Omdømmebygging og konkurransedyktige stedsidentiteter i et ruralt perspektiv. En analyse av tilflytteres stedsforståelse og effekter av omdømme- og identitetsbyggingsprosjekter
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/6486Dato
2014-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Brostrøm, Beate ThereseSammendrag
Denne oppgaven fokuserer på tilflytteres subjektive forståelse av små steder i regionen Nord-
Troms. Kommunene i Nord-Troms har utfordringer med både demografi og utviklingen
indikerer ytterligere sentralisering. Oppgaven skal være et bidrag til en faglig debatt om
omdømmebyggingens effekter, og samspillet mellom identitetsbygging og omdømmebygging
i et internt perspektiv. Oppgaven analyserer tilflytteres perspektiver på stedets attraktivitet, og
deres opplevelse av stedet de har flyttet til.
Simon Anholts har utviklet City Brand Index som et verktøy for å måle byers merkevare, City
Brand index. Elementene i City brand index er kjent som Anholts hexagon; the precence, the
place, the potential, the pulse, the people, the prereguisites. Det er gjennomført intervjuer
av tilflyttere der spørsmålene har vært basert på Anholts 6 P’er.
Analysen er en plassering som gir stedene, og regionen som helhet, en rangering langs en
positiv/ negativ akse. Ut i fra analysen kan man krystallisere ut noen tiltak som kan bidra til en
bedre og mer målrettet rekruttering, basert på at alle skal trives og bli værende i regionen.
Oppgaven tar for seg problemstillingen om små kommuner og distrikt kan konkurrere på det globale markedet.
Gjennom å fokusere på de riktige markedene, tilflyttere med en brennende interesse for naturbruk og naturopplevelser,
har kommunene et faktisk konkurransefortrinn. Utfordringene er å synliggjøre
stedskvalitetene og vise at man er i utvikling. Potensialet i distriktene, både for personlig
utvikling og næringsutvikling, er viktige bestanddeler i Anholts hexagon, og er en
hygienefaktor som kommunene må ta tak i. For fagdisiplinen har dette vist at
omdømmebygging er en vei å gå, også for distriktene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: