Now showing items 1040-1059 of 1351

    • Salience in a simple transport market 

      Clark, Derek John; Mathisen, Terje Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-08-04)
      Psychologists have long since recognized that consumers have limited cognitive ability, and that this prevents them from weighing up all product attributes when making a choice. More recently, a new framework for consumer choice has been developed which takes account of this, by assuming that consumers are drawn to salient features of a product. We apply the framework of salient thinking to a simple ...
    • Samisk tradisjonellkunnskap kan være nøkkelen til en bærekraftig samisk reindriftsnæring 

      Buljo, Risten Marie Mikkelsdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-29)
      Denne masteroppgaven handler om å kunne anvende samisk tradisjonell reindriftskunnskap, innenfor strategifaget. Deretter kunne knytte denne kunnskapen inn til en kunnskapsverdikjedemodell. Kunnskapsverdikjedemodellen kan brukes som et strategiverktøy, til å utvikle en reindriftsstrategi basert på den samiske tradisjonelle kunnskapen. Hensikten med denne strategien er å kunne bidra til å oppnå en ...
    • Samme naturressurs, ulik eksportpris - hvorfor? En komparativ studie av norsk og islandsk makrellnæring 

      Dreyer, Sofie; Evenseth, Susann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      Hvordan en nasjon presterer i en internasjonal konkurransesituasjon henger i stor grad sammen med nasjonens omgivelser og ressurser og kapabiliteter. Norge og Island er to tilsynelatende like land med mange av de samme forutsetningene. De blir blant annet sammenlignet som fiskerinasjoner da begge høster store verdier fra havet. De to nasjonene fisker på mange av de samme artene – en av disse er ...
    • Sammenhengen mellom menneskelig personlighet og merkepersonlighet 

      Elvevold, Tonje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      Temaet for denne oppgaven er menneskelig personlighet og merkepersonlighet, og sammenhengen mellom disse. Tidligere studier på temaet har vært kvantitative, og konkludert med at det eksisterer en sammenheng mellom de to begrepene. Formålet med oppgaven er å gå i dybden på denne sammenhengen, og forstå hvordan den eksisterer. Sentralt for en slik forståelse er ulike faktorer som påvirker og blir ...
    • Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole 

      Torblå, Eirin Anne Karlsen; Rydning, Wenche Margrethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      Denne oppgaven dreier seg om sammenslåingen av Tromsø Maritime skole (TMS) og Breivika videregående skole til Ishavsbyen videregående. Sammenslåingen omfatter foreløpig bare organisatoriske endringer, men skal også innebære geografisk samlokalisering når et nytt skolebygg står klart om tre til fem år. Sammenslåingen foregår som et prosjekt parallelt med daglig drift. Vinklingen vi har valgt for ...
    • Samskaping av verdi i samiske museer. Hvordan kan den lokale kunden engasjeres til gjentakende besøk? 

      Eira, Marit Kirsten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-19)
      Utredningen ser på hvordan markedsorientering og tjeneste dominant logikk kan gi positiv forbedring av en organisasjons synlighet i markedet. Dette markedet er ikke slik det var for noen år tilbake, da organisasjoner hadde et vareorientert syn hvor markedet skulle påvirkes. Nye teknologiske løsninger endrer verdensbildet raskere enn tidligere. Tjenestedominant logikk er det nyeste innenfor markedsføring. ...
    • Samskaping av verdier som fundament for eventers suksess 

      Prebensen, Nina Katrine (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      Eventer er arenaer og møteplasser for underholdning, forlystelse og moro. Nøkkelen til eventers suksess er å tilrettelegge for at besøkende og andre interessenter deltar i å skape verdier for dem selv og for andre. Eventer kan dermed ses på som infrastruktur for deltakelse og samskaping av ulike verdier. Med utgangspunkt i nyere markedsføringsperspektiver og nettverksteori tar jeg i dette kapitlet ...
    • Samskaping gjennom kundeengasjement i offentlig sektor. En kvalitativ studie av kommunens forutsetninger for samskaping og drivere for kundeengasjement 

      Malin, Lottelise Kvalberg; Normann, Hanne Kathrine Alapnes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-06-01)
      Kommunenes rolle er under omstilling, noe som utfordrer dens tradisjonelle rolle som myndighetsutøver og tjenesteleverandør, til å bli en tilrettelegger av det nye velferdssamfunnet. Kommunene tilrådes å involvere private, sivile og offentlige aktører i offentlig problemløsning. Vi ønsket å undersøke hvilke forutsetninger kommunen har for å engasjere aktører i samskaping, samt hvilke drivere som ...
    • Samskaping på bakerste benk: Om den tause turist-til-turist-interaksjonen i kirkerommet 

      Smørvik, Kjersti Karijord (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-02-25)
      Hva skjer i turistens møte med kirkerommet? Som del av turistens jakt etter opplevelser, er det en voksende interesse for opplevelser ved ulike religiøse steder. I denne artikkelen ser jeg nærmere på turisters kirkebesøk og deres opplevelse i samskapingen med andre besøkende i kirkerommet. Mens interaksjon og samskaping ofte brukes for å beskrive en mer aktiv samhandling mennesker mellom, i form av ...
    • A Sámi media system? 

      Krøvel, Roy; Rasmussen, Torkel; Sara, Inker-Anni (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-03-26)
      In this article, we propose a history of Sámi journalism and news media as a step in the direction of analysing the existing media system in Sápmi. Numerous Sámi activists and organisations have contributed to the establishment and running of Sámi media – in interaction, cooperation, and conflict with external actors such as missionaries, investors, and state institutions. This has resulted in a ...
    • Scraping the bottom of the barrel? Evidence on social mobility and internal migration from rural areas in nineteenth-century Norway 

      Moilanen, Mikko; Myhr, Sindre (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-11)
      We aim to answer whether expected occupational gains motivated rural-urban and rural-rural migration in nineteenth-century Norway. Human capital theory indicates that the higher expected gains, the more prone an individual will be to migrate. We use a micro-level data set of over 42,000 rural sons linked to their fathers based on 1865 and 1900 Norwegian censuses and employ a switching endogenous ...
    • Scraping the bottom of the barrel? Evidence on social mobility and internal migration from rural areas in nineteenth-century Norway 

      Moilanen, Mikko; Myhr, Sindre; Østbye, Stein (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-11)
      We aim to answer whether expected occupational gains motivated rural-urban and rural-rural migration in nineteenth-century Norway. Human capital theory indicates that the higher expected gains, the more prone an individual will be to migrate. We use a micro-level data set of over 42,000 rural sons linked to their fathers based on 1865 and 1900 Norwegian censuses and employ a switching endogenous ...
    • The Search for Social Status and Risk Taking Behavior. Evaluating the possible link between positional preferences and social comparison, social identity and risk taking behavior in avalanche terrain 

      Skjeldås, Maria Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-31)
      Avalanche seminars are well attended in Norway, but despite this people are still caught by avalanches every year. Skiers and snowboarders counts for many of the victims, and the majority of accidents take place in steep terrain. Many of the victims had sufficient amount of knowledge about venturing in avalanche terrain, but still did not respond to signs of hazard. This thesis has taken a closer ...
    • Seeking causal effects from a rule change. How did changing the “roughing the passer rule” in 2018 affect salaries for quarterbacks in the NFL? 

      Jakobsen, Thomas Tolla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-31)
      Following concerns for players safety, the National Football League (NFL) chose to protect the quarterbacks (QB) further by changing the “roughing the passer rule” in 2018. This paper studies the effect this rule change had on QB salaries. This is done by applying a Difference-in-Differences approach on salary data stretching from 2013 to 2021. Our estimate show how the salary increase following the ...
    • A segmentation of fish consumers based on quantity and type of fish: Insights from the Swedish market 

      Armbrecht, John; Lundberg, Erik; Skallerud, Kåre (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-10-06)
      The primary objective of this study is to elucidate the underlying factors contributing to the observed differences in fish consumption patterns. To accomplish this, a segmentation analysis was conducted on a representative sample of 2207 individuals from Sweden based on the dual dimensions of both the volume and variety of fish ingested. By scrutinizing these facets, the aim is to gain deeper ...
    • A segmentation of residents' attitudes towards mariculture development in Sweden 

      Skallerud, Kåre; Armbrecht, John (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-01-30)
      The farming of aquatic organisms, including fish, molluscs, crustaceans, and aquatic plants, is regarded as a promising strategy for local development (Cai et al., 2010; Cai et al., 2006; Costa-Pierce, 2016). Fresh water aquaculture is the dominant form of fish farming in Asia and is the largest component of China's aquaculture production (FAO, 2014). Mariculture, or marine aquaculture, has expanded ...
    • Segmentering av ungdoms middagsmat val : ein studie av eit utval studentar ved Universitetet i Tromsø 

      Roaldstveit, Eivind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Formålet med denne studien var å kunne avdekkje kva motiv som låg bak val av middagsmat for yngre forbrukarar, med ekstra fokus på kylling. Bakgrunnen for oppgåva er det auka forbruket av kylling i Noreg som har vert dei siste tjue åra. I tillegg har mykje av forskinga knytt til mat og spesielt middagsmat i Noreg konsentrert seg om fisk og kvifor forbrukarar ete fisk, medan kylling har blitt via ...
    • Sektoranalyse for de marine næringene i Nord-Norge - statusbeskrivelse og fremtidsutsikter 

      Winther, Ulf; Sandberg, Merete Gisvold; Henriksen, Kristian; Olafsen, Trude; Richardsen, Roger; Hognes, Erik Skontorp; Bull-Berg, Heidi; Myhr, Sindre; Sunnanå, Knut; Vik, Lars Harald; Emaus, Per-Arne; Mikkelsen, Eirik; Buanes, Arild; Bye, Geir (Research report; Forskningsrapport, 2013-05-21)
      Denne rapporten omhandler status og fremtidige muligheter for de marine næringene i Nord-Norge. Det blir pekt på utfordringer og flaskehalser for fremtidig vekst, og virkemidler og tiltak for å kunne realisere veksten. Rapporten er en av flere faglige utredningsrapporter som skal brukes som grunnlag ved den neste oppdateringen av forvaltningsplanen for det marine miljøet i Barentshavet og havområdene ...
    • Seleksjon i Forsvaret 

      Hals, Jørgen Schulze; Lund, Henrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-06-01)
      Denne oppgaven ønsker å gi svar på om Forsvaret selekterer ledere for fremtiden, og hvorvidt lederopptaket predikerer senere karriereprestasjoner. Riktig seleksjon er viktig for alle organisasjoner, men spesielt viktig for Forsvaret som med sitt mandat i ytterste konsekvens gir lederen ansvar for oppdrag som kan bety forskjellen på liv eller død. Det er gjennomført en longitunell undersøkelse ...
    • Self-presentation via electronic word of mouth - a reflective or impulsive activity? 

      Wien, Anders Hauge (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-08-12)
      <i>Purpose</i> - Previous research suggests that self-presentation causes people to have a reflective tendency to produce electronic word-of-mouth (eWOM). Drawing on the theory of the reflective-impulsive model (RIM), this paper aims to examine whether self-presentation also could motivate an impulsive tendency to produce eWOM. Self-monitoring is suggested as a possible moderator in the relationship ...