Viser treff 861-880 av 7377

    • Hvordan kan undervisning om arter i nærmiljøet bidra til handlingskompetanse hos elever i barneskolen? 

      Killengreen, Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Gjennom denne masteroppgaven har jeg forsøkt å svare på følgende problemstilling: «Hvordan kan undervisning om arter i nærmiljøet bidra til økt handlingskompetanse hos elever i barneskolen?» For å støtte opp under problemstillingen ble følgende forskerspørsmålene benyttet: «Hvilke artskunnskaper har elevene utviklet i løpet av perioden?», «På hvilken måte har elevenes holdning til humler ...
    • Dannelse i en digital mediehverdag – Hvordan lærere forstår og- arbeider med dannelse i en tid hvor de unge i økende grad sosialiseres på internett 

      Ballari, Mats (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Denne mastergraden undersøker lærerens forståelse av- og arbeid med dannelse i en digital mediehverdag. Den digitale mediehverdagen tolkes i dette prosjektet som sammenhengen mellom ulike nettsamfunn og koordineringen av disse ved bruk av digitale verktøy. Prosjektet er ment som et tilskudd til forskningen om dannelsesbegrepet i sammenheng med utviklingen av sosiale medieplattformer. Spørsmålet om ...
    • Hvordan kan et utviklingsteam bidra til å utvikle lærernes kompetanse i tilpasset opplæring? 

      Larsen, Eirin; Iversen, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      I denne oppgaven presenteres etableringen av et utviklingsteam på tvers av tre skoler. Problemstilling for studien er: Hvordan kan et utviklingsteam bidra til å utvikle lærernes kompetanse i tilpasset opplæring? Studien bygger på et teoretisk grunnlag innenfor distribuert ledelse, det profesjonelle læringsfellesskapet, skolen som lærende organisasjon, og inkludering og tilpasset opplæring. Studien ...
    • Subtraksjon gjennom problemløsning og godt samarbeid. En kvalitativ studie om hvordan elever på 2.trinn jobber med subtraksjon gjennom problemløsning 

      Solheim, Signe Elise Isaksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan elever på 2.trinn jobber med subtraksjonsoppgaver i problemløsning. Studien undersøker hvilke strategier elevene bruker når de løser ulike subtraksjonsoppgaver og hvordan elevene samarbeider og kommuniserer under problemløsning. Det er gjort en del forskning på dette feltet, men lite om hvilke strategier norske elever bruker under subtraksjon, samt hvordan ...
    • Elever med stort læringspotensial - Hvordan er det i skolen? 

      Gundersen, Marlene S. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-10)
      Gjennom dette forskningsprosjektet har jeg søkt kunnskap om hvordan situasjonen er for elever med stort læringspotensial i skolen er pr. 2023, med tanke på kompetanse og kunnskap hos lærere. Bakgrunnen for å skrive om dette var etter jeg leste utredningen til Jøsendalsutvalget fra 2016 (NOU 2016:14) om hvordan elever med stort læringspotensial hadde det i den norske skolen. Formålet med denne ...
    • Die Arbeit mit dem Wortschatz im norwegischen Deutschunterricht: Ansätze in Lehrbüchern und Erfahrungen von Lehrer*innen 

      Loe, Ole Mikael Setvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-06-01)
      Denne masteroppgaven tar for seg ordlæring i tysk som fremmedspråk. Den tar utgangspunkt i tidligere forskning om tilegnelse av ordforråd i et fremmedspråk, især en studie som belyser norske tyskelevers strategibruk rundt ordlæring. Til forskjell fra den studien skiftes fokuset over til lærernes praksis, holdninger og kunnskaper om dette, men også læringsressursene som brukes i skolen for å fremme ...
    • Kritisk literacy i norskfaget. En kvalitativ studie om hvilke spørsmål et utvalg lærere stiller i undervisning, og deres refleksjoner knyttet til egen undervisningspraksis 

      Samuelsen, Marius Riise; Simonsen, Sandra (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Temaet for denne masteroppgaven er kritisk literacy. Hensikten med studien er å undersøke hvordan et utvalg på tre lærere underviser for å utvikle kritisk literacy som kompetanse og ferdighet. For å undersøke dette, har det blitt sett på hvilke spørsmål lærerne stiller i undervisning. Refleksjoner rundt deres egen undervisningspraksis som kan utvikle kritisk literacy har også blitt undersøkt. Den ...
    • "Niemand hat die Absicht, die Mauer abzureißen!“ - Eine Untersuchung der Behandlung der Themen Wende und Mauerfall in norwegischen DaF-Lehrbücher zwischen 2006 und 2020 

      Eilertsen, Marcelius (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      „Die Wende“ og Berlinmurens fall markerer et vendepunkt i moderne tysk historie, som førte til gjenforeningen i 1990, etter å ha vært delt i to i 41 år som to land. I fremmedspråk er et av læreplanmålene å kunne utforske og gjøre rede for mangfold, samfunnsforhold og historiske hendelser i målspråkområdet, og dermed er det naturlig at dette blir undervist om i tysktimene. I denne masteroppgaven vil ...
    • El discurso ecológico en textos de información turística. Una aproximación al caso de Costa Rica 

      Bjørke, Synne Kvamsøy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Resumen Desde la metodología del Análisis del Discurso Ideológico (ADI) desarrollado por Teun van Dijk, esta tesis de maestría presenta una investigación sobre un grupo de textos de información turística de Costa Rica que utilizan lo que podemos llamar un discurso ecológico o medioambiental. La investigación pretende estudiar cómo se utiliza el discurso ecológico en dichos textos ya que su presencia ...
    • La competencia intercultural: retos y desafíos Perspectiva de la escuela y los libros de texto 

      Skyttä, Kirsti (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      En el plan curricular actualizado (LK20) de lenguas extranjeras la competencia intercultural se ha convertido en uno de los elementos centrales de la asignatura. Estos elementos marcan lo más importante de la asignatura, pero en el caso de competencia intercultural surgen problemas de definición y aplicación. Para empezar los profesores de ELE parecen comprenderlo de diferente manera generándose un ...
    • ‘I think reading is fun, right up to the point where I have to write something about it’. Action Research on the influence of Extensive Reading on pupils’ relationship towards reading English literature 

      Pedersen, Maren Langseth; Grann, Hildur (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-13)
      This study examines lower secondary school pupils’ relationship towards reading English literature and how the implementation of Extensive Reading can influence said relationship. The thesis question is: How may a period of facilitated Extensive Reading influence lower secondary school pupils’ relationship towards reading English literature? Using Action Research, the thesis question was investigated ...
    • «Å lære å håndtere meningsbrytninger» 

      Bakkejord, David (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Samfunnsfag er et fag som ikke nødvendigvis har rette og gale svar, noen ganger er temaene åpen for diskusjon. På grunn av dette er samfunnsfag ett passende fag for å utvikle demokratisk aktive medborgere. Denne masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i hvordan samfunnsfagslærere på ungdomsskoler tenker omkring meningsbrytninger i klasserommet. Problemstillingen for oppgaven er som følger «Hvordan ...
    • En mixed methods studie av hvordan bruken av brettspillet Carcassonne i undervisningen kan påvirke elevenes samarbeid og elevenes læring i emnet brøk 

      Monsen, Martin Sand; Løseth, Ard Joar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I vårt masterprosjekt har vi studert hvordan bruken av brettspillet Carcassonne i undervisningen påvirke elevenes samarbeid og elevene læring i emnet brøk. Bakgrunnen for valget av dette temaet var en kombinasjon av vår egen interesse for spill, den økende rollen spill har fått i elevenes hverdag, den økende interessen forskere har for bruken av spill i undervisningen og kunnskapshullet som eksisterer ...
    • Actitudes lingüísticas hacia los murcianismos - Un estudio sobre percepciones aplicado al léxico 

      Grane, Maria Del Carmen Nicolás (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-11)
      Even though there are many studies devoted to the analysis of linguistic attitudes, it is not so frequent to find analyses that explore the attitude towards specific lexical phenomena. This work concentrates on the acceptability and perception of a series of lexical expressions, characteristic from Murcia (Spain) –a highly stigmatised variety–, both in utterances with other vernacular traits and in ...
    • «Et språk er jo.. Det er jo musikk.» - Musikk som metode i lese- og skriveutviklingen 

      Valberg, Iselin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne studien har til hensikt å belyse musikk som metode i begynneropplæringen. Formålet har vært å undersøke hvordan, i hvilket omfang og til hvilke formål lærere benytter musikk i skolen. Det har vært et særlig fokus på musikk som metode i lese- og skriveutviklingen. Studien bygger på følgende problemstilling: Hvilken rolle har musikk i begynneropplæringen, særlig i forhold til elevenes lese- og ...
    • "Utforskning på 1. trinn handler mer om å etablere en kultur for utforskning, enn den faktiske utforskningen" 

      Lampe Hagberg, Lisa; Eriksen, Anne-Rebekka (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Gjennom dette masterprosjektet har vi undersøkt hva det vil si å jobbe utforskende i matematikkundervisningen på 1. trinn. Utforskende matematikkundervisning har de siste årene vært aktuelt innenfor forskning i matematikkdidaktikk og har fått større plass i utdanningspolitikk og i læreplaner (Artigue & Maaß, 2013, s. 797). Ved revidering av ny læreplan, var en av de største endringene at det nå er ...
    • Ivaretar LK20 danningsoppdraget? 

      Svendsen, Øystein Renø; Halsebø, Fredrik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Temaet for denne masteroppgaven er danning. Problemstillingen i denne studien er: Hvordan legger LK20 til rette for å ivareta skolens danningsoppdrag? Dokumentene som vi skal analysere gjennom denne oppgaven vil derfor være overordnet del LK20 og læreplanen i samfunnsfag etter 7. og 10. trinn. På bakgrunn av problemstillingen vår, var det viktig å fremme dannelsesteori i teoridelen vår. Derfor ...
    • Samfunnsfag og lokal tilnærming 

      Hauan, Eivind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Samfunnsfag med sin brede tematikk, er uten tvil et perfekt fag for å utnytte de lokale ressursene og perspektivene som omkranser oss til enhver tid. Denne pedagogiske tenkningen kan vi se manifestert i alle læreplanene siden M74. Dette var den læreplanen som først åpnet opp for en ganske betydelig grad av lærerautonomi på det lokale planet. Lokalt innholds status i læreplanen økte med de to neste ...
    • Utforsking av bedriftsbesøk som en alternativ læringsarena for å lære om bærekraftig utvikling 

      Johansen, Hege Anett (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Et kvalitativ studie som ser på bruk av bedriftsbesøk som alternativ læringsarena for å lære mer om bærekraftig utvikling.
    • Matematikkspråk og hverdagsspråk 

      Vollstad, Julie Helen Olsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Dette mastergradsprosjektet ser nærmere på hvordan et utvalg elever opplever hverdagslige uttrykk som bruker matematiske begrep. De valgte uttrykkene kan gis ulik betydning i hverdagsspråket og i matematikkspråket, og hensikten med prosjektet var å se hvordan elevene opplever disse uttrykkene. Som teoretisk grunnlag vil relevant tematikk beskrives i eget kapittel. Her løftes det fram hvordan ...