Viser treff 221-240 av 1695

    • «Men hva betyr det å bruke det som eller ha det som en ressurs?» En kvalitativ studie av fem norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk 

      Fredeng, Marit (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne kvalitative studien har jeg undersøkt et utvalg norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk i ordinær klasse. Den overordnede problemstillingen for oppgaven er: Hvilke refleksjoner gjør et utvalg norsklærere i ungdomsskolen seg omkring flerspråklighet og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk? For å besvare ...
    • Hva nå hvis vi spurte lærerne: «Hva legger dere merke til?» Et aksjonsforskningsprosjekt med utgangspunkt i undring; hva nå hvis noe så lite som invitasjon til å observere, etterfulgt av å felles reflektere, utvikler en gruppe læreres undersøkende matematikkundervisning? 

      Hetty, Ine Chatrin Halfdansen; Hansen, Pål Harald (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Intensjonen med forskningen var å undersøke hvordan observasjon av undersøkende matematikkundervisning, etterfulgt av reflekterende samtaler, ville kunne fungere som en støtte for utvikling av en gruppe læreres undersøkende matematikkundervisning. Problemstillingen ble følgende: «Hvordan vil en gruppe lærere som observerer undersøkende matematikkundervisning, etterfulgt av reflekterende samtaler ...
    • Hvordan få frem og respondere på elevenes tenkning i matematiske samtaler, som del av formativ vurdering? 

      Karlsen, Erlend Peder (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)
      Mastergradsoppgaven fokuserer på hvordan matematikklærere får frem og responderer på elevenes tenkning i matematiske samtaler, som en del av formativ vurdering. Studiens hensikt er å undersøke hvilke strategier lærere benytter seg av for å få innsikt i elevenes forståelse i matematiske samtaler, og hvordan dette kan sees på som formativ vurdering. I tillegg undersøker jeg hva matematikklærere tenker ...
    • Muntlighet i norskfaget: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg ungdomsskoleelevers opplevelser av et undervisningsopplegg med debatt som arbeidsform. 

      Tårnes, Tora-Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Prosjektet har sin grobunn i inspirasjon fra blant annet Svenkerud (2013) sin undersøkelse av elevsynspunkter på opplæring i muntlige ferdigheter. Funn som presenteres i Svenkeruds artikkel, motiverte meg til å gjøre nærmere undersøkelser om hva som foregår i norske klasserom. Jeg fikk kunnskap om blant annet forekomsten av muntlige arbeidsformer gjennom tidligere forskning på feltet, noe som ...
    • Stillelesing på ungdomstrinnet 

      Pleym, Ane Therese; Storvoll Steinkjær, Susanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Stillelesing er en arbeidsmetode med lang tradisjon i skolen. Samtidig er det gjort relativt lite forskning på dette feltet i norsk sammenheng. Hensikten med denne studien er å undersøke hva et utvalg på ni elever og tre lærere på ungdomstrinnet gjør under stille leseøkter, og hvilke forventninger de har til utbyttet av stillelesing. Med utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming søker vi svar på ...
    • "Etter jeg fant ut at nynorsk var for bondelandet, ble jeg litt mer motivert": En kvalitativ studie av elevers refleksjoner etter et undervisningsopplegg om hvorfor vi lærer nynorsk 

      Jensen, Trude Margrete (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne masteroppgaven gjør jeg en kvalitativ studie av holdninger og refleksjoner til nynorsk som sidemål blant et utvalg 10. klasseelever fra en distriktskole i Troms. Problemstillingen i oppgaven er: «Hvilke refleksjoner har elevene til nynorsk som sidemål etter et undervisningsopplegg om hvorfor vi lærer nynorsk?». Formålet med studien er å komme fram til hvordan læreren kan bidra til at nynorsk ...
    • Physically active learning in the English subject 

      Stjern, Lars Morten; Hågensen, Lars (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study examines how teachers with physically active learning (PAL) competence incorporate this method in their English teaching. PAL is an educational approach that combines physical activity with academic content. The master thesis investigates the following research question: “How do teachers at PAL schools implement physically active learning in the English subject, and what can English ...
    • Instruerende og utforskende undervisning: En mikroetnografisk kasusstudie av hva som kjennetegner matematikkundervisningen til tre anerkjente lærere på 7.-10. trinn i New Zealand 

      Bergo, Christer Tungland; Fjørtoft, Sivert Vatnehol (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      I dette masterprosjektet har vi undersøkt og analysert hva som kjennetegner matematikkundervisningen til tre anerkjente lærere på 7.-10. trinn i New Zealand. Formålet var å avdekke, beskrive og lære av grepene lærerne gjør. Med en kvalitativ tilnærming brukte vi observasjon og intervju for å undersøke hva som kjennetegner lærerne. Deretter utførte vi en tematisk analyse for å identifisere og drøfte ...
    • Modalities Matter 

      Korneliussen, Hanne; Mikalsen, Matilde Myrvoll (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      This thesis is a qualitative study that seeks to investigate pupils’ experiences, preferences, and attitudes when reading a fictional novel on different modalities. The motivation behind this study is a wish to spread the love of reading to a generation consisting of digital natives. We, therefore, wanted to explore how we could use fictional novels in the English classroom. A common thread that ...
    • Formative assessment in digital resources 

      Mathisen, Sandra (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates to what extent formative assessment is promoted in two digital resources. The motivation of this study was to examine and gain knowledge on how formative assessment in digital teaching materials can support the teacher and the pupils in language learning. The research question is as follows: To what extent do the English digital resources in the textbook series Enter 8-10 & ...
    • Omvendt undervisning i matematikk på ungdomsskolen En kvantitativ undersøkelse av hvordan undervisningsformen kan påvirke elevenes opplevelse av faget 

      Lorentsen, Sondre; Paulsen, Tobias Hjorthen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Omvendt undervisning har de siste årene har blitt stadig mer utbredt i norsk skole, men er likevel et område det er forsket svært lite på. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke mulige sammenhenger mellom omvendt undervisning og elevenes opplevelse av matematikkfaget og matematikkundervisningen på ungdomsskolen. For å undersøke dette er det gjennomført en ex post facto-undersøkelse. ...
    • En surveystudie av læreres bruk av utforskende matematikkundervisning 

      Leitring, Jonas; Engebretsen, August (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      Dette masterprosjektet har undersøkt bruken av utforskende matematikk blant norskematematikklærere i norsk grunnskole. Årsaken til at dette ble undersøkt, er det økte fokuset utforskende matematikk har fått innen utdanningspolitikken, hvor både lærerutdanning og gjeldende læreplan legger vekt på dette. Studien er kvantitativ, og ble gjort ved å benytte et digitalt spørreskjema hvor tilfeldig utvalgte ...
    • Systematic literature review as a digital collaborative research-like learning activity: a case study 

      Ryan, Anne Wally; Kolås, Line; Nilsen, Anders Grov; Almås, Aslaug Grov (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-07-15)
      Within the higher education sector, the principle of student-active and researchbased education are established in strategy documents and action plans, but at the same time there is an ongoing debate about what is meant by research-based learning and how it can be applied in practical teaching contexts. The aim of this empirical study is to explore inclusion of research elements in higher education. ...
    • Storylines in Voices of Frustration: Implications for Mathematics Teacher Education in Changing Times 

      Andersson, Annica; Foyn, Trine Mette; Simensen, Anita Movik; Wagner, David Richard (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-08-09)
      We have interviewed becoming mathematics teachers, in the last semester of their education, asking how they experience their time as teacher students with the focus on inclusive teaching. In their forthcoming daily work, they will be responsible for arranging for inclusive teaching that addresses all the learners’ needs in mathematics. We believe the voices of future teachers are important to include ...
    • Solo, collaborative or collective? Newly qualified teachers’ experiences of being stirred into induction practices 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Aspfors, Jessica; Bjørndahl, Kristin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-06-22)
      This study investigated newly qualified primary and lower secondary school teachers with a master’s degree in Norway and how they experienced being stirred into induction practices in their school. The theory of practice architectures was the theoretical framework used in the analysis, and the term ‘stirred into’ refers to the dynamics of entering and becoming a practitioner of a specific practice. ...
    • Studying the quality of inquiry-based teaching in science classrooms. A systematic video study of inquiry-based science teaching in primary and lower-secondary schools 

      Kersting, Magdalena; Karlsen, Solveig; Ødegaard, Marianne; Olufsen, Magne; Kjærnsli, Marit; Suhr, Mai Lill (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-18)
      A large body of research has studied the role and potential ofinquiry to increase the quality of teaching in science education.While much of this existing research is based on internationallarge-scale assessment studies, we still lack a clear understandingof the factors that influence the quality of inquiry-based scienceteaching in actual classroom practices. In this paper, weoperationalise ...
    • “I am Sámi, but I am not a Sámi”: Coastal Sámi students’ articulations of identity in a colonial-blind Norwegian state 

      Stenseth, Anna-Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-05)
      This article gives voice to coastal Sámi students and explores their negotiations over being Sámi or Norwegian within the Norwegian education system. Through interviews, students share insights on the extent to which education focuses on Sámi issues and reflect upon their identity. The article explores how youths negotiate personal identity within pre-existing structures by employing Archer’s theory ...
    • Let us explain everything: pupils’ perspectives of the affordances of mobile technology during primary science inquiry 

      Blackmore, Karen; Rønningsbakk, Lisbet (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-19)
      This three-year longitudinal case study focused on the deployment of mobile technology in the form of tablet computers (iPads), during Inquiry Based Science Education (IBSE). The research took place in a larger than average primary school in the West Midlands, UK, which showed a strong commitment to Technology Enhanced Learning (TEL) resulting in iPads being used as an integral learning tool, across ...
    • Block and unplugged programming can be mutually beneficial: A study of learning activities in a 6th grade class in Norway 

      Heim, Greta; Wang, Oskar Jensen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-04-17)
      In the new Norwegian national curricula, programming and interdisciplinary work have been introduced as two central elements. Furthermore, computational thinking is part of the core elements of the mathematics curriculum. In this paper, we present the findings from a small-scale study within the subjects of mathematics and food and health. The aim was to see if these two subjects could be used as ...
    • Student teachers’ experience of participating in a research and development project in Norway 

      Blomsø, Sindre Øyan; Jakhelln, Rachel Elise; Postholm, May Britt (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-06-05)
      This study investigates student teachers’ experience of participating in a research and development project named Learning, Assessment and Boundary-crossing in Teacher Education (LAB-TEd). LAB-TEd is a tripartite collaboration project between student teachers, practice teachers and university teachers from two universities in Norway. Framed by cultural-historical activity theory (CHAT), participatory ...