Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 661-680 av 1695
-
Læreres erfaringer med innføring og bruk av digitale hjelpemidler, for elever med en dysleksidiagnose
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-26)Sammendrag Temaet for denne masteroppgaven er hvilke erfaringer lærere har når de har elever med dysleksi i klassen, som får lese- og skrivestøtte av digitale hjelpemidler. Studien baserer seg på semistrukturerte intervjuer med tre lærere som jobber i mellomtrinnet og ungdomsskolen i tre ulike kommuner i Norge. Problemstillingen for oppgaven har vært: Hva forteller lærere om sine erfaringer ... -
Et klasserom utenfor klasserommet. Mestring gjennom uteskole- og nærmiljøpedagogikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Med denne studien ønsket vi å finne ut hvordan uteskole kan bidra til nærmiljøpedagogikk ved en distriktsskole. Gjennom bruk av kvalitativ metode, har vi både gjennomført intervju og vært ute i feltet for å observere ved en distriktsskole i vår kommune. Vi har vært opptatt av å komme nærmere inn på respondentene og deres opplevelser med, og oppfatning av uteskole og nærmiljø. Som lærerstudenter går ... -
Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Sammendrag Temaet i denne oppgaven omhandler bruk av Nordsamisk fonemtest (Sámegiel fonemteasta) i arbeidet med å avdekke språklydsvansker hos nordsamiske barn. Testen ble utviklet i 2008 – 2009. Den blir brukt for å kartlegge nordsamiske språklyder. Etter at testen ble tatt i bruk av samiske fagpersoner, har det ikke vært gjennomført noen studier som omhandler erfaring med å bruke dette testverktøyet. ... -
Livsmestring som tverrfaglig tema - sett fra et lederperspektiv. En kvalitativ studie av skolelederes forståelse av livsmestring i fagfornyelsen, samt hvordan skolelederne planlegger å implementere temaet på 1.-7. trinn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)Formålet med denne masteravhandlingen er å belyse skolelederes forståelse av livsmestring, og hvordan de planlegger å implementere emnet i skolen. Gjennom fagfornyelsen i læreplanverket blir livsmestring sammen med folkehelse ett av tre tverrfaglige temaer. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming, der jeg har foretatt halvstrukturerte intervju av to skoleledere på 1.-7. trinn. Funnene fra ... -
Dybdelæring i matematikkfaget. En kvalitativ studie av tre matematikklæreres oppfatning av dybdelæringsbegrepet og deres tilrettelegging for slik læring i matematikkundervisningen.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvilken oppfatning matematikklærere har av dybdelæring, og hvordan de ser for seg at en kan tilrettelegge for slik læring i praksis. Vi gjennomførte kvalitative dybdeintervjuer med tre matematikklærere for å belyse problemstillingen vår. Intervjuene var semistrukturerte og de ble gjennomført individuelt. Forskningsdeltakerne var tre lærere fra ... -
Å tilpasse opplæringen i arbeidet med muntlige presentasjoner. En casestudie om hvordan lærerne arbeider for å tilpasse arbeidet med muntlige ferdigheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvordan lærere tilpasser opplæringen i arbeidet med muntlige presentasjoner. For å svare på problemstillingen min har jeg valgt en kvalitativ tilnærming, med intervju og observasjon som metode for datainnsamling. Observasjonen ble gjennomført i en 4.klasse, hvor jeg fulgte en gruppe på 12 elever. Jeg har vært en observatør i klassen fra ... -
"Hva tenker du når du hører ordet lekse?". En kvalitativ studie som gir innsikt i elevers og foresattes erfaringer med lekse, og som vurderer hvilke konsekvenser dette kan ha for vår praktisering.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)Formålet med denne masteravhandlingen er å belyse elevers og foresattes erfaringer med lekser i skolen, og gjennom dette forsøke å utvikle en større forståelse for temaet. Ønsket er at funnene i denne oppgaven vil kunne hjelpe oss i vårt arbeid som lærere, da det er et tema vi opplever å ha begrenset kunnskap om. Kan det å få en innsikt i intervjudeltakernes erfaringer og tanker være til hjelp når ... -
"Det var ikke noe for meg". En kvalitativ studie om elever som avbryter videregående skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-23)Hensikten med denne studien er å finne ut hvordan ungdommer som avbryter den videregående skole opplever deres situasjon. Det er brukt en hermeneutisk tilnærming til problemstillingen «Hvordan fremstår valget om å avbryte videregående skole, og hva er alternativene for de som velger å gjøre det?». For å finne svar på dette ble masteroppgaven avgrenset til å bruke et kvalitativt forskningsintervju. ... -
Barnehagelæreres språkarbeid med suksessivt tospråklige barn i barnehagen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)Sammendrag Denne masteroppgaven retter søkelyset på hvordan barnehagelærere arbeider med språk og suksessivt tospråklige barn. Problemstillingen er som følgende: Hvilke muligheter og utfordringer møter barnehagelærere i sitt språkarbeid med suksessivt tospråklige barn i barnehagen Til problemstillingen er det knyttet fire hovedpunkt som grunnlag for utdyping. Det er punktene; språkarbeid, ... -
En kvalitativ studie om å skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)Denne forskningsoppgaven omhandler hvordan lærere kan skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vansker. Det er en kvalitativ studie, hvor det er intervjuet tre lærere på ungdomskoletrinnet om deres kunnskaper og kompetanse om dialoger, kommunikasjon og relasjon. Utvalget av informanter ble gjort gjennom et strategisk utvalg av informanter, basert på variasjon av kjønn, alder og ... -
Erfaringer som grunnlag for utvikling av profesjonsfellesskap
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)Vår forskning handler om utviklingsarbeid i skolen. Med nasjonale styringsdokumenter som bakteppe ønsker vi i denne oppgaven å undersøke nærmere hva som må til for styrke profesjonsfellesskapet i skoleutvikling, i tråd med ny Overordnet del kapittel 3.5. For å finne svar på dette har vi sett på erfaringene til lærere ved Soldalen videregående skole, ved gjennomføringen av et skolebasert kompetanse ... -
Hvordan få trygghet i en kropp som trenger hjelp? - Personer med funksjonsvariasjon sine fortellinger om møter med hjelpeapparatet etter seksuelle overgrep
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-12)Denne masteroppgaven belyser relasjonene mellom hjelpeapparatet og funksjonsvarierte som har opplevd seksuelle overgrep. Hjelpeapparatet defineres som primær- og spesialisthelsetjeneste, samt ansatte i skole og andre hjelpesystemer. Både psykisk og fysisk hjelpeapparat er inkludert i oppgaven. Studiens analyse og diskusjon bidrar med relevante refleksjoner for de som i sitt yrke møter funksjonsvarierte ... -
Løsningsorientert veiledning i elevsamtaler. Hvordan opplever lærere og elever elevsamtaler basert på en løsningsbasert modell?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-03)Sammendrag. Dette har vært en lang prosess som på mange måter startet rundt årtusenskiftet på Selnes skole i Tromsø, hvor rektor en dag kom til meg og spurte om jeg kunne være øvingslærer, som det het da, for fire studenter fra UiT. Dette var starten for min interesse for veiledning. Denne studien er del av et mer langsiktig utviklingsarbeid der siktemålet er å utvikle en løsningsfokusert modell ... -
"Goddag mann økseskaft". Om læreres perspektiv på opplæring for flerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Flerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvansker er en stor og uensartet gruppe, både når det gjelder norskferdigheter og hvordan språkvanskene kommer til uttrykk. Det er lite forskning tilgjengelig om denne elevgruppen, og den forskningen som finnes handler i stor grad om utredning og i mindre utstrekning om hvilke typer tiltak som vil være passende. Selv om identifisering og ... -
Skjønn og lokalt utviklingsarbeid i en distriktsskole. Betingelser og prosesser som har betydning for en leders utøvelse av skjønn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)En viktig del av en skoleleders hverdag er å ta avgjørelser. Noen av disse er basert på klare formuleringer i lovverk og forskrifter, mens andre er basert på skjønn. Denne masteroppgaven handler om det siste punktet – betingelser og prosesser som påvirker utøvelsen av skjønn i lokalt utviklingsarbeid. Jeg går tilbake til Aristoteles og ser på hans uttrykk fronêsis, som av mange regnes som opphavet ... -
Hvordan arbeider seks skoleledere med å utvikle profesjonsfellesskap?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Sammendrag Implementeringen av Fagfornyelsens overordnet del, ledelse og profesjonsfelleskap er de overordnede temaene i denne studien. Da intervjuene ble gjennomført hadde skolesektoren fått litt tid på seg til å starte opp arbeidet. Høsten 2020 skal de nye fagplanene tas i bruk i skolen. Verdiløftet berører ikke bare elevenes læring, men stiller nå nye krav og andre måter å samarbeide på for ... -
Veiledning av nyutdannede. Hvilke erfaringer har ledere og nyutdannede fra ett års tilbud om veiledning av nyutdannede lærere ved tre skoler?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvordan ledere og nyutdannede opplever sider ved veiledningsordninger for nyutdannede. Der ledere og veilederes innsats for å bedre overgangen fra lærerutdanningen til yrkeslivet for nyutdannede lærere blir belyst. Det blir undersøkt hvordan lederne og de nyutdannede opplever utfordringer som nyutdannet, hvordan veiledningen organiseres, innholdet i ... -
En casestudie av rutiner rundt kartlegging av yrkesfagelever i norsk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Bakgrunnen for undersøkelsen er en casestudie basert på kvalitative intervju med avdelingsledere, rådgivere for pedagogisk-psykologisk tjeneste og norsklærere ved to videregående skoler. I alt deltok sju intervjupersoner, hvorav alle har en tilknytning til yrkesfaglig programområde. Formålet med undersøkelsen har vært å trekke erfaringer fra intervjupersonenes kjennskap til rutinene for kartlegging ... -
"Jeg har et krokodillehjerte". Tidligere voldsutsatte krysskulturelle unge voksnes oppfatning av egen livsmestring, psykisk helse og motstandskraft, med særlig fokus på autonomi, identitet og fremtidsutsikter.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-03)Dette masterprosjektet har som mål å bidra til den empiriske norske kunnskapsbasen om konsekvensene av uheldige barndomserfaringer som vold og kriser. Hensikten har vært å fortolke og analysere informantenes livsverden med deres krysskulturelle arv som bakteppe. Det har vært særlig viktig å få frem historien til de voldsutsatte, selv om erfaringene deres har vært til tider ubehagelig å høre på. ... -
Ledelse i barnehage. Om eiere og daglige lederes syn på god ledelse av barnehage
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)Bakgrunn for oppgaven er å få innsikt i hvilke oppfatninger eiere og daglig ledere har av god ledelse i barnehagen. Oppgaven starter med et historisk tilbakeblikk på politisk endringer i barnehagesektoren og dagens politiske signaler. Datamaterialet i studien bygger på semistrukturerte intervju med fire eiere og åtte daglige ledere. Oppgaven er teoriforankring i Larsen & Slåtten, Jacobsen, Jacobsen ...