Viser treff 1248-1267 av 1351

    • Valg av innovasjonsoppdrag på bakgrunn av strategiske prosesser : med utgangspunkt i telemedisinindustrien 

      Ahlkvist, Christina Elaine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-30)
      I studier av strategi er det forsket på sammenhengen mellom strategi og innovasjon. De to begrepene henger tett sammen fordi det handler om hvordan strategisk styring kan tilrettelegge for innovasjon. Endrede økonomiske situasjoner øker behov for en retning i organisasjoner fordi det oppstår knapphet på ressurser. Fokuset i studien ses i sammenheng med strategi og innovasjon og er utvidet til å ...
    • Value co-creation in sustainable tourism: A service-dominant logic approach 

      Font, Xavier; English, Rosa; Gkritzali, Alkmini; Tian, Wen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-08-12)
      To mainstream sustainability, we need to understand the value gained from sustainability by users. We apply a user-centred design methodology to develop an agile, iterative, incremental and reflexive process to understand the sustainability value proposition for Lufthansa City Center travel agents. We analyse the failure of sustainability communications within the online platforms used by these ...
    • Value creation and co-creation experiences: an East Asian cultural knowledge framework approach 

      Lee, Young-Sook; Prebensen, Nina Katrine (Chapter; Bokkapittel, 2018)
      This chapter proposes an 'East Asian cultural knowledge framework' based on the main East Asian cultural philosophies and revisits some previous study findings in order to facilitate a deeper understanding of the East Asian tourist behaviours. The proposed framework is expected to inform researchers on, at fundamental level, the tourists' value creation and co-creation and East Asian tourists' ...
    • Value in tourist experiences: How nature-based experiential styles influence value in climbing 

      Vespestad, May Kristin; Lindberg, Frank; Mossberg, Lena (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-03-27)
      Nature-based adventure experiences constitute a significant segment of the tourism industry and understanding consumers’ conceptualisations of value is crucial. The aim of this study is to understand how the perceived value of the climbing experience differs within the climbing community. Interviews with climbers revealed that multiple aspects of the climbing experience are valued, including efficiency, ...
    • Vaners betydning for valg av middagsmat 

      Bjerke, Øyvind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)
      Oppgavens første spørsmål ”Er vane et entydig begrep, eller står vi ovenfor flere typer av vaner?” er hovedfokus for oppgaven, altså hvorvidt ulike årsaker kan føre til ulike vanetyper, med ulike utfall. Middagen ble valgt for å studere vaner, siden den repeteres daglig og i stabile rammer med en viss grad av variasjon (Khare & Inman, 2006). Problemstillingens andre del, ”i hvilken grad blir ...
    • Varsling 

      Karlsen, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Varsling (eller Whistleblowing) blir i mange tilfeller sammenlignet med tysting, sladring og angiveri. Dette har ført til at mange arbeidstakere som har varslet om kritikkverdige forhold i selskapet de jobber i, har møtt stor motstand i form av oppsigelser, suspensjoner, endring av arbeidsoppgaver og lignende. Varslerne Kari Breirem og Per-Yngve Monsen fra henholdsvis Tønne-saken og Siemens-skandalen ...
    • Våt i havet, tørr på land – middagsmat til alle mann. En forbrukerstudie av utvannet tørrfisk som middagsrett. 

      Gotliebsen, Melissa; Birkestrand, Cato Olsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-31)
      Utvannet tørrfisk er et relativt nytt produkt for norske forbrukere. Mens forbrukere synes å prøve dette produktet i restauranter, har omsetningen gjennom dagligvarehandelen gått saktere. Målet med studien har vært å oppnå en dypere forståelse av hvilke forventninger forbrukere har til å prøve utvannet tørrfisk i sin egen hjemmesituasjon, samt hvilke erfaringer de gjør seg etter å ha konsumert det. ...
    • The Vegan Food Experience: Searching for Happiness in the Norwegian Foodscape 

      Bertella, Giovanna (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-11-30)
      The purpose of this study was to go beyond an oversimplified representation of the vegan food experience and approach the investigation of such experience, in particular of happiness deriving from food choices, including factors at the macro and micro level. Broadening the concept of foodscape to emphasize the experiential aspect of food, this study explored how the vegan food experience can be ...
    • Veivalget - Hvilke faktorer er mest fremtredende i operative sykepleieres vurdering om videre karriere? 

      Jørgensen, Stian Ewertz (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-30)
      Forsvaret er avhengige av sivilt utdannet personell i enkelte kategorier når denne kompetansen ligger utenfor organisasjonen. Sykepleiere er et slikt eksempel hvor de er med på å drifte sykestuer eller fungerer som operativt personell i Hæren og brigaden. Dette er kompetanse som viser seg å være utfordrende å holde i organisasjonen da operative sykepleiere ofte slutter i Forsvaret for å finne jobb ...
    • Velkommen om bord - Hvordan ta imot nye medarbeidere. En beskrivende studie av onboarding praksis i sykehus 

      Henningsen, Cecilia Heimlund; Jenssen, Silje Moshagen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)
      Formålet med denne studien er å undersøke onboarding i sykehus. I oppgaven vil vi se nærmere på hvordan tiltak sykehus praktiserer, og hvordan sykehus oversetter onboarding ut i praksis. Problemstillingen vår er praktisk interessant fordi, å ta imot nyansatte blir sett på som en kjerneverdi i alle organisasjoner. Den er også teoretisk interessant fordi onboarding fremstilles som en organisasjon ...
    • Venturekapital i Nord-Norge : en analyse av tre tidligfase investeringsfond 

      Mannsverk, Trond; Johansen, Rune Morten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      Oppgaven forsøker å sette søkelyset på venturekapital som investeringsform innenfor Nord-Norge som region. Dette gjøres gjennom å foreta en analyse av tre utvalgte tidligfase investeringsfond – Såkorn Invest Nord i Bodø, Norinnova i Tromsø og Origo Kapital i Alta. Denne analysen ser på fondenes verdiskaping for eierne sine – en verdiskaping som deles inn i to elementer; finansiell avkastning og ...
    • Verdien av lojalitetsprogram for lojalitet til butikk 

      Olsen, Svetlana Viktorovna; Vasileff, Irina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-29)
      Denne oppgaven fokuserer på hvordan verdien av lojalitetsprogram påvirker lojalitet til Coop butikkene. Oppgaven tar for seg de utvalgte individrelaterte faktorene, som funksjonelle, hedonistiske motiver, vane og involvering, for å kunne identifisere hvilke typer kunder som er lojale mot Coop butikkene. Oppgaven undersøker også hvilke av de utvalgte konkurranserelaterte faktorene, som nærhet, pris, ...
    • Verdien av reindriftsnæringen i Norge. Har næringen en samfunnsmessig verdi? 

      Hætta, Kai-Rune (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-31)
      Formålet med denne masteroppgaven var å finne ut om reindriftsnæringen i Norge har en samfunnsmessig verdi, i et økonomisk konsept. I tillegg er det undersøkt om det er noen regioner innad i næringen som gjør det bedre enn andre, og hva dette kan skyldes. Med dette som utgangspunkt ble følgende problemstilling utarbeidet: ”Hva er den samfunnsmessige verdien av reindriftsnæringen i Norge?” Metodene ...
    • Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge 

      Johansen, Aina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-31)
      En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge. Denne masteroppgavens problemstilling går ut på å bidra til analyse og utvikling av verdiforslag og forretningsmodeller for to turistfiskebedrifter. Oppgavens empiriske undersøkelse ble gjennomført gjennom deltakende observasjon av workshoper, i to utvalgte case-bedrifter, som begge har havfiske ...
    • Verdifulle turismeopplevelser - verdi for hvem? 

      Vespestad, May Kristin; Hansen, Odd Birger (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-02)
      Verdifulle opplevelser står sentralt i turismenæringen og har betydning både for bedrift og kunde. Denne artikkelen tar for seg hvordan verdi kan forstås fra både kunde- og bedriftsperspektiv. Studien sammenholder finansiell verdi og kundeverdi gjennom kvalitativ analyse av regnskaper og kundeomtaler for to reiselivsbedrifter med fokus på opplevelser. Analysen av kunders opplevde verdi, synliggjør ...
    • Verdistyring, budsjetter og organisasjonsstruktur i nordnorske små- og mellomstore bedrifter. En kvantitativ studie av styringspakken 

      Madsen, Marianne Theresa (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      SAMMENDRAG Utforming og bruk av styringssystemer i organisasjoner er et sentralt tema innenfor fagområdet økonomistyring, og det har over tid pågått en debatt rundt konseptet om styringspakker. Malmi og Brown (2008) presenterte gjennom artikkelen ”Management control systems as a package- Opportunities, challenges and research directions”, et bredt generisk rammeverk som gjør det mulig å forske ...
    • Verdivurdering av Aker Seafoods ASA 

      Karlsen, Ingvild Elise; Bergum, Elin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Formålet med vår masteroppgave er å gjennomføre en verdivurdering av Aker Seafoods ASA. Selskapet er en av de største aktørene innenfor fiskeindustrien i Norge, og næringen er en viktig del av Norges økonomi. Vi starter analysen med å utrede bakgrunnen for problemstillingen, hvilke metode og teori vi benytter, samt presentere selskapet og bransjen. Videre anvender vi ulike verdivurderingsmodeller ...
    • Verdivurdering av Aker Solutions ASA 

      With, Christina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      Tema for oppgaven er en verdivurdering av det børsnoterte selskapet Aker Solutions ASA. Formålet har vært å finne en verdi på selskapet og på bakgrunn av denne gi en anbefaling på selskapets aksje. Prosessen resulterte i en verdi på egenkapitalen på 31 489 millioner NOK og en verdi per aksje på 116,72 NOK. Dette impliserer at aksjen er underpriset i markedet da aksjekursen per 14. mai 2012 er 86,55 ...
    • Verdivurdering av Algeta ASA 

      Vesterbekkmo, Silje Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Tema for oppgaven har vært verdsettelse av det norske, børsnoterte bioteknologiselskapet, Algeta ASA. Målet har gjennom hele oppgaven vært å komme frem til et verdiestimat på Algeta-aksjen, for gjennom dette å kunne gi en anbefaling på aksjen. Dette har jeg lyktes med, og på bakgrunn av denne omfattende verdsettelsesprosessen har jeg verdsatt selskapet til i overkant av 2 milliarder kroner, noe som ...
    • Verdivurdering av Biotec Pharmacon ASA med støtte i realopsjoner 

      Pedersen, Kai-Morten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05-15)
      Temaet for denne masterutredningen er verdsettelse. Jeg har verdivurdert Biotec Pharmacon ASA til kroner 80,20 per aksje. Verdiestimatet er funnet ved hjelp av både en tradisjonell regnskapsbasert analyse, og en analyse basert på realopsjoner. Utredningen begynner med å presentere Biotec Pharmacon og bransjen selskapet tilhører. Deretter presenterer jeg teori og fremgangsmåte for verdsettelsen. ...