Now showing items 662-681 of 1351

    • Kampledelse fra en fotballdommers perspektiv 

      Pedersen, Marius Wikestad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-31)
      Denne oppgaven omhandler det å være en fotballdommer med søkelys på selve managementet av de menneskene som er med på kampene i form av spillere, ledere, meddommere og annet støtteapparat. Hovedpoenget vil være å se på hvordan dommere selv oppfatter sin egen rolle og hvordan regeladministrasjon og kampledelse er en del av dette. Ved å svare på spørsmålene: (i) hvordan forstår dommere sin egen rolle, ...
    • Kan innovasjon og reklame benyttes for å dempe konkurransen fra utenlandske internettbutikker, etter en økning i tollfrigrensen? -en studie av kosmetikkmarkedet 

      Tengelsen, Ingvild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-09-01)
      En økning i tollfrigrensen har gjort det fordelaktig for norske konsumenter å handle kosmetikk- og kroppspleieprodukter over internett fra utenlandske internettbutikker. Konkurransesituasjonen mellom norske og utenlandske distribusjonskanaler innen kosmetikkmarkedet blir dermed forsterket. Med utgangspunkt i teorien skal jeg i oppgaven gjøre en teoretisk analyse av hvordan norske distribusjonskanaler ...
    • Kan karaktersnitt i matematiske fag brukes til å predikere antall søkere til IT-studier? 

      Bless, Martin Nilsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-22)
      Digitalisering blir en større del av hverdagen. Som følge av dette blir etterspørselen etter arbeidskraft innenfor informasjonsteknologi også større. For å tilby arbeidskraft er utdanning viktig. Oppgaven skal vise hvilken funksjon utdanning har i tilbud av arbeidskraft, ved å se på karaktersnitt og hvordan dette påvirker søkertall. Mer spesifikt skal oppgaven se på hvordan karaktersnitt i matematikk ...
    • Kan klyngeprosjekt være innovasjonsfremmende? En casestudie av klyngeprosjektet Arktisk vedlikehold 

      Johannessen, Cathrine Berg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-30)
      Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler innovasjon i klyngeprosjekt i distriktene. Formålet med denne oppgaven var å forstå hvilke faktorer som fremmer innovasjon i slike klyngeprosjekt. I mitt teoretiske rammeverk har jeg benyttet Joseph Schumpeters innovasjonsteori, samt innovasjonsteori av Larry Keeley (m, flr.) og av Francis & Bessant. Som hovedteori i har jeg valgt Michael Porters klyngeteori. ...
    • Kan kornkrisen redde flere brød? 

      Alm, Siril; Aadland, Eli Kristin; Almli, Valerie Lengard; Capodistrias, Paula; Grimsby, Gard Sveinung; Nordbø, Torunn Karlsen; Schrøder, Anne Marie; Skallerud, Wenche; Elstad Stensgård, Aina; Wergedahl, Hege; Østergaard, Sofie (Chronicle; Kronikk, 2022-03-27)
      Krig, nedbør og økte priser på olje, kunstgjødsel og papiremballasje fører til kornkrise som gjør at Ola og Kari Nordmann må betale mer for sitt daglige brød i tiden fremover.
    • Kan nedbemanninger gjøre ansatte sykere? En studie som tar for seg hvilken effekt nedbemanningsprosesser kan ha på de gjenværende ansattes sykefravær 

      Kalvik, Ayla Larsson (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Temaet for denne oppgaven er effekten nedbemanningsprosesser kan ha på de ansattes sykefravær. Mange oljebedrifter står i dag ovenfor store endringer. Et lavere produksjonsnivå som et resultat av den lave oljeprisen har påvirket mange bedrifter, og de aller fleste har vært nødt til å redusere antall ansatte. Forskning viser at nedbemanningsprosesser kan være belastende for de gjenværende ansatte, ...
    • Kan positiv holdning til miljømerker føre til preferanse for MSC-merkede sjømatprodukter? En forbrukeranalyse om holdninger til miljømerker. 

      Rorgemoen, Lars Olai Flydal (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-03-01)
      Miljømerker på produkter har blitt mer utbredt i dagligvaren, og deres hensikt er å hjelpe forbrukeren med å identifisere miljøvennlige produkter. Det er imidlertid usikkert hvor godt kjent forbrukere er med miljømerkene og hvor aktivt de bruker dem (Vermeir & Verbeke, 2006). Denne oppgaven undersøker norske forbrukeres holdning til miljømerker, og om holdning kan forklare intensjon til kjøp eller ...
    • Kan sensorisk markedsføring påvirke ungdoms smaks- og sunnhetsoppfatning av fisk? 

      Dahl, Marthe Forsbakk (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-14)
      Bakgrunnen for denne oppgaven er at ungdom spiser lite fisk i forhold til annen og mer usunn mat. Det er påvist at kosthold tidlig i livet påvirker risikoen for utvikling av kroniske sykdommer som voksen, og myndighetene ønsker derfor å øke sjømatkonsumet hos ungdom. Formålet med denne oppgaven er å undersøke om ungdoms smaks- og sunnhetsoppfatning kan påvirkes ved bruk av multisensoriske ...
    • Kan skifte av revisor indikere økt konkursrisiko? En studie av aksjeselskaper i norsk entreprenørbransje 

      Henriksen, Dan-Håkon; Kindlihagen, Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-08-14)
      Formålet med denne studien er å undersøke om revisorskifte kan forbindes med økt konkursrisiko. Dette legger opp til en kvantitativ undersøkelse av selskaper som har foretatt et revisorskifte kontra selskaper som har beholdt revisor. Oppgaven har undersøkt andelen konkurser hos revisorskiftende selskap sammenlignet med de som hadde beholdt sin revisor. Selskaper som ble begjært konkurs i ...
    • Kan sponsing gi konkurransefortrinn? - En empirisk studie av Tromsø IL, Mack og SpareBank 1 Nord-Norge 

      Janson, Markus; Mortensen, Ole-Jørgen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Formålet med denne studien er å ta stilling til om sponsing kan forstås som en strategisk ressurs, og medføre konkurransefortrinn for partene i et sponsorsamarbeid. Casebedriftene i undersøkelsen er TIL, SNN og Mack, som setter studien i en lokal kontekst. En kvalitativ tilnærming og dybdeintervjuer er benyttet for å undersøke fenomenet sponsing. For å sikre at informantene har relevant kompetanse ...
    • Kappfiske - problem eller løsning? 

      Flåten, Ola; Hermansen, Øystein (Working paper; Arbeidsnotat, 2005-02)
      Landingene av torsk i Norge er sterkt sesongvarierte. Fangstene i første halvår i årene 1983- 84 utgjorde om lag 85 % av årets totalfangst. I 1986-88 var andelen sunket til om lag 70 %, mens den steg til 80 % i 1999-2000 og til 90 % i 2001-02. Dette landingsmønsteret for kystflåtens fangster av torskefisk er et resultat av en rekke faktorer; fiskens tilgjengelighet, kvalitet, pris, flåtestruktur, ...
    • Keep on fighting: The dynamics of head starts in all-pay auctions 

      Clark, Derek J.; Nilssen, Tore (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-05-22)
      We investigate a model of a series of contests in which a contestant's past and present success gives a head start over a rival in the future. How this advantage from winning affects contestants' efforts, whether the laggard gives up or keeps on fighting, and how the head start develops over time, are key issues. We find that the expected effort of the laggard will always be higher than the rival ...
    • Keeping up with Jeremy Jones: Positional preferences and risky terrain choices 

      Mannberg, Andrea; Hendrikx, Jordy; Johnson, Jerry (Conference object; Konferansebidrag, 2018-10-07)
      We use results from an online survey distributed in North America (N = 796), to analyze if backcountry riders’ level of contentment is affected by others’ backcountry activities, i.e., if they are positional, and if positionality for backcountry experiences is associated with increased risk-taking behavior. Our findings suggest that many are positional, and that positional preferences for challenging ...
    • Kjønnsmangfold og oppdragsløsning i Forsvaret 

      Preto, Fabian; Taranger, Simen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-25)
      Flere lands forsvar har i mange år vært preget av en skjev kjønnsbalanse, der overvekt av menn har gjort seg gjeldende. Dette har i nyere tid ført til fokus på å øke kvinneandelen, hvilket i år 2000 resulterte i en FN-resolusjon som henstilte alle medlemslandene til å øke representasjon av kvinner på alle beslutningsnivåer i institusjoner som skal hindre, styre og løse konflikter. Dette førte blant ...
    • Kjøp av lokalmat – effekten av hjelpetilbøyelighet og lokalpatriotisme 

      Skallerud, Wenche (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-11)
      I dagens samfunn er det et stadig sterkere fokus på mat og mange forbrukere foretrekker produkter fra lokale produsenter. Det finnes en rekke forskning som forklarer forbruk av mat. Imidlertid har vi lite systematisk kunnskap om årsaker til at forbrukere velger lokalmat, og jeg kjenner ikke til noen norske studier som har kartlagt hvorfor forbrukere velger eller ikke velger lokalprodusert mat. Etter ...
    • Kjøpermakt og vannsengeffekt 

      Anderson, Fridtjof (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05-15)
      Denne oppgaven tar for seg hvordan en horisontal fusjon mellom forhandlere i urelaterte markeder kan styrke disse forhandlernes kjøpermakt i møtet med en dominant produsent. Dette kan føre til at prisene disse forhandlerne betaler for innsatsfaktorene reduseres. Videre blir det vist hvordan dette kan føre til at kjøpergruppens uavhengige konkurrenter sine innkjøpspriser settes opp. Dette fenomenet ...
    • Kjøpsintensjon og betalingsvilje for luksuskosmetikk. Betydningen av produktegenskaper, sosiale verdier og individuelle trekk hos forbruker 

      Lauknes, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-09-03)
      Formålet med denne oppgaven er å kartlegge hvilke produktegenskaper, sosiale verdier og individuelle trekk hos forbruker som kan påvirke kjøpsintensjonen og betalingsviljen av luksuskosmetikk. Det teoretiske rammeverket er inspirert av tidligere studier på luksus, samt teorier som vektlegger forbrukeratferd i henhold til kjøpsintensjon og betalingsvilje. Produktegenskapene i min oppgave består av ...
    • Klarer førstelinjelederen å gi god nok lederstøtte i gapet mellom egne og medarbeiderens forventninger med de rammene som organisasjonen gir? 

      Haug, Unni; Johansen, Veronika (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-31)
      Tema i denne oppgaven er om relasjonskompetansen og kommunikasjonsferdigheter hos leder har betydning for å ivareta og beholde sykepleiere i en kunnskapsorganisasjon som spesialisthelsetjenesten. Bakgrunnen for denne oppgaven er at det er en kjent sak at det vil mangle sykepleiere i Norge de neste årene, og at dette vil få store konsekvenser for helsevesenet. På mange sykehusavdelinger er det ...
    • Klubbregnskapet som beslutningsgrunnlag for lisens i Tippeligaen - Klubblisens på feil grunnlag 

      Wilhelmsen, Øystein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)
      På bakgrunn av manglende økonomistyring i norsk og internasjonalt fotball har Norges Fotballforbund og UEFA strammet inn på de økonomiske vilkårene for lisens. Alle klubber må ha lisens for å delta i nasjonale og europeiske turneringer. Utredningen tar derfor sikte på å kartlegge kvaliteten på den finansielle rapporteringen i Tippeligaen opp mot de kvalitetskrav som stilles av regnskapsloven og dens ...
    • Kollegastøtte i frivillige organisasjoner. Hvordan kollegastøtte utformes og oppleves for frivillige ressurser i den norske redningstjenesten. 

      Vasseng, Rita Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-30)
      Den norske redningstjenesten er et samvirke mellom offentlige myndigheter, private aktører og frivillige organisasjoner som alle bidrar i søk og redningsoppdrag etter savnede personer. Letemannskaper utsettes gjennom dette for stress og belastninger som de kan få behov for å bearbeide i ettertid. Kollegastøtteordninger er ett verktøy som er mye brukt i virksomheter med hierarkisk organisasjonsstruktur ...