppgaven skal bidra med å klarlegge nye problemstillinger når den militære ledelsesfilosofien intensjonsbasert ledelse anvendes i ikke-militære organisasjoner. Oppgaven har følgende problemstilling; I hvilken grad har Eiva-Safex sitt lederteam gjennomført intensjonsbasert ledelse – og har ... -
Filmfortellinger som omdømmebygging : en studie av en offentlig organisasjons selvpresentasjon
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)Denne oppgaven handler om hvordan filmfortellinger fungerer som offisiell selvpresentasjon for å påvirke omdømmet på en positiv måte. Utgangspunktet for studien er to av Forsvarets rekrutteringsfilmer. Informantene vi har valgt er piloter som danner et innenfraperspektiv, og elever ved en videregående skole som har et utenfraperspektiv. Filmfortellinger en dramatisert fortelling som har sin styrke ... -
Interkommunalt samarbeid om kompetanseutvikling : hvilke effektivitetsgevinster kan dette gi?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)Denne masteroppgaven er en case-studie som tar for seg interkommunalt samarbeid om kvalitets og kompetanseutvikling i helse- og sosialsektoren. Casen det tas utgangspunkt i, er Løkta, som er en interkommunal enhet for kvalitetsutvikling i Midt-Troms. Løkta tilrettelegger for og tilbyr ulike former for kompetanseutvikling for sine åtte deltakerkommuner, blant annet gjennom nettverksvirksomhet. Oppgaven ... -
Effekten av et åpent kontorlandskap på jobbtilfredshet og jobbutførelse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)Åpne kontorlandskap er en omdiskutert kontorutforming som skal gi en rasjonaliseringsgevinst gjennom mindre areal per ansatt og lette omorganisering. Samtidig forventes en effektivitetsgevinst gjennom økt samarbeid og bedre kommunikasjon. På den andre siden kan kontorlandskap øke de ansattes stressnivå grunnet støy og forstyrrelser. Oppgavens tema er balansegangen mellom det kosteffektive kontorlandskapet ... -
Krigsskolens identitet : en studie om organisatorisk identitet og omdømmebygging
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-17)Denne masteroppgaven fokuser på begrepet organisatorisk identitet, og hvordan forståelsen og bevisstheten rundt dette kan påvirke en organisasjons evne til å bygge opp og vedlikeholde et godt omdømme. Oppgaven tar utgangspunkt i Balmer og Greysers multidisiplinære perspektiv på organisatorisk identitet, hvor de peker på at en organisasjons identitet kan være representert ved flere forskjellige ... -
Store Norske Spitsbergen Kullkompani og samfunnsansvar : institusjonalisert praksis eller strategisk utviklingsarbeid : en case studie av hvordan Store Norske Spitsbergen Kullkompani forvalter samfunnsansvar
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-16)Dette er en case studie av hvordan Store Norske Kulkompani forvalter samfunnsansvar, fra grunnleggelsen av selskapet under første verdenskrig og fram til i dag. Studien viser hvordan Bergverksordningen for Svalbard gav stor bindinger på selskapet i forhold til å ta samfunnsansvar. Den viser også at selskapet måtte bygge boliger og skole for å rekruttere og holde på de gode arbeiderne. Da staten ... -
Offentlige virksomheters omdømme – identitet som katalysator : en sammenlignende studie av Arbeidstilsynet og Forsvaret
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-11-20)Sett hen til de store forskjellene i omdømme mellom Arbeidstilsynet og Forsvaret, tyder mine funn på at det er sannsynlig at arbeidet med omdømmebygging i den enkelte etat har påvirket plasseringen på MMI-skalaen. Jeg finner det sannsynlig at forskjellene kan forklares ut fra at virksomhetene internt har arbeidet ulikt med merkevarebygging og korporativ kommunikasjon. Vi kan se på identiteten som ... -
Medieinvesteringens effekt : er det en klar positiv sammenheng mellom bedrifters medieinvesteringer og deres inntrykk i befolkningen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-11-20)I denne oppgaven har jeg sett på sammenhengen mellom medieinvesteringen som foretas av utvalgte bedrifter og inntrykket befolkningen har av disse bedriftene. "Det er en klar positiv sammenheng mellom store bedrifters utgifter til annonsering og inntrykket befolkningen har av dem". Oppgaven er basert på store bedrifter på det norske markedet. Dataene jeg vil bruke er hentet fra MMI`s ... -
Endringsprosesser i Forsvaret – en casestudie av voksenopplæringen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-11)Dette er en erfaringsbasert mastergradsoppgave med tittelen: ”Endringsprosesser i Forsvaret – en casestudie av Voksenopplæringen” og er en analyse av en gjennomført endringsprosess i Voksenopplæringen i Forsvaret. Problemstillingene er: Hvorfor skulle Voksenopplæringen endres? Hva skulle endres i ”gamle” Voksenopplæringen? Hvordan har endringen materialisert seg i praksis? Gjennom relevant ... -
"The roots of fame". En studie av ti offentlige virksomheters omdømme
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06-13)Omdømmebygging i offentlige virksomheter har de siste årene blitt mer og mer aktuelt. Offentlige virksomheter har på linje med private virksomheter behov for et godt omdømme. Litteraturen beskriver i liten grad betydningen av omdømmebygging i offentlig sektor. Vi har benyttet teori tilpasset private virksomheter og sett om det er overførbart til offentlige virksomheter. Teorien er i hovedsak hentet ...