Omdømmebygging og konkurransedyktige stedsidentiteter i et ruralt perspektiv. En analyse av tilflytteres stedsforståelse og effekter av omdømme- og identitetsbyggingsprosjekter
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/6486Date
2014-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Brostrøm, Beate ThereseAbstract
Denne oppgaven fokuserer på tilflytteres subjektive forståelse av små steder i regionen Nord-
Troms. Kommunene i Nord-Troms har utfordringer med både demografi og utviklingen
indikerer ytterligere sentralisering. Oppgaven skal være et bidrag til en faglig debatt om
omdømmebyggingens effekter, og samspillet mellom identitetsbygging og omdømmebygging
i et internt perspektiv. Oppgaven analyserer tilflytteres perspektiver på stedets attraktivitet, og
deres opplevelse av stedet de har flyttet til.
Simon Anholts har utviklet City Brand Index som et verktøy for å måle byers merkevare, City
Brand index. Elementene i City brand index er kjent som Anholts hexagon; the precence, the
place, the potential, the pulse, the people, the prereguisites. Det er gjennomført intervjuer
av tilflyttere der spørsmålene har vært basert på Anholts 6 P’er.
Analysen er en plassering som gir stedene, og regionen som helhet, en rangering langs en
positiv/ negativ akse. Ut i fra analysen kan man krystallisere ut noen tiltak som kan bidra til en
bedre og mer målrettet rekruttering, basert på at alle skal trives og bli værende i regionen.
Oppgaven tar for seg problemstillingen om små kommuner og distrikt kan konkurrere på det globale markedet.
Gjennom å fokusere på de riktige markedene, tilflyttere med en brennende interesse for naturbruk og naturopplevelser,
har kommunene et faktisk konkurransefortrinn. Utfordringene er å synliggjøre
stedskvalitetene og vise at man er i utvikling. Potensialet i distriktene, både for personlig
utvikling og næringsutvikling, er viktige bestanddeler i Anholts hexagon, og er en
hygienefaktor som kommunene må ta tak i. For fagdisiplinen har dette vist at
omdømmebygging er en vei å gå, også for distriktene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: