Now showing items 871-890 of 1351

    • Offiserers motivasjon for krig. Hva motiverer norske offiserer til deltakelse i høyrisiko-operasjoner? 

      Hass, Ole Einar; Henriksen, Frode (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne masteroppgaven setter søkelys på norske offiserers motivasjon for deltakelse i høyrisiko-operasjoner. Hensikten med studien er å undersøke hvilke motivasjonsfaktorer som er fremtredende når det gjelder deltakelse i operasjoner der man som offiser med stor sannsynlighet vil bli utsatt for hendelser som potensielt kan sette liv og helse i fare. Vi har vært særlig opptatt av å finne ut om det er ...
    • Oil price volatility and new evidence from news and Twitter 

      Abdollahi, Hooman (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-05)
      In this paper, we develop semantic-based sentiment indices through relevant news and Twitter feeds for oil market using a state-of-the-art natural language processing technique. We investigate the predictability of crude oil price volatility using the novel sentiment indices through a hybrid structure consisting of generalized autoregressive conditional heteroskedasticity and bidirectional long ...
    • Om å segmentere bibliotekets gjester. Eller et øyeblikksbilde av Trondheim folkebibliotek 

      Lind, Sølvi Elisabeth Eriksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-04)
      Med store endringer i samfunnet må bibliotekene bli kjent med kundene sine. Hvem er det som bruker bibliotekene og hvorfor bruker de bibliotekene. Tendensen over flere år har vært at besøkstallene ved Trondheim folkebibliotek har gått ned. Klarer biblioteket å markedsføre tilbudene sine godt nok? Denne oppgaven er en spørreundersøkelse foretatt ved Trondheim folkebibliotek. Mer enn 200 respondenter ...
    • OMT: en studie om spesialistens motivasjon for en karriere i Hæren 

      Petersen, Lasse; Schartum-Hansen, Tore (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-29)
      Høy turnover blant spesialister i Hæren er en kjent utfordring for organisasjonen. Stor usikkerhet knyttet til egen karriere og fremtid er med på å forsterke denne utfordringen. Høy sluttrate blant denne kategorien personell medfører blant annet mangel på kompetanse, økt arbeidsbelastning på resten av organisasjonen og økte kostnader knyttet til utdanning av nytt personell. Hæren har en viktig oppgave ...
    • On rational forward-looking behavior in economic geography: An experimental analysis 

      Barreda-Tarrazona, Iván; Kundu, Tapas; Østbye, Stein (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-05)
      This paper adapts the canonical New Economic Geography model for experimental testing of the model's behavioral assumptions by developing a finite-player, finite-horizon dynamic game of migration. Our analysis gives distinctive predictions when migration is consistent with myopic behavior (MB) and when it is consistent with sequentially rational or perfect forward-looking behavior (FB). These ...
    • On the economics of ecological nuisance 

      Schulz, Carl-Erik; Skonhoft, Anders (Working paper; Arbeidsnotat, 2005-03)
      This paper analyses the economics of pest and nuisance relating to wild animals. It studies stylised models where wild animals represent a direct nuisance to agricultural production through grazing and crop damage. Such damage is particularly relevant in poor rural communities, where people are dependent on livestock and crop production and at the same time are living close to nature and wildlife. ...
    • On the Interplay between Cannibalism and Harvest in Stage-Structured Population Models 

      Wikan, Arild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-06-17)
      By use of a nonlinear stage-structured population model the role of cannibalism and the combined role of cannibalism and harvest have been explored. Regarding the model, we prove that in most parts of parameter space it is permanent. We also show that the transfer from stability to nonstationary dynamics always occurs when the unique stable equilibrium undergoes a supercritical Neimark-Sacker (Hopf) ...
    • Online Tourism Information and Tourist Behavior: A Structural Equation Modeling Analysis Based on a Self-Administered Survey 

      Majeed, Salman; Zhou, Zhimin; Lu, Changbao; Ramkissoon, Haywantee (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04-21)
      This study presents the interacting phenomena of perceptions of tourist destination online content (TDOC) and tourists’ behavioral intentions with a mediating role of tourists’ satisfaction, which is as yet under-explored in hospitality and tourism research. A model based on three main constructs, namely TDOC (with sub-constructs of online information quality and user-friendly accessibility), ...
    • Open Innovation in the Norwegian finance industry: How a Norwegian bank collaborates with startups 

      Mathisen, Martin David Hamre; Merok, Tobias Yrjan Becker (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      The overall purpose of this study has been to shed light on how an actor in the Norwegian finance industry uses elements from Open Innovation in order to collaborate with startups. We have conducted a single-case study with three units of analysis to investigate the research phenomenon. We propose and use the corporate-startup collaboration (CSC) model to portrait how a corporate actor uses elements ...
    • Open-mindedness and adaptive business style: Competences that contribute to building relationships in dissimilar export markets 

      Alteren, Gro; Tudoran, Ana Alina (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)
      <p><i>Purpose - </i>The purpose of this paper is to investigate the role of relational competences, such as open-mindedness and the ability to adapt business style, in developing trustworthy relationships through communication in the export markets in different cultural contexts. <p><i>Design/methodology/approach - </i>The analysis is performed on survey-based data from a sample consisting of 39.9 ...
    • Operative lederes oppfattelse av handlingsrom. En studie av hvordan handlingsrommet oppfattes av operative ledere i en kommunal etat versus kommunalt eid kraftselskap 

      Henriksen, Jim Hugo; Olsen, Jorunn Heidi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-24)
      Vi som forskere har bakgrunn fra kommunal etat og kraftselskap, og ut fra egen erfaring har vi en antakelse om at handlingsrommet kan oppleves større i et kraftselskap enn i en kommunal etat. Problemstillingen for studien er: "Hvordan oppfatter operative ledere sitt handlingsrom avhengig av hvilken organisasjon de er en del av?" Den kommunale etaten leverer tjenester til innbyggerne, mens kraftselskapet ...
    • Oppfyllelse av opplysningsplikt og arbeid med miljøaspektet ved bærekraft; hvordan og hvorfor? En undersøkelse av trålerbransjen. 

      Rasmussen, Jeanette Elisabeth Moen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)
      Det blir stadig mer fokus på miljøproblemene verden står ovenfor. I den forbindelse må også næringslivet ta sin del av ansvaret. Samtidig har myndighetene også et viktig ansvar, der de gjennom rapporteringskrav og reguleringer kan påvirke selskapene til å sette bærekraft på dagsorden. Rskl § 3-3a tiende ledd er ment for å formidle viktige opplysninger til interessenter, samt øke styret og daglig ...
    • Opplevd kvalitet av butikkeide og produsenteide merker i dagligvarebransjen 

      Spring, Jenny Mikkelsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)
      Denne oppgaven tar for seg konsumenters opplevde kvalitet av butikkeide og produsenteide merker med utgangspunkt i produkter fra dagligvaremarkedet. Konsum av dagligvarer er et hverdagslig gjøremål som kan være interessant å studere. Årsaken til det er at forbrukerne har svært ulike kjøpsvaner og foretrekker enkelte produkter og merker framfor andre. Denne oppgaven fokuserer på å studere forbrukeres ...
    • Opplevd verdi og preferanse for internetthandel. En analyse av hvordan norsk detaljvarehandel kan forsvare sin posisjon i markedet dersom tollfrigrensen økes 

      Liatun, Lena Julie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Norsk detaljvarehandel merker økt konkurranse fra utenlandske internettbutikker. Nordmenn har blitt erfarne netthandlere, og tollfrigrensen gjør det særlig gunstig å handle for inntil 350 kroner fra utlandet. Dette gir en konkurranseulempe for norske bedrifter, som må beregne merverdiavgift fra første krone. Med bakgrunn i teori innen forbrukeratferd og konkurransestrategi vil oppgaven svare på ...
    • Opplevelse av fusjonsprosess Hva påvirker ansattes opplevelse av en fusjonsprosess? 

      Paulsen, Turi; Kulseng, Frank (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Endringstakten i samfunnet er økende, og det er ikke realistisk å gå gjennom et yrkesliv uten å møte på endringer. En fusjon medfører noen av de mest omfattende endringene ansatte kommer ut for. Det er flere ulike faktorer som påvirker hvordan ansatte opplever en fusjonsprosess. De ansattes opplevelse av en slik prosess er av stor betydning for organisasjonens yteevne og dermed også de økonomiske ...
    • Opplevelse av luksus : en konformativ og eksplorativ analyse av luksusbegrepet mot smarttelefoner og nettbrett. 

      Akimov, Sergej Aleksandrovitsch (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06)
      Formålet med denne studien var å undersøke luksusopplevelsen til smarttelefoner og nettbrett, med utgangspunkt i underliggende luksusmotiver. Den fastsatte problemstillingen var todelt. For det første skulle jeg identifisere graden av luksus på smarttelefoner av to ulike merker og hvilke motiver som var de mest fremtredende for disse produktene. Den andre delen av problemstillingen fokuserte på ...
    • Opplevelsen av organisasjonsidentiteten i Forsvarsbygg. Er det motsetninger mellom den formelle uttalte- og opplevelsen av identiteten blant ansatte ved hovedkontoret og i Indre Troms? 

      Strømseth, Cathrin Amundsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-11)
      Denne masteroppgaven fokuser på begrepet organisatorisk identitet i Forsvarsbygg, og hvordan de ansatte opplever den vs den formelle uttalte identiteten til Forsvarsbygg er. Identitet dreier seg om hvem vi er og om hvordan vi grunnleggende definerer oss selv. Slik er det også ved organisasjonsidentitet, det dreier seg om oss og hvem vi er som organisasjon. Oppgaven tar utgangspunkt i Albert & ...
    • Opplevelsesverdi og tilfredshet. En studie av hvilke faktorer som påvirker turistens verdioppfatning under nordlysopplevelsen 

      Ludvigsen, Marte; Johansen, Ingvild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-30)
      Formålet med denne studien er å undersøke hvilke faktorer som bidrar til turistens opplevelsesverdi, det vil si deres verdioppfatning under nordlysopplevelsen. I tillegg undersøkes sammenhengen mellom opplevelsesverdi og tilfredshet i denne turistkonteksten. Det teoretiske rammeverket bygger på relevante teorier og begreper som utgjør grunnlaget for å svare på problemstillingene. Avhengige og ...
    • Oppsigelser i Ubåttjenesten: en kvalitativ studie om hvorfor krigsskoleutdannede offiserer slutter etter endt plikttjeneste. 

      Lindanger, Fredrik; Berg-Jensen, Mikkel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-12-01)
      Studien ser på hvilke faktorer som får offiserer i Undervannsbåttjenesten (UVBT), utdannet hovedsakelig med det formål å følge en karrierevei i Forsvaret, til å si opp etter kontraktsbundet arbeidstid. Offiserene har til da vært gjennom en kostbar utdanning innen lederskap med ulike spesialiseringer (ingeniør eller navigatør). Derfor er det ønskelig at de fortsetter i jobben også etter at plikttjenesten ...
    • Optimal pris og markedsføring mot kunder 

      Wiik, Christian Alexander (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-26)
      Denne studien tar for seg hvordan produsenter kan prise sine produkter optimalt, samt hvordan de kan finne den optimale reklameinnsatsen. Den tidligere forskningen på området har sett lite på hvordan produsenter kan optimalisere empirisk, noe som i hovedsak skyldes at slike analyser krever gode markedsdata. I denne oppgaven ser jeg nærmere på hvordan en mineralvannsprodusent kan optimalisere to ...