Viser treff 1901-1920 av 7379

    • Nostalgisk erindring og polar karrierehistorie. Fridtjof Nansen: Blant sel og bjørn: min første ishavs-ferd (1924) 

      Karlsen, Silje Solheim (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012-05-01)
      In Fridtjof Nansens Hunting & adventure in the Arctic (1924), the last polar travel account Nansen wrote, he writes about his first experience with the Arctic; when he as a young student in 1882 joined the sealboat Viking to the sealing grounds outsideGreenland. The account is a polyphonic book where both the young student and the 63 year old scientist and polar hero alternately speaks. The young ...
    • Song, Poetry and Images in Writing: Sami Literature 

      Gaski, Harald (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011-06-01)
      The article is an overview of Sami literature, past and present, with a specific emphasis on the connection between tradition and innovation, in which literature is regarded in a broader sense than only limited to the written word. Thus the relationship between the traditional epic yoik songs and contemporary poetry is being dealt with, as is the multimedia approach that several Sami artists have ...
    • Tags and Negative Polarity Items 

      Østbø Munch, Christine B.; Garbacz, Piotr (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-22)
      Tags are elements or (remnant) clauses that attach to a sentence in order to signal various speech acts, e.g. the common question tags of the type is it? isn’t it?. An affirmative tag, which is used in order for the speaker to confirm the content of the matrix clause is presented in (1). (1) Pappa kan hämta dig vid stationen, kan han nog (#1435) (Swedish) dad can fetch you with station.DEF can ...
    • Climate change in context: putting people first in the Arctic 

      Huntington, Henry P.; Carey, Mark; Apok, Charlene; Forbes, Bruce C.; Fox, Shari; Holm, Lene K; Ivanova, Aytalina; Jaypoody, Jacob; Noongwook, George; Stammler, Florian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-03-06)
      Climate change is a major challenge to Arctic and other Indigenous peoples, but not the only and often not the most pressing one. We propose re-framing the treatment of climate change in policy and research, to make sure health, poverty, education, cultural vitality, equity, justice, and other topics highlighted by the people themselves and not just climate science also get the attention they ...
    • Fra bålplass til Facebook. Talemålsnær skriving i en liten og en stor Facebook-gruppe med jakttematikk 

      Steiro, Trine Rebekka Nyheim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Dette prosjektet har problemstillinga «Hva kjennetegner språket i en stor og en liten Facebook-gruppe med jakttematikk?» For å svare på spørsmålet har jeg stilt to forskningsspørsmål: 1) Hvordan påvirkes språkvalg av medlemsstørrelse? 2) Hvordan påvirkes språkvalg av geografiske betingelser? Facebook-gruppene hadde ulik medlemsstørrelse og geografisk nedslagsfelt, men med jakt som felles tematikk. ...
    • Matematikkvansker i ungdomsskolen 

      Bjørnenak, Amanda (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)
      Mastergradsavhandlingen tematiserer hvordan matematikklærere arbeider med matematikkvansker. For å få innsikt i dette har jeg gjennom kvalitative forskningsintervju undersøkt hvordan matematikklærere forholder seg til og forstår matematikkvansker, samt hvordan arbeidet med elever som strever i matematikk planlegges. Utvalget av informanter består av fem matematikklærere på mellomtrinnet med ...
    • "Forslag til ei løysing" - En analyse av Marianne Clementine Håheims Svart belte i et didaktisk perspektiv. 

      Vinne, Ida Bakkejord (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2019-05-15)
      Å velge skjønnlitteratur som skal leses i norskfaget er et sentralt didaktisk anliggende. Man må tenke på hva som kan motivere elevene, hvilket nivå elever er på og hva man ønsker de skal sitte igjen med. Svart belte er en selvbiografisk roman som gir et nyansert bilde av det å leve med spiseforstyrrelser. For protagonisten i Svart belte (2015) av Marianne Clementine Håheim, er spiseforstyrrelser ...
    • The internal structure of proper names: Surnames, patronymics and relational elements 

      Fábregas, Antonio (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-06-30)
      This article researches patronymics in a broad sense – taken as components of a proper name that, morphologically, can be decomposed in a first name and a morpheme – with a focus on Spanish and Belarusian – the second conforming to a narrow definition of patronymic, where it is a component of a proper name distinct from both the first name and the surname. Our claim is that patronymics are the ...
    • Økte skriveferdigheter gjennom formativ vurdering 

      Nordli, Ingrid C.; Opdal, Pål anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-04-22)
      I denne studien diskuterer vi studentrespons på formativ vurdering i forbindelse med et bachelorkurs i akademisk skriving. Formativ vurdering er underveisvurdering og -veiledning, den former læring og bringer den lærende fremover (Bennett, 2011, 2018; Wiliam, 2018). Vårt formål med studien er å utforske hvilke typer formativ vurdering studenter opplever som verdifulle for utvikling av ferdigheter i ...
    • Autisme og læringsmiljø i barnehagen. Tre pedagogers forståelse av autisme og læringsmiljø, og deres tilrettelegging av læringsmiljøet for å ivareta behovene til barn med autisme i barnehagen. 

      Iversen, Sofie Nordheim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2019-05-14)
      Denne studien handler om hvordan forståelse, meninger og erfaringer tre pedagoger har av et godt læringsmiljø i arbeid med barn med autismespekterforstyrrelser, samt hva de mener er viktig for å skape et læringsmiljø som ivaretar deres behov. Oppgaven tar utgangspunkt i teori som viser hvilke behov barn med autisme har i barnehagen, og hvordan man tilrettelegger for å ivareta behovene og fremme ...
    • Opplevelse av spesialundervisning: «Hvordan opplever elever på mellomtrinnet med dysleksi den oppfølgingen de får etter utredning og enkeltvedtak, og hvordan opplever foreldrene og lærerne deres denne oppfølgingen?» 

      Hofsøy, Kristin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-13)
      Bakgrunn og formål Med bakgrunn i debatten om spesialundervisning knyttet opp mot Barneombudets rapport fra 2017, og Ekspertutvalgets rapport fra 2018 har jeg ønsket å gjennomføre en egen studie for å undersøke hvordan spesialundervisning oppleves. Elevene i studien er alle diagnostisert med dysleksi, er elev på mellomtrinnet og de har enkeltvedtak og dermed spesialundervisning. Fokuset i studien ...
    • La creación de la imagen de marca en el lenguaje del márquetin Un estudio comparado de cuatro empresas del sector textil en España y Noruega 

      Salazar Zarzosa, Sara Milagros (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-12)
      This master thesis presents an original analysis of how branding is produced through verbal and non-verbal communication in the context of so-called Marketing 4.0, whose main differential properties are the extensive use of digital media and a horizontal distribution on information that privileges the interaction with consumers. Both properties make establishing a brand image more crucial, and make ...
    • Innledning til Norsk Lingvistisk Tidsskrifts temahefte om grammatisk kjønn 

      Andersen, Merete; Lohndal, Terje (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-05-12)
      Grammatisk kjønn utgjør derfor en formidabel utfordring for lingvistisk teori. Denne utfordringen tok forskningsprosjektet MultiGender: A Multilingual Approach to Grammatical Gender med til Senter for grunnforskning (CAS) i det akademiske året 2019–2020. Prosjektet, ledet av Terje Lohndal og Marit Westergaard, tok for seg grammatisk kjønn fra et flerspråklig og multimetodisk perspektiv, og alle ...
    • En splyv eller et splyv? Tilordning av grammatisk genus til nonord-substantiv i norsk 

      Urek, Olga; Lohndal, Terje; Westergaard, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-05-12)
      Tradisjonelt har det norske genussystemet blitt karakterisert som lite transparent. Et viktig spørsmål er om språkbrukere likevel kan være sensitive til visse egenskaper ved substantiver og bruker disse produktivt når de tildeler genus til ukjente ord. I denne artikkelen undersøker vi eksperimentelt språkbrukeres sensitivitet til fonologiske egenskaper som vi har identifisert gjennom korpusundersøkelser. ...
    • Grammatisk hokjønn i trøndersk barnespråk: Ein korpusstudie 

      Busterud, Guro; Lohndal, Terje (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-05-12)
      Det siste tiåret har det blitt forska mykje på grammatisk kjønn i Noreg, både på korleis barn lærer det og korleis det grammatiske kjønnssystemet er i endring. Basert på korpusdata ser Rodina & Westergaard (2013) på korleis unge barn i Tromsø lærer seg kjønnssystemet, det vil seie barn yngre enn tre år. Dei finn at barna ikkje har problem med bunden form, men at dei slit med kongruens på andre ...
    • Liberalism and the right to strike 

      Tanyi, Attila; McLeod, Stephen K (Chronicle; Kronikk, 2022-05-12)
      Although trade union membership in the UK went into serious decline in the decades following the Conservative election victory of 1979, recent years have seen an increase. Strikes nowadays are typically lesser in scale and duration than the big strikes of the twentieth century. The law on ballot thresholds under the Trade Union Act 2016 represents a formidable obstacle. Nevertheless, strikes remain ...
    • Prefixed negation 

      Lundquist, Bjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-08-22)
      All over Scandinavia the negative prefix o­/u­/ó­ [1] productively attaches to passive participles (and to some extent to adjectives as well), just like e.g. un­ in English (as in un­washed). In the northern parts of the Swedish speaking area, o­ can attach to active past participles (the so­called supine) as well. In the ScanDiaSyn survey, we investigated to what extent o­ prefixation to active ...
    • Double object constructions: active verbs 

      Lundquist, Bjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-08-22)
      In the ScanDiaSyn­survey, certain aspects of double object constructions were investigated. For double object verbs in the active diathesis, the focus was on non­selected or "free" indirect objects. More specifically, the question focused on was to which extent non­prototypical ditransitive verbs can take a recipient arguments realized as noun phrases in a position before the direct object. The ...
    • Free reflexives: Reflexives without a sentence-internal antecedent 

      Lundquist, Bjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-08-22)
      Unbound reflexives exist in Icelandic and Faroese in contexts where an “author” or a logophoric center has been established in the discourse, as has been discussed by Maling (1984) and Sigurðsson (1990) for Icelandic, and Barnes (1986) for Faroese.
    • Determiner-Number Specification and Non-Local Agreement Computation in L1 and L2 Processing 

      Cheng, Yesi; Rothman, Jason; Cunnings, Ian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-03-24)
      The present study employed a self-paced reading task in conjunction with concurrent acceptability judgements to examine how similar or diferent English natives and Chinese learners of English are when processing non-local agreement. We also tested how determiner-number specifcation modulates number agreement computation in both native and non-native processing by manipulating number marking with ...