Viser treff 1-20 av 89

    • Strukturforståelse av abc-formelen 

      Nilsen, Leni Anita Berg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-08-15)
      Denne kvalitative studien handler om å undersøke hvorvidt et undervisningsopplegg som vektlegger sammenhengen mellom geometri og algebra i løsning av andregradslikninger, bidrar til at elevene sitter igjen med strukturforståelse av løsningsmetoden, abc-formelen. Hensikten med oppgaven var å planlegge og gjennomføre et annerledes undervisningsdesign innenfor temaet andregradslikninger i en ...
    • Vurdering av åpne oppgaver i matematikk: En kvalitativ studie av hvordan tre lærere vurderer åpne oppgaver i matematikk på 10.trinn 

      Rygg, Eline Flugstad (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-08-14)
      Etter innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet i 2020 (LK20) har åpne oppgaver fått en større plass i matematikkfaget, noe som kommer til syne både på halvårsvurderinger utviklet av ulike forlag og på eksamensoppgaver i matematikk for 10. trinn. Mine erfaringer fra praksisperioder i studietiden har gjort meg oppmerksom og nysgjerrig på hvordan åpne oppgaver vurderes. Denne masterstudien ...
    • Statistikk, Sannsynlighet og Kombinatorikk i Norske Læreplaner for Grunnskolen-En dokumentanalyse av læreplaner fra 1739 til 2020 

      Oldernes, Kristian Magnus Aronsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-08-15)
      Denne kvalitative dokumentanalysen tar for seg 21 lærerplaner mellom år 1739 og 2020. Hensikten er å finne ut hvordan statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk har kommet til uttrykk i norske læreplaner for grunnskolen. Dokumentanalyse foretok seg alle læreplaner/lover som hadde en innvirkning på grunnskolen eller tilsvarende alder før grunnskolens eksistens. Kun de 6 siste læreplanene for ...
    • "Må vinklene være helt rette?" 

      Samuelsen, Heidi Riise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Denne kvalitative studien tar for seg hindringer elever møter på i utforskende oppgaver. Hensikten med studien har vært å finne ut hvilke hindringer elever møter på og i hvilken fase av utforskningsarbeidet hindringene oppstår. For å undersøke dette har jeg prøvd ut et undervisningsopplegg for elever som tar matematikk 1T. Undervisningsopplegget gikk ut på at elevene selv skulle komme fram ...
    • Modelling potential fluctuations due to filaments in the SOL 

      Martinsen, Elida Veidahl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-06-01)
      The filtered Poisson process are often used in analysing the fluctuations in the scrape-off layer. This thesis investigates how the FPP-model represents both the ion saturation current, Jsat and the velocity signals. The signals are simulated using blobmodel [1], with different degree of overlap, for K = 103, K = 104 and K = 105, different amplitudes, set to constant or exponentially distributed, and ...
    • Matematisk tenkning i kulturell praksis: Utforsking av tradisjonell øremerking av reinsdyr 

      Nilsen, Martin Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-06-01)
      Tema for denne studien er relasjoner mellom tradisjonell samisk kultur og kombinatorikk. Jeg ble inspirert til å skrive en masteroppgave om dette etter å ha sett et undervisningsopplegg som tok for seg bruken av tradisjonelle samiske reinmerker i matematikkundervisningen. Problemstillingen søker å identifisere og belyse matematisk tenkning innenfor samisk kunnskap om tradisjonell reinmerking. Dermed ...
    • Investigating the Effect of Pressure and UV Radiation on Antioxidant and UV Stabilizing Additives in Different Tire Particles 

      Johansen, Martin Amund Langaas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-25)
      This thesis investigates the impact four different experimental marine conditions have on the extractability of tire additives meant to protect tires from UV radiation as well as some other common substances found in tires. The impact is evaluated between tire particle size and age to determine if the exposure affects them differently. This thesis finds that the effect of marine conditions on ...
    • Betydningen av for- og etterarbeid for å fremme faglig forståelse under praktisk kjemiundervisning på ungdomstrinnet 

      Landrø, Jenny (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-30)
      Denne oppgaven er skrevet på bakgrunn av interesse og nysgjerrighet rundt praktiske undervisningsmåter. Oppgaven har som mål å undersøke hvordan ungdomsskolelærere benytter seg av praktiske aktiviteter og for- og etterarbeid for å fremme elevenes faglige forståelse. Studien er utført ved analyse av LISSI-studien sitt videomateriale av norsk naturfagundervisning på ungdomstrinnet. Analysen bestod ...
    • Kan bruk av programmering i matematikkundervisning fremme algoritmisk tenkning hos elever? 

      Johnsgård, Mathea Fennefoss (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-12)
      Høsten 2020 ble det med fagfornyelsen innført nye læreplaner, der det i matematikk settes økt fokus på utforskning og problemløsning, samt innføring av følgende kompetansemål i 1T: «formulere og løse problemer ved hjelp av algoritmisk tenkning, ulike problemløsningsstrategier, digitale verktøy og programmering» (Kunnskapsdepartementet, 2020). Hensikten med studien er å undersøke overføringsverdien ...
    • Derived matroids: Comparison between three different concepts of derived matroids 

      Bøgner, Tobias (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-01)
      In this thesis, we first define error-correcting codes and describe many of their basic properties. Then we proceed to describe how matroids are a useful tool to determine many basic properties of error-correcting codes. In the remaining half of the thesis, we study a more specific theme; derived matroids. We describe in detail three different constructions, one invented already in 1979 by Longyear, ...
    • Studenters oppfatning av overgangen fra videregående til universitetsmatematikk 

      Langstrand, Thomas; Johansen, Kristian Magne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-31)
      Gjennom en mix-method research studie, undersøker vi hvordan studenter oppfatter overgangen fra videregående til universitetsmatematikken, og særlig hvordan de opplever måten bevis presenteres på. Vi gjennomførte en kvantitativ spørreundersøkelse med 110 respondenter og tre intervjuer for å besvare følgende to forskningsspørsmål: 1. Hva er studenters oppfatning av betydningen av bevis i matematikk, ...
    • Problemløsning i sjakk og matematikk 

      Meyer, Magnus Hals (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-31)
      Spillet sjakk inneholder både utforskning og problemløsning. Et kjerneelement i matematikklærerplanen er «utforskning og problemløsning» (KD, 2019). For å finne det beste trekket i en sjakkposisjon, kan sjakkspillerne følge seks ulike trinn (Ostman, 2011). Dette fører til problemløsning for å finne det beste trekket i posisjonen. Utforskning i sjakk er for eksempel at spillerne kan finne ...
    • Alternative forestillinger om bærekraftig utvikling 

      Sagland, Raymond (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-06-01)
      En undersøkelse av norske elevers alternative forestillinger om utvalgte emner innenfor bærekraftig utvikling.
    • Utforskende arbeidsmetoder for dybdelæring i naturfag 

      Strandmo, Tim Mæland (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-26)
      Bakgrunn: Bakgrunnen for studien er økt fokus på utforskende arbeidsmåter i naturfag. Utforskende arbeidsmåter blir trukket fram som en nødvendighet for at elevene skal oppnå dyp læring i faget og utforskingsbasert naturfag har blitt gjort mer eksplisitt i den nye læreplanen LK20. Mål: Studien vil eksemplifisere hvordan utforskende undervisning kan utføres i praksis, samt formidle elevenes ...
    • En videostudie av undervisningsopplegg som omhandler bærekraftig utvikling i naturfag 

      Betten, Rikke Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-31)
      Masteroppgaven er skrevet på bakgrunn av en nysgjerrighet rundt temaet bærekraftig utvikling etter at dette har fått en større plass i fagfornyelsen (LK20). Målet med oppgaven er å belyse hvordan man som lærer kan legge opp undervisningopplegg i temaet slik at elevene får den kompetansen de trenger etter endt undervisning. Gjennomførelsen av studien er blitt gjort i samarbeid med LISSI- prosjektet ...
    • Formativ tilbakemelding gjennom digitale flervalgsoppgaver i CANVAS: En kvalitativ studie av studentenes læringserfaring gjennom arbeid med flervalgsoppgaver i et fysiologi-emne på bachelor nivå 

      Norli, Nora Qi Baskår (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-31)
      Formativ tilbakemeldinger (feedback) fra lærere er viktig for å fremme studentenes læring, og defineres som en prosess der studentene kan nyttiggjøre seg av informasjon om egen prestasjon, og bruke denne til å forbedre kvaliteten på eget arbeid og læringsstrategi (Boud & Molloy, 2013; Shute, 2008). Dette mastergradsprosjektet har sett på bruken av flervalgsoppgaver som verktøy for tilbakemelding og ...
    • Utforskende arbeidsmåter i naturfag - En mixed methods casestudie av en ungdomsskoleklasse og deres lærers erfaringer fra egen naturfagundervisning 

      Soknes, Ottar Fosby (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-02)
      Formålet med denne studien var å undersøke lærere og elevers refleksjoner rundt egen naturfagundervisning, i lys av den økende vektleggingen av utforskende arbeidsmåter i læreplanene. Det ble gjort en mixed methods casestudie av en ungdomsskoleklasse og deres lærer. Studien benytter metodetriangulering i form av spørreskjema og intervjuer med læreren og en gruppe elever. Dette med hensikt å besvare ...
    • How much are you able to make your students learn? A study of the knowledge gain of students with high learning potential in the course of a teaching setup on wireless communication 

      Gitlesen, Amanda E. V. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-09)
      This master thesis presents looks into how much knowledge can with high learning potential student gain from a tailored teacher setup. An tailored teaching program was created within the theme wireless communication and the data was collected mainly form an anonymous pre and post-test from four diffident subject groups from which the knowledge gain value g was calculated. The knowledge gain takes ...
    • Effects of single and multiple OXA-48 mutants on enzyme activity, stability, and structure-activity relationship. Evolutionary consequences of antibiotic resistance development caused by OXA-48 

      Martinsen, Nina Nevjar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-02)
      Antimicrobial resistance, primarily caused by the overuse of antimicrobials such as antibiotics, is becoming an increasing concern to public health. To that end, the global spread of the -lactamase OXA-48 is worrisome, as it readily catalyzes the hydrolysis of -lactam drugs, such as penicillins as well as our “last resort” carbapenems. On the contrary, OXA-48 exhibits only limited catalytic activity ...
    • Hva vektlegger lærere i vurdering av forsøksrapporter i naturfag? 

      Karlsen, Petter Tobias (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Denne mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie som er gjennomført blant naturfagslærere på ungdomsskole og videregående skole. Problemstillingen er «Hva vektlegger lærere i vurdering av forsøksrapporten i naturfag?» og den besvares gjennom forskningsspørsmålene: Hva vektlegger lærere i videregående i vurdering av forsøksrapporten? Hva vektlegger lærere i ungdomsskolen i vurdering av ...